Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe og bruke ufortollet bil i Norge

jnesje

Anbefalte innlegg

Har hørt fra bilforhandlere at man kan gjøre en utrolig bra deal ved å kjøpe f.eks. en ny Volvo XC90 i Sverige (som vil koste halve prisen av hva den gjør i Norge), la være å fortolle den og så kjøre med prøveskilt hele tiden. Dette vil iflg. forhandleren koste rundt 3000 kroner i året. Og da er bilen forsikret (kan være lurt med ekstra forsikring) og man slipper årsavgift.

Hvis dette stemmer er det jo en gullgruve! Å opprette et firma koster jo ikke mange tusen kroner. Så kan du kjøpe en ny Audi A8 til rundt 400 000. Utrolig? Og helt lovlig.

Men det høres vel egentlig for godt ut til å være sant. :hmm: Noen som har kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel sånn at du bare får lov å bruke prøveskiltene til å komme deg inn i landet og fortolle / registrere bilen.

6684552[/snapback]

Nei, ikke i følge bilforhandlerene jeg snakket med...

6684876[/snapback]

Jeg råder deg til å snakke med andre bilforhandlere. Noen som har peiling for eksempel..

§ 2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt. Vognkort og kjøreseddel for årsprøvekjennemerke eller kjøreseddel for dagsprøvekjennemerke skal medbringes.

Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt medmindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret.

Nødvendig dokumentasjon og opplysninger skal framlegges for kontroll med utlån/utstedelse, tildeling og bruk av prøvekjennemerke.

2. Dagsprøvekjennemerke kan utlånes/utstedes til virksomhet eller person som har bruk for slikt kjennemerke i enkelt tilfelle. Brukstiden skal begrenses til det som normalt er nødvendig i hvert tilfelle.

Vedkommende skal være fylt 16 år, skal kunne legitimere seg og skal kunne oppgi hvilket kjøretøy kjennemerket skal brukes på.

Skade som kjøretøy gjør under kjøring med dagsprøvekjennemerke, skal straks meldes til utlåner/utsteder ved bruk av standard skademeldingsblankett.

3. Årsprøvekjennemerke kan tildeles virksomhet eller person som har stadig bruk for slik kjennemerke i sin virksomhet og som er registrert i merverdiavgiftsmanntallet i henhold til lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift.

Årsprøvekjennemerke skal bare brukes i nærvær av innehaver eller dennes ansatte. Kunde kan dog bruke forhandlers årsprøvekjennemerke uten slikt nærvær i forbindelse med registrering av kjøpt kjøretøy eller når kjøringen skjer i prøve- eller demonstrasjonsøyemed og brukens varighet ikke overstiger 24 timer for hver enkelt kunde og hvert enkelt kjøretøy.

Kjøreseddel for årsprøvekjennemerke skal alltid være utfylt og bringes med under kjøring, gjenpart skal oppbevares i minst ett år og regionvegkontoret kan kreve at gjenpartene framlegges ved kontroll.

Årsprøvekjennemerke skal innleveres til regionvegkontoret når virksomheten opphører og ellers når behovet for slikt kjennemerke bortfaller. Regionvegkontoret kan inndra årsprøvekjennemerke når vilkårene for å bli tildelt slikt kjennemerke ikke lenger er tilstede.

4. Ved overtredelse av bestemmelsene i denne paragraf, kan politi, regionvegkontor eller tollvesen inndra prøvekjennemerke på stedet. Regionvegkontoret kan fastsette at inndragningen skal gjelde for et bestemt tidsrom eller for alltid. Regionvegkontoret kan nekte utlån/utstedelse eller å tildele prøvekjennemerke til den som tidligere har overtrådt slik bestemmelse. Regionvegkontoret kan også nekte utlån/utstedelse dersom det ellers for samme kjøretøy og for samme formål vil bli utlånt/utstedt prøvekjennemerke såvidt mange ganger at en kan anta at prøvekjennemerkene blir misbrukt.

0 Endret ved forskrifter 18 juni 1998 nr. 589 (i kraft 1 juli 1998), 21 mai 2002 nr. 558 (i kraft 1 juli 2002, tidligere § 2-6), 9 jan 2003 nr. 22 (i kraft 1 jan 2003), 26 mai 2005 nr. 484.

Lenke til kommentar

Men det vil si at registerer du et firma og som driver med bilsalg, kan du forsvarlig kjøre med prøveskilt og si at du demonstrerer bilen :-)

Det er jo bare å legge bilen til salg på nettet feks, og da driver du jo i praksis et bilfirma.

Lenke til kommentar

Sist jeg hente bil fra Tyskland, så hadde jeg med meg dama.

På vei fra Oslo til Trondheim, så ble bilen kjørt med prøveskilt.

På Minnesund ble vi stoppet i teknisk kontroll av Biltilsynet. Han som stoppet meg, sa at hvis han skulle være skikkelig HæstKU... så kunne han ta prøveskiltene mine.

Dette p.g.a at jeg hadde med passasjer og bagasje.

Bruker du litt sunn fornuft, så forstår du også at det er ikke så enkelt å bare kjøre med prøveskilt.

Har det vært så enkelt, så har vel alle gjort det.

Lenke til kommentar
Det er vel sånn at du bare får lov å bruke prøveskiltene til å komme deg inn i landet og fortolle / registrere bilen.

6684552[/snapback]

Nei, ikke i følge bilforhandlerene jeg snakket med...

6684876[/snapback]

Du kan bruke prøveskilter så lenge det oppfyller kravene, men det du forklarer her oppfyller ikke kravene, og går under misbruk av prøveskilter.

Hva er prisen på et årsprøvekjennemerke ca?

6690658[/snapback]

Koster ikke mange hundrelappene for skiltene. Årsavgift må vel muligens betales på disse, men forsikringen er som regel svindyr.

Men det vil si at registerer du et firma og som driver med bilsalg, kan du forsvarlig kjøre med prøveskilt og si at du demonstrerer bilen :-)

Det er jo bare å legge bilen til salg på nettet feks, og da driver du jo i praksis et bilfirma.

6690935[/snapback]

Da bryter du reglene for prøveskilt, og kan muligens regne med å ikke ha dekning på forsikringa, og kan få skilta inndratt.

Du skal skrive daglige kjørerapporter, og om du får bokettersyn, og viser 365 dager med prøvekjøring av samma bilen uten å få solgt den, så tipper jeg du har et problem.

Sist jeg hente bil fra Tyskland, så hadde jeg med meg dama.

På vei fra Oslo til Trondheim, så ble bilen kjørt med prøveskilt.

På Minnesund ble vi stoppet i teknisk kontroll av Biltilsynet. Han som stoppet meg, sa at hvis han skulle være skikkelig HæstKU... så kunne han ta prøveskiltene mine.

Dette p.g.a at jeg hadde med passasjer og bagasje.

Bruker du litt sunn fornuft, så forstår du også at det er ikke så enkelt å bare kjøre med prøveskilt.

Har det vært så enkelt, så har vel alle gjort det.

6691631[/snapback]

Stemmer, om du ser på reglene om prøveskilt, så finner du ut at det er ganske strengt.

Til slutt;

Til trådstarter - Det går an å gjøre det, men det er ikke spesielt lovlig. Om rapportene dine viser at du hver dag er sjåfør, og har demonstrering uten å få solgt den, så skjønner dem tegninga.

Lenke til kommentar

Har kjørt mye bil nå siden jeg fikk lappen for 6 år siden her på Vestlandet, og har aldri vært ute for kontroll faktisk. Så jeg tror sannsynligheten for at Biltilsynet skal kontrollere meg er svært så liten.

Når det gjelder kjøreloggen, så trenger jeg jo ikke kjøre med den hver dag. Kan jo ha en annen bil i tillegg som jeg bruker som er registrert. Og vil noen kjøpe bilen så selger jeg jo selvfølgelig den! Kjøper bare en ny...

Dessuten, hvilken bilforhandler bruker ikke av bilene med prøveskilt til privat bruk av og til? Hvis Biltilsynet skal ligge og passe på dette så får de nok å gjøre...

Endret av jnesje
Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig ikke så mye å diskutere... Du skjønner at dette ikke er lovlig, men vil du gjøre det så er det på eget ansvar. Hva vi andre mener om det, har vel strengt talt ikke noe med saken å gjøre. At du ødelegger for oss andre når du misbruker ordningen, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Har kjørt mye bil nå siden jeg fikk lappen for 6 år siden her på Vestlandet, og har aldri vært ute for kontroll faktisk. Så jeg tror sannsynligheten for at Biltilsynet skal kontrollere meg er svært så liten.

Når det gjelder kjøreloggen, så trenger jeg jo ikke kjøre med den hver dag. Kan jo ha en annen bil i tillegg som jeg bruker som er registrert. Og vil noen kjøpe bilen så selger jeg jo selvfølgelig den! Kjøper bare en ny...

Dessuten, hvilken bilforhandler bruker ikke av bilene med prøveskilt til privat bruk av og til? Hvis Biltilsynet skal ligge og passe på dette så får de nok å gjøre...

6699071[/snapback]

Og helt lovlig.

6684194[/snapback]

Hvor ofte Biltilsynet stopper deg har ingenting med saken å gjøre, det betyr jo bare at du egentlig har skjønt at det ikke er lovlig det du har lyst til her.

Og hva har det med saken å gjøre at en forhandler bruker det til privat bruk? Det gjør det ikke mer lovlig det, det er misbuk av prøveskilt, enten du vil det eller ikke.

Som noen nevnte over, det er ikke spesielt mye vits å diskutere igrunn. Det du foreslår, er misbruk og prøveskilt, og du kan risikere å ikke ha dekning på forsikringen. Når du i tillegg sier du aldri blir stoppa, og at andre bruker skilta til privat bruk, vitner om at du egentlig har innsett det jeg og mange andre her har sagt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...