Gå til innhold

Naturfotografering - Fugler & dyr

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg nytt kamera, Canon 350 D og gleder meg fælt til å komme igang med fotografering. Problemet er at jeg ikke har hatt speilreflekskamera før og trenger derfor råd om hva jeg bør kjøpe av utstyr for å komme igang. Det å lære seg å ta bilder tar jeg smått om senn, og det er greit, men jeg vil gjerne at objektivet jeg da skal bruke holder goood standar.

Om jeg sitter 100 meter fra feks. ei kråke og vil ha gode nærbilder av den - Hva bør jeg skaffe av objektiv? Må jeg for eksempel helst ha ei annen linse om kråka sitter på 20 meter? Noen som har bra erfaring med naturfotografering?

Hadde satt stor pris på om noen hadde kommet med råd og tipps!

Vennlig hilsen Apekatt fra Trondheim :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på denne: http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_1200_56u

750 000 kr og 25-30 kg med stativ. Det er ikke kvartparten av det du trenger for å ta et nærbilde av en kråke på 100 meters avstand.

Objektivet vil fylle bildet med et motiv på 3 meters bredde på 100 meters avstand. En kråke er betydelig mindre enn 3 meter så for å få et nærbilde så trenger du noe betydelig kraftigere.

10 meter og et 300 mm objektiv med teleforlenger er betydelig mere realistisk.

Lenke til kommentar

Jeg sætter lige min mail ind her,så kan andre også have glæde af den: Canon 500 mm f4 L IS er jo ikke en dårlig optik, men til gengæld er den dyr - 45000 kr.

Mine billeder det sidste års tid er taget med sigma 50-500 mm HSM, og jeg er udemærket tilfreds. Efter jeg købte min er tamron kommet med en 200-500 som jeg ikke kender, men den er nok værd at kigge på. Jeg tror dog ikke den er så hurtig i autofokus som sigmaen med HSM motor. Dog er de ikke særlig lysstærke, og det kan måske blive et problem deroppe. Jeg havde 80-400 mm sidste efterår, men valgte at bytte den for at få de ekstra 100 mm med. Du kan kigge her for at få et indtryk af hvor tæt man skal på fugle. http://www.naturphoto.dk/mm.htm

Fastoptik vil altid være skarpere end zoom, så det er nok værd at tage i betragtning ikke mindst fordi jeg aldrig bruger 50-499 mm, så havde man kunnet få en fast 500 mm der var til at betale ville jeg nok have valgt den (sigma laver en f4,5, men den koster omkring 30000 kr)

Canon laver en 400 mm 5,6 og en 100-400 f5,6 som begge er gode, men igen kun 400 mm. de kan kombineres med teleconvertere på henholdsvis 1,4 x - tager 1 blændetrin) og 2 x (tager 2 ) men ligeså snart største blænde kommer over 5,6, så kan man ikke bruge autofokus mere, og det er nu rart at have.

et andet alternativ er 300 mm f4 kombineret med convertere

Du kan læse test her http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

http://www.luminous-landscape.com/reviews/index.shtml

og så fik jeg ikke skrevet vedr. stativ - jeg har et manfrotto 728 og det har gjort det godt det sidste ½ år, men jeg kigger lidt på enten manfrotto 190 eller 055 pro serien, da de er mere stabile ligesom benene kan lægges ud i vandret, så man kan bruge det når man ligger ned.

Lukketiden ved så meget tele er også lidt anderledes end på alm. brandvidder Uden image stabiliser er en gylden regel, at din lukketid skal være mindst 1/ "Brændvidden". (f.eks. brændvidde 300 mm = mindst 1/300 i lukketid) gerne over 1½-2 x brændvidden.

Jeg plejer at tilstræbe over 1/500 i lukketid til ting i bevægelse (det er dyr generelt) til flyvende fugle gerne 1/800-1000. Jeg kører normalt blændeprioritet (AV) og tilpasser iso, så lukketiden passer til tommelfingerreglen. når jeg skyder håndholdt, så vil jeg helst op i nærheden af 1/1500-2000.

Når jeg bruger teleconverter og dermed ender på 700 mm bruger jeg stativ og helst "spejllås" der bevirker at spejlet klapper op 2 sekunder før billedet tages. Dermed undgår man at rystelser fra spejlet går ud over billedet. Det kan også bruges ved billeder med lang lukketid f.eks. stjernebilleder, billeder af rindende vand eller lyn.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd folkens! Har nettopp vært å kjøpt mitt første objektiv, Canon EF 50mm f/1.4 USM! Har ikke fått prøvd det ennå. Batteriet til kameraet står på lading for første gang, så nå er jeg snart igang. Objektivet er foresten ikke kjøpt med tanke på naturfotografering, men den duger vel kanskje til fine landskapsbilder? Må spare litt penger så blir det nok en telelinse etterhvert. Om andre har erfaringer de vil dele med meg/andre så skriv gjerne ett innlegg!

Vennlig hilsen Apekatt78 :w00t:

Lenke til kommentar

Zoom på linser koster ekstra. Så om du vet omtrent hva du vil ha, kan det være greit å kjøpe fast-optikk. Som nevnt tidligere kan måka på 100 meter bli litt vanskelig å få bra bilde av. Skal du ha ei tele-linse (som ikke er av dyreste sorten) har canon et par gode. Hørt mye skryt av 400mm f5,6 (mangler is). Koster i overkant av 10 000, men kvaliteten skal vist være syk. Eventuelt en 300 f4 is med 1,4 converter. Koster litt mer.

Lurer veldig på hvem av de to jeg skal satse på selv...

Lenke til kommentar

500 mm er en størrelse, hvor zoom som nævnt tidligere ikke er dyrere - der er ikke alternativer mellem under 10.000 for tamrons/sigmas zoom modeller og sigmas 500 mm f4,5 til over 3 gange så meget.

jeg går og håber der i løbet af det næste års tid (indtil jeg har sparet lidt op) kommer en fast 500 mm f5,6 til under 15.000.

Lenke til kommentar

Sannelig ikke godt å si hva en bør kjøpe gitt... Skulle gjerne sett at jeg hadde kjent noen som snart skulle dratt over til statene... En god del rimeligere for optikk der har jeg hørt... Akk og ve så dyrt alt er her... Lider det ei... Er foresten veldig godt fornøyd med Canon kameraet så langt, spesielt gode bilder med

Canon EF 50mm f/1.4 USM, foresten bra det som var med i pakken også... Må se å få kjøpt meg et stativ snart også... Huff. Kjærringa flytter sikkert snart.

PS. Kommer foresten en stor guide til objektiver i neste nr. av DigitalFoto (21.08)

Apekatt78 :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...