perpyro Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Jeg er gift med ei dame fra Samara i russland. Min svigermor er bygningsingeniør og min svigerfar retspatolog for politiet. Til sammenligning så tjente jeg like mye på en måned som de gjorde på ett år til sammen i 2002. Dette er da folk fra middelklassen. Har vært i Moskva et par ganger og kontrasten er enorm der. Du ser i gatene alt fra splitterny dyr Mercedes til gammel sur lada i en salig blanding. En annen ting jeg oppdaga er at Moskva har et mye høyere prisnivå en resten av russland, høyere en i norge på en del ting faktisk. Nå er det ikke så rart at kontrastene er så store for de som har penger får ture frem som de vil da det bare er å betale seg ut av knipa mens menigmann ikke har den muligheten. Endret 19. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg mente at nordmenn ikke vil forstