Gå til innhold

Pc som Router , Hvordan ?

GrH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei ... har nå prøvd ... litt ny på programmet ... men sånn ca. ...

alle terminalene er uttak på forskjellige rom ... som skal kobles opp mot pc`er .. xbox ..stue pc osv ... ..

har ikke tegnet hvoran jeg skal koble linux routeren og modemet enda ... for vet ikke hvordan jeg skal koble det enda... ...

Lenke til kommentar

ah, skjønner.

det er bare å plugge bridgen og linuxruteren i samme switchen. de to snakker sammen på eksternt nett over switchen, mens de andre snakker sammen på lokalnett over switchen.

hvis vlan godtar dette, er det en løsning så god som noen. hvis ikke er det litt små-stygt ;)

hvor langt har du kommet med linuxmaskinen?

får du den på nett i seg selv, uten ruting etc.?

jeg blir borte 2-3 timers tid.

Lenke til kommentar

når du mener routeren så mener du ?

nå bruker jeg speedtoutchen (546i) som router men skal sette den i bridge sånn at linux "routeren " tar over ....

speedtoutch`en har ikke støtte for vlan ... det er derfor jeg vill sette opp en linux router ...

vet du ka vlan er ... elr skal jeg forklare ...?

sånn at du forstår mere ... :p:roll:

takker

Lenke til kommentar

javisst.. vlan er virtual lan... brukes for å kjøre flere nettverk over samme "fysiske" utstyr.

med ruteren mener jeg enn så lenge din "linux ruter", (Refererer til tegningen der du kalte modemet "bridge")

det jeg sier, er at du skal plugge linux-ruteren i modemet og bridgen i modemet og verifisere at du fortsatt kommer ut på internett

Lenke til kommentar

mente du ikke og koble "linux routeren " i switsjen og Speedtoutch 546i ( bridge / modem ) i switsjen ??

kommer garantert ikke ut på nett da... fordi når modemet (546i ) står i bridge så må man sende pass / brukernavn til speedtoutch`en via Pppoe * og det er det routeren skal gjøre ikke sant ?

For og oppklare litt .... på tegningen så er det såklte Bridgen der Speedtoutch modemet i bridge modus ... skjønner ?

tnx

Lenke til kommentar

oj jeg mente å plugge begge i switchen ja!

bridgen kan vel koble opp linja selvom den står i bridge modus?

EDIT: Forsikre deg gjerne om at du kan bruke modemet i bridgemodus til å koble opp ilnja. det er ingen grunn til at dette ikke skulle gå. så du slipper å måtte gjøre dette med en maskin på innsiden.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

okey .... skal prøve det i mårra ... da gjør jeg følgende ...setter den i bridge ...

kobler den til switsjen ... kobler linux "routeren" og til switsjen og ser om jeg har internett på den , ikke sant? :p

sorte boksen
:!: :innocent:

tnx

Lenke til kommentar

jepp :)

det vi siden skal gjøre er følgende:

legge til en ny ipadresse på linuxruteren, slik at det ene nettkortet har 2 adresser. denne andre adressen skal resten av nettverket på innsiden forholde seg til som sin ruter/default gw.

det er noe ufint, men det lar seg gjøre, og sikkerheten kan diskuteres, men det bør ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

jeg skjønte ikke helt men

Viss det skulle skje at noen får den globale ip`n ... mister de andre nettet da.. ?

Men du hadde VLAN? da slipper du kanskje det.

(det slo meg nå at du kanskje mente wlan?)

??

jeg mente ikke wlan nei ... jeg ønsker vlan elr "

virtual lan... brukes for å kjøre flere nettverk over samme "fysiske" utstyr"

jeg har ikke vlan nå pga speedtoutch routeren støtter ikke det ... derfor vill jeg sette op linux "router" , som router som da støtter vlan ( den gjør det ja ?)

switsjen støtter det og

tnx

Lenke til kommentar

ja switsjen er jo managed ...så setter opp vlan grupper på switsjen da...

da høres det ut som det går da ` ?

Viss det skulle skje at noen får den globale ip`n ... mister de andre nettet da.. ?

Tnx

Lenke til kommentar
da får du en ip-konflikt, men det vil ikke ha noe å si, hvis du setter opp vlan.

prøv å plugge modemet som bridge i switchen, og deretter pass på at linuxruteren får din globale ip, enten vha dhcp eller ved å sette den manuelt.

6698539[/snapback]

har nå prøvd og sotte modemet i bridge ... men får ikke noe nett .... hverken på denne elr linux pcn .... ( begge er kobla i switsjen .... )

se ut som at "noen " ( routeren ) må logge inn for og få nett ... ( bkrukernavn og pass .... ) når modemet står i bridge

skljønner ?

tnx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...