Gå til innhold

Modding av vifter

Anbefalte innlegg

Ok. Satser på at dette er rette stedet å spørre:

Jeg kjøpte nylig et par rødlysende 14db 80mm vifter, og innså at de bråker som et mareritt.

Så med mine sparsomme kunnskaper om elektronikk, loddet jeg på en 30ohms motstand på den røde ledningen. Dette skulle gi 10 volt inn, sånn omtrent. Dette er alt jeg vet.

Rent hypotetisk: hva skjer om jeg plugger inn denne vifta nå? Noe som blir uhyggelig varmt/smeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se: vi kjører 12V gjennom motstanden(?) ganger 0,3 ampere. Dette tilsvarer en effekt på 3,6W(?)

(?)=usikker

Takler en ørliten(1mm tykk) motstand dette?

EDIT: plugget den inn nå. Fikk 21% ytelsestap. Ikke uakseptabelt i grunn mtp. at man nå ikke kan høre den med mindre man legger øret inntil. Motstanden har en lunken temperatur, så jeg satser på at det har gått bra.

*modde den andre også*

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

trur regnestykket ditt er litt feil,

hvis vifta er på 12V og trekker 0,3A så har vifta en motstand på ca 12/0,3 ~ 40 ohm, du setter inn en seriemotstand på 30 ohm som gir totalt ~ 70 ohm. Strømmen blir da 12/70 ~ 0,17 A. Hvilket vil gi spenningen 0,17*40 ~ 6,9 V over viften og 0,17*30 ~5,1V over motstanden. Effekten over motstanden er da 5,1*0,17 ~0,87 Watt.

Dette er fremdeles en tilnærming da forholdet mellom strøm og spenning i viften ikke trenger å følge ohms lov på denne måten (vifta er ikke en ren motstand), men trur dette regnestykket er mer korrekt enn det du kom opp med.

Når det gjelder motstanden, så tåler vanlige små motstander ofte 0,25W, og hvis det er en slik du har så er den egentlig for liten og den vil gå raskere i stykker enn om du har en som tåler mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...