Ozelot Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 I går opplevde jeg noe helt sensasjonelt. Noe jeg aldri har opplevd før, og som jeg aldri håper på å oppleve noen gang mer. Tråden handler om min erfaring med elkjøp ved bruk av deres betalingsutsettelse(eller skal jeg heller si cresco ?). Intro: Det har seg slik at min bror skulle skaffe seg en bærbar han kunne trenger når han pendler., og siden han skulle dra idag tidlig, så skulle jeg dra innom og hente en bærbar data han hadde satt av. Stakk så innom elkjøp og sa at jeg skulle hente den og den dataen. Greit nok. Siden jeg skulle ha betalingsutsettelse(4mnd) måtte selger ha all mulig informasjon om meg og min siviøstand, alt fra hvor mye jeg tjente til om jeg var singel(?). Joda, etter en stund fikk han opp negativt svar, og sa at systemet ikke godtok at jeg kunne kjøpe denne. Jeg spurte hvorfor, men det kunne han ikke si(var mellom meg og cresco dette sa han). Dette er igrunn litt rart, for jeg tjener noe over 200.00 i året, og har jobbet 1 år i firmaet jeg er ansatt i.Har heller ingen betalingsanmerkninger. Jeg får beskjed om at kanskje hvis jeg sender inn identifikasjon og lønnsslipp, så kan det være jeg får de på gli. Vel, som sakt, som gjort(dog, måtte vente 15 min fordi hu i kassa "glemte meg ut"). Ringer så cresco og legger fram saken, at jeg det er ikke jeg som skal betale de 11.000 pc'er koster, men at jeg bare skal hente dataen. Spør også om jeg kan få vite hvorfor jeg ikke får kjøpe dataen, men det kunne han ikke svare på. Merkelig tenker jeg, for det sa selgeren jeg skulle(hadde rett til) få vite. Vel, så var det bare til å ringe hjem og få min mor til å gjøre dette, men her fikk selgeren på elkjøp et nei allerede før han fikk lagt inn en profil på henne. Jeg måtte le litt, for dette er jo helt senasjonelt. At det skal være så vanskelig å få kjøpt en data med betalingsutsettelse , er noe jeg aldri har trodd, og herfra kommer jeg til å heller velge en annen butikk, og betale dataen cash-kontant, slik min mor gjorde får å få dataen. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Nå er det strenge krav rundt betalingsutsettelse, at de på Elkjøp ikke vet hvorfor du fikk avslag er nok på grunn av at Cresco sitter på alt av informasjon så da er det vel med de du må klage til. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg kjøpte en pc hos Lefdal for 5-6 år siden med betalingsutsettelse. Jeg tok med lønnsslipp på forhånd, og ga den til selgeren. Han faxet den til Cresco, og de fikk svar 5 min etterpå at det var helt i orden. Tjente da rundt 230,000 og hadde ingen betalingsanmerkninger. Kjøpet var på ca 15,000 kr. Jeg ville ha 4 mnd bet utsettelse til jeg fikk feriepengene mine. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Jeg kjøpte en pc hos Lefdal for 5-6 år siden med betalingsutsettelse. Jeg tok med lønnsslipp på forhånd, og ga den til selgeren. Han faxet den til Cresco, og de fikk svar 5 min etterpå at det var helt i orden. Tjente da rundt 230,000 og hadde ingen betalingsanmerkninger. Kjøpet var på ca 15,000 kr. Jeg ville ha 4 mnd bet utsettelse til jeg fikk feriepengene mine. 6685339[/snapback] Merkelig, etter nøyere kalkulering har jeg 242.000 i året. Har ingen betalingsanmerkning. Litt idiostisk at Cresco ikke vil kan finne ut hva som gjør at jeg ikke kan kjøpe dataen. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Jeg jobber et annet sted som også tilbyr Cresco, og har gjennomført mange Cresco-salg. Cresco vil ikke oppgi grunn til avslag mot selger/butikk, dette er en sak mellom Cresco og søker, og de gangene kunden selv har ringt til Cresco, eller jeg har latt dem snakke med dem, har de fått vite hvorfor de får avslag. Å søke flere ganger etterhverandre på samme person hjelper nok lite, da Cresco da allerede har en avslått søknad på ditt personnummer, og neppe vil godta flere forsøk hvis de har en eller annen god grunn til å avslå. Cresco låner jo ut masse penger i det øyeblikket du henter med deg varen hjem, og at de skal ha mest mulig info om søkeren er derfor ikke rart, de er jo bare