Tjohei Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Det er sikkert flere av dere som reagerer på at jeg setter disse to kameraene opp mot hverandre, men de har to egenskaper som jeg ser på som essensielle i mitt neste kjøp: 1. Optisk bildestabilisator 2. Mulighet til å ta bilder i beste kvalitet i 3:2 format I tillegg til to andre viktige punkter: 3. "Above average" fokushastighet 4. Generelt god bildekvalitet Punkt 2 er for å korte ned arbeidsmengden for å få bildene fremkalt til 10x15cm papirbilder. Og da kommer jeg til kjernen av mitt problem: Hvilke av disse kameraene tar best bilder, uten behov for etterarbeid på pc? Jeg har lest noen tester av P3/P4, og konklusjonen er at kameraet har litt slappe farger og ikke så skarpe detaljer (selv om det har med like mye), men som til gjengjeld er et bedre utgangspunkt for etterbehandling i Photoshop. T30'en gir litt mer "punchy" bilder out-of-the-box. Spørsmålet er om man kan få til det samme med P4 ved å stille opp saturation og sharpness og så kjøre på Auto. Man har jo endel muligheter til å gjøre ting med bildet på P4 med D-Lightning og fjerning av røde øyne. Men D-Lightning kan vel ikke rette opp i et feileksponert bilde, spesielt hvis det er overeksponert (hvilket var det det oftest gjorde i følge dpreview.com)? Og man har jo flere manuelle muligheter på P4, slik at man kan gjøre endel for at bildet skal bli riktig, før man knipser, men madammen kommer også til å bruke kameraet, og hun kjører på Auto. Så jeg er usikker på om alle mulighetene på P4 vil minske behovet for Photoshop, likevel, siden mange bilder blir tatt på Auto uansett. Hvordan er deres erfaringer med mulighetene på P4? Så har jo også T30 noen fordeler over P4, i form av raskere autofokus, større (bedre?) skjerm, penere design, hendigere størrelse, bedre batterikapasitet. I tillegg virket det som om den hadde bedre støyegenskaper enn P4, men det syns jeg var litt pussig... Så for å oppsummere: Hvilket av disse kameraene vil ta best bilder, når fotografen ikke nødvendigvis er ekspert på området, og bildene ikke skal innom Photoshop på veien til papirbilde? PS: Hvis det er noen andre kameraer med 3:2 og bildestabilisator jeg har oversett, setter jeg stor pris på tips... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå