Gå til innhold

Ampere på strømforsyning/kontakten

Anbefalte innlegg

Ok, har bestilt pc og er litt forvirret... På siden til strømforsyningen jeg har bestilt (Hiper Type-R 530w) står det at den lever 18 eller 20A på 12V tingen... Men strøm-tingen vår tåler vel bare 10 eller 16 amper eller noe sånt? Har eg grunn til å være bekymret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du kan være bekymret for er dine svake kunnskaper om strøm. :)

Det man kobler til trekker bare så mye strøm som den skal ha, det er altså ikke PSU som bestemmer hvor mye strøm det går. En PSU angir hvor mye strøm den maksimalt kan levere, man må bare passe på at det er mer enn det som skal brukes.

Edit: når jeg leser svaret til sesteen forstår jeg hva du mente. Er ikke så god til å dekode ord som "strøm-tingen".

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Du må huske på at 10 eller 16 Amper ved 230V (normal spenning i en veggkontakt), tilsvarer en effekt (230*10 = 2300W)

I PSUen er det mye lavere spenninger ut av den (12V og 5V). Så 12*20A=240W.

Som du skjønner så er det sammenhengen mellom spenning og amper, altså effekten som er det avgjørende. Så den vil ikke ta knekken på sikringene i sikringsskapet ditt.

Den trekker maks 580W som tilsvarer 2.52 A (580W/230V) på ledningsnettet fra sikringsskapet og inn i PSUen.

Håper du ble litt klokere nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...