interessert i en ting, og det er pengene de skal få inn, og om søkeren er antatt troverdig til å gjøre opp for seg. Om Cresco finner for stort avvik i lønn, arbeids- eller boforhold ut fra den informasjonen selger blir gitt er dette ofte årsak til avslag. Studenter med fullt studielån kan søke om studentfinansiering, noe selgeren av Cresco må krysse av tidlig i søkeprosessen. Med mindre man har spesielle anmerkninger tror jeg de fleste studenter uten problemer skal få godkjent en kredittgrense på rundt 10 000,- Hvis man er student med lånekasse, og har en jobb ved siden av, er det bedre å søke på studentfinansiering i stedet for den jobben man har, da denne lønnen ofte ikke er nok, mens lånekassen er en sikrere forsikring. Dette er elementer som sannsynligvs ikke har noe å gjøre med ditt forsøk, men det er noen av tingene jeg har erfart gjennom mange Cresco-søknader. Det var rart at du ikke fikk oppgitt noen grunn av Cresco på hvorfor søknaden ble avslått. Men selgeren har ingenting med dette å gjøre, da han ikke har noen rett til å vite det. Hvis søkeren derimot har søkt Cresco på flere andre butikker i kort tidsrom med avslag, eller allerede har gjeld til Cresco, har jeg fått oppgitt dette av Cresco som selger, da det ofte er svindelforsøk ute og går. Igjen, det har nok ikke noe med deg å gjøre. Hvis du kan dokumentere at du tjener 242000 og ikke har noen anmerkninger av noe slag skulle det ikke være noe problem å få godkjent en sum som f.eks 10 000, dog dette er noe jeg ikke er helt sikker på. Endret 16. august 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
riroil Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Når Cresco tar kredittsjekk på deg så er det fjorårets lønn de sjekker. Tjente du det samme da? Hadde du 242K som årsinntekt i 2005? Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hvorfor ikke kjøpe på kredittkort?Skandiabanken tilbyr 11.45% rente. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Playmofetish har gitt et svært godt svar, har ikke mye å tilføye bortsett fra at det er inntektsåret 2004 som legges til grunn når man skal hente lønnsinfo fra skatteetaten, skatteoppgjøret for 2005 er ikke klart ennå. Forøvrig vil jeg si at jeg synes elkjøpselgeren har oppført seg helt etter boka, og gitt de riktige opplysningen i forhold til hvorfor han som selger ikke får svar på hvorfor du som kunde ikke får kreditt hos cresco. At cresco ikke gir deg beskjed om grunn til at du ikke får kjøpt pcen, det er derimot veldig rart, det burde de gitt deg. Men håper du ikke sitter igjen med inntrykket av at dette er elkjøp sin feil . Lenke til kommentar
^2mMy^ Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 stemmer vel det at dem sjekker skattelistene for 2 år tilbake.. og hadde man ikke samma inntekt da, så får man rett og slett ikke godkjent det søket.. dermed har man med lønnslippen for nåværende jobb blir saken en heelt annen, og ting løser seg Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) PS: Når man som søker har forespurt en Cresco-søknad, og en selger kjører gjennom denne søknaden via Cresco sin nettside, skal man litt etter få tilsendt et brev fra Cresco om at en kredittvurdering har blitt foretatt. Dette mener jeg bestemt man skal få uansett om man får godkjent det eller ikke. Det kan være grunnen til avslag står der, er ikke helt sikker. Edit: ^2mMy^ kan nok være inne på grunnen ja. Endret 16. august 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Når Cresco tar kredittsjekk på deg så er det fjorårets lønn de sjekker. Tjente du det samme da? Hadde du 242K som årsinntekt i 2005? 6689528[/snapback] Begynte i denne jobben i fjor i august, så nei, hadde ikke 242' i hele fjor. Hvorfor ikke kjøpe på kredittkort?Skandiabanken tilbyr 11.45% rente. 6689618[/snapback] Slikt styrer jeg unna. Hvis du kan dokumentere at du tjener 242000 og ikke har noen anmerkninger av noe slag skulle det ikke være noe problem å få godkjent en sum som f.eks 10 000, dog dette er noe jeg ikke er helt sikker på. 6689398[/snapback] Jeg vet jeg tjener noe over 200' i året, og ifølge den lønnsslippen jeg hadde med meg, så tjener jeg ca 242' i året. Endret 16. august 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 @Ozelot: Det er/var intet sensasjonelt i det du erfarte her...kanskje bortsett fra at en Cresco-ansatt? faktisk gjorde jobben sin.. å kredittvurdere. (Jeg tror heller det var ett "dumt" program som ikke gjorde annet enn å slå opp i offentlig tilgjengelige registre utifra person/inntekt-opplysninger og ga svar iht. til ett "rating-system" for kredittvurdering). Du bør ikke bli overrasket over å ikke få innvilget en betalingsutsettelser utifra den info du viser til i tråden. (Jeg antar da at du kan bekrefte at du hadde tilnærmet null i inntekt for skatteåret 2004...) En annen ting er om man bør utsette seg for slike "online" vurderinger dersom man kan anta at det kan føre til en ubehagelig situasjon. Slike situasjoner stiller jo også selger i en vanskelig situasjon da det er han/hun som får den ubehagelige jobben med å informere om manglende kredittverdighet.. Det er nok derfor best å sørge for "kreditten" før man går i butikken.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 @Ozelot:Det er/var intet sensasjonelt i det du erfarte her...kanskje bortsett fra at en Cresco-ansatt? faktisk gjorde jobben sin.. å kredittvurdere. (Jeg tror heller det var ett "dumt" program som ikke gjorde annet enn å slå opp i offentlig tilgjengelige registre utifra person/inntekt-opplysninger og ga svar iht. til ett "rating-system" for kredittvurdering). Du bør ikke bli overrasket over å ikke få innvilget en betalingsutsettelser utifra den info du viser til i tråden. (Jeg antar da at du kan bekrefte at du hadde tilnærmet null i inntekt for skatteåret 2004...) En annen ting er om man bør utsette seg for slike "online" vurderinger dersom man kan anta at det kan føre til en ubehagelig situasjon. Slike situasjoner stiller jo også selger i en vanskelig situasjon da det er han/hun som får den ubehagelige jobben med å informere om manglende kredittverdighet.. Det er nok derfor best å sørge for "kreditten" før man går i butikken.. 6690340[/snapback] Jeg fikk min mor ut for å gjøre det samme som meg, men der fikk hun nei allerede før hun lagde en profil. Hun har ca 200.000 i året, men litt mye gjeld. Når det angår kreditten, så kunne jeg sikkert casha ut den dataen både 4 og 5 ganger før kontoren gikk tom, men siden jeg(fortsatt) har en grense på 9000 per uke så kunne ikke jeg betale for den. OG, jeg trodde dette gikk på min bror, siden han dagen før hadde vært innom og reservert den. Trodde bare jeg skulle betale det gebyret på 300,- for å få dataen ut. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Du kan ikke søke om kreditt for en person som ikke er tilstedet i butikken, man må legitimere seg, søke og signere på papirene. At broren din ikek gjorde dette dagen før om han var innom og reserverte er grunnen til at du måtte gjøre det . Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Når det angår kreditten, så kunne jeg sikkert casha ut den dataen både 4 og 5 ganger før kontoren gikk tom, men siden jeg(fortsatt) har en grense på 9000 per uke så kunne ikke jeg betale for den. 9000 per uke? Regner med at du da tenker på de 9000 (eller 9900) som de aller fleste av oss har for kontant-uttak i f.eks. minibank. Denne grensen gjelder da ikke ved varekjøp. Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Når det angår kreditten, så kunne jeg sikkert casha ut den dataen både 4 og 5 ganger før kontoren gikk tom, men siden jeg(fortsatt) har en grense på 9000 per uke så kunne ikke jeg betale for den. 9000 per uke? Regner med at du da tenker på de 9000 (eller 9900) som de aller fleste av oss har for kontant-uttak i f.eks. minibank. Denne grensen gjelder da ikke ved varekjøp. 6690576[/snapback] Grenser på VISA; Bensinstasjon 10.000kr Kontantuttak 9.900kr Varekjøp; 100.000kr Så da burde du brukt ditt kort og kjøpt datamaskinen, om du ikke har kjøpt noe stort og dyrt i de nermeste 4dagene da Endret 17. august 2006 av WiSLE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå