Torbjørn Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 jeg skjønner, men dette er ikke nødvendigvis tilfelle, da modemer fint kan koble opp en forbindelse selvom den står i bridge. prøv å sette manuelt den ipen og den nettmasken og den gatewayen som modemet eller ville fått når det ruter Lenke til kommentar
GrH Skrevet 18. august 2006 Forfatter Del Skrevet 18. august 2006 får det ikke til jeg ... .. har prøvd og sotte på eksterne ip`n fikk ikke til det ..... 80.203.121.197 255.0.0.0.0 80.202.221.1 og dns adressene ... funket ikke ...( testet i windows ...) fant ikke hvor man kan sette opp ip`er manuelt i linux hmm tnx Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 prøv dette på nytt i windows, kjør først automatisk ip, skriv deretter ned det du har i ipconfig /all, og pass på at alt stemmer. jeg synes det virker rart mde nettmaske på 255.0.0.0... sjekk at alt stemmer. og prøv deretter å sette dette manuelt.. prøv igjen først i windows, deretter linux. du kan kjøre kommandoen system-config-network fra linux for å sette opp dette Lenke til kommentar
GrH Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Nå har jeg prøvd og prøvd og prøvd ..... viss jeg setter på motta ip ... får jeg 10.0.0.2 255.255.255.0 10.0.0.1 dns 10.0.0.1 ikke no internett .... heller ikke viss jeg skriver det manuelt ... men så prøvde jeg .... motta ip og logget på med pppoe klienten i windows ... og da vart det nett ... så for meg ser det ut som man må logge på ... syns du? Tuuusen takk Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 du kan umulig ha ditt modem som bridge hvis du får den ipadressen Lenke til kommentar
GrH Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 det står det inne på configen til speedtoutch en at det står i bridge ... men viss jeg logger på med pppoe klienten i windows får jeg eksterne ipn ... hmm ... merkelig ... tnx Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 uten pppoe får du lokal 10.0.0.0 adresse, og med pppoe får du din globale adresse... ok, det er kanskje ikke et helt uvanlig oppsett likevel. hør med din leverandør om ikke modemet dems kan koble opp forbindelsen og gi en ekstern adresse. jeg har aldri satt opp pppoe i linux skal jeg ærlig innrømme, men kan antagelig gjøres det og Lenke til kommentar
GrH Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 er det vanskelig og sett opp pppoe i linux da ? .... har ngt ... kan jo ikke ringe nå men hmm ... vet ikke om du må bruke mye tid på det ? men du vet iallefall mere enn meg Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 jeg har selv ngt, bruker: Produktnavn: SpeedTouch 5x6 Programvareversjon: 6.1.4.3 jeg har /30 subnett, og gir/setter riktig ip manuelt og det fungerer fint. etter litt forskning, ser det ut som om du skal kunne kjøre programmet "adsl-setup" som root (i linux) dvs åpne en terminal, skriv "su -", trykk enter og skriv inn ditt root passord. skriv deretter adsl-setup og trykk enter og se hva som skjer. hvis kommandoen ikke finns, installer den slik: yum install rp-pppoe Lenke til kommentar
GrH Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 okey .... får gjøre det i morra ... .for "server " rommet er nede ... men skal prøve det ... angående modemet ... har jo 546i ... for og få den i bridge modus lastet jeg ned denne configen hær hvordan har du gjort det ? :... vet ikke om det er lettere og logge på med linux og ikke gjøre noe mere med 546i`en eller endre på den og ikke logge på med linux ... Ka syns du æ ska gjør ? Tuusen takk Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 jeg gjorde ingenting, gjorde det via endring.nextgentel.no eller noe slikt. det er ikke noe i veien for at du kan rute både i modemet og linuxboksen, men som jeg sa ista, du bør vurdere et nettkort til, den skisserte løsningen innebærer å plugge modemet i switchen, og hvis det ikke støtter vlan, så er du lke langt Lenke til kommentar
GrH Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 Switsjen min er en : managet D-link 16 porter gigabit switsj .... kan Garantere deg 100% at den støtter Vlan... så mååå jeg ha to nettverkskort da ? Tnx Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 du sa at _modemet_ dikk ikke støttet vlan, og med den skisserte løsningen skal du plugge modemet i switchen, og dette vil vel da følgelig ikke gå? Lenke til kommentar
GrH Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 sorry min lese feil .... trudde du mente switsjen ... hmm er det Null komma niks sjanse for at jeg ikke kan bruke en pc med kun et nettvrks kort da ?.... hmm ... da må jeg bygge et spesial kabbinett for rack skap da...( merk må bygge pga dybden ) litt kjiipt ... hmm ... men vill confige den før jeg lager kabinett viss jeg må bruke en pc med 2 nettverks kort ... finner alltids en midlertidig løsning ... sånn at jeg vet at den funker , istedet for når jeg har laget kabinettet så finner jeg ut at det ikke går -tnx Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 jo, du kan fint rute to nett over ett nettkort. men hvis du ikke kan plugge modemet i switchen, er du like langt. hvis du får level-2 forbindelse fra modemet til din linux-ruter, er du i mål. kanskje du må ha en annen switch i mellom? uansett, din linuxruter må kunne ha en forbindelse til modemet. Lenke til kommentar
GrH Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 Torbjørn Postet i dag, 00:37 jo, du kan fint rute to nett over ett nettkort. men hvis du ikke kan plugge modemet i switchen, er du like langt. hvis du får level-2 forbindelse fra modemet til din linux-ruter, er du i mål. kanskje du må ha en annen switch i mellom? uansett, din linuxruter må kunne ha en forbindelse til modemet. nå skjønte ikke jeg så mye kan du ikke forklare litt enklere tips til hvordan jeg skal koble... og om det hadde blitt MYYE lettere og brukt 2 nettverks kort ? ka vill level-2 forbindelse si? Tuuusen takk Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 a) koble linux i switchen b) koble modem i switch ^----- da kan du rute fint med linux hvis ikke modemet kan brukes i din switch, hvordan skal du dafå kontakt med modemet? Lenke til kommentar
GrH Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 okey ... så da må jeg bruke en pc med 2 nettverks kort da... ... det får vi ta i mårra .... skjønner deg nå sjønner du ... ( kankje litt trøtt) svarer hær når jeg har fått en pc med to nettverks kort oppe og kjører jeg ... så tar vi configen ... okey ? Tuuusen takk Lenke til kommentar
GrH Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 hei ... da har jeg en pc med 2 nettverks kort .... ( pentium 2 400Mhz , 512 mb ram - kanskje jeg tar ut 256 ... villa du ha hatt 256 elr 512 mb ram ? ) så ka ska æ gjør no? ... ( kobler modemet inn i ene nettverks kortet da .. og andre i switsjen ... ok ) så var det configen ... Tnx ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå