SeaLion Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Merk aty man ikke vet at oortskyen eksisterer - det er foreløping kun en teori vi ikke har noen beviser for, da vi ikke har sett noen av objektene i den. Jeg har nå oppdaget at jeg har blandet sammen Kuiperbeltet og Oortskyen og kalt alt sammen Oortskyen. Jeg beklager. Forskning.no har i dag 2 artikler om den nye planetdefinisjonen, og om uenighetene rundt avgjørelsene sist torsdag: U-sving for planetdefinisjon Planetbråk Det er flere ting som tyder på at siste ord ikke er sagt i den store planetdebatten. I alle fall er det flere astronomer som har problemer med å slå seg til ro med den nye definisjonen. Avgjørelsen falt under den 10 dager lange generalforsamlingen i International Astronomical Union (IAU) i Praha, som har vært det offisielle navngivende organ for astronomi siden 1919. Hever stemmen Avstemmingen fant sted en av møtets siste dager, og av 2 700 deltagende astronomer, var det bare 424 som var igjen for å avlegge sin stemme. Alan Stern stemte ikke. Derimot hever han stemmen nå, fordi han er misfornøyd med avgjørelsen: - Det er en forferdelig definisjon. Det er slurvete vitenskap og ville aldri ha passert fagfellevurdering – av to grunner: - Inkonsekvent - For det første er det umulig å trekke en skillelinje mellom dvergplaneter og planeter. Det er som om vi skulle erklære at mennesker ikke er mennesker av en eller annen tilfeldig grunn, som for eksempel at "de har en tendens til å leve i grupper". - For det andre er den faktiske definisjonen enda verre, fordi den er inkonsekvent, sier Stern. Kriteriet som rev Pluto ut av planetenes selskap, handler om at en planet må ha rensket nabolaget rundt sin egen bane. Utgangspunktet for dette er at de største objektene i solsystemet enten vil trekke til seg materiale som kommer i veien, eller så vil gravitasjonskreftene slynge materialet ut av banen. Ikke renskede baner Pluto ble diskvalifisert fordi den har en bane som er svært elliptisk og overlapper med Neptun. Overfor BBC peker Stern på at Jorden, Mars, Jupiter og Neptun heller ikke helt har rensket sine baner. Jorden er omgitt av 10 000 nær-jorden asteroider. Jupiter henger sammen med 100 000 trojanske asteroider. Dette er steiner som er rester etter dannelsen av solsystemet. - Dersom Neptun hadde rensket sin bane, ville ikke Pluto ha vært der, sier Stern. Han forteller at astronomer som mener det samme har begynt å skrive en begjæring om at Pluto blir gjeninnsatt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 6684336[/snapback] Nytt bilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Planet Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Det siste nye nå er at dvergplaneten utenfor Pluto har fått sitt endelige navn. Det ble ikke Xena, men derimot Eris. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Interressant Hittil siste revisjon: Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 interessant bilde. Jorden er næimen ikke stor i forhold til Jupiter nei... Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 interessant bilde. Jorden er næimen ikke stor i forhold til Jupiter nei... 6920106[/snapback] Også hvis du ser på de kanskje kommende planetene er de dritt små i forhold til jorden igjen ^^ jaja er bare å starte på barneskolen igjen å lære om det nye solsystemet vårt da Lenke til kommentar
RIP Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 interessant bilde. Jorden er næimen ikke stor i forhold til Jupiter nei... 6920106[/snapback] Også hvis du ser på de kanskje kommende planetene er de dritt små i forhold til jorden igjen ^^ jaja er bare å starte på barneskolen igjen å lære om det nye solsystemet vårt da 6929915[/snapback] http://webisto.com/space/ Og hvis du ser her, så er sola vår drit liten i forhold til andre soler Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Og takk og pris for det. Har om de gærningene der i astrofysikken for tiden, glad jeg ikke går i bane rundt en av dem Forøvrig: Dersom det dannes tre tunge planeter rundt en stjerne, vil sannsynligvis en av dem slynges til gokk. Noe som burde si at det er en del "jupiter-størrelse" planeter som driver rundt i interstellare rommet på "egenhånd". Dersom en slik skulle bli fanget inn av solens gravitasjonsfelt, blir det (mildt sagt) kaos i vårt solsystem - i heldigste fall detter den vel rett inn i en av "polene" til solen. Uansett tror jeg vi kan si takk for oss her på jorda... Noen som har regnet på sannsynligheten for en slik "event"? Kunne jo vært en tøff variant av "armageddon" da Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Oisann...Og jeg som satt å beundret solen for dens enorme størrelse i forhold jorden og resten av "familien",også får jeg se bildene av de supergigantiske stjernene. Trodde først det var en fleip da vår egen sol ble til en dårlig "pixelfeil" på lcd skjermen min i forhold til for eksempel kjempen Antares. Hvem vet,kanskje disse også blir til dverger av andre stjerner ute i det fjerne univers når det kommer til stykket? Noe sånt ute av kontroll ville vært en dårlig dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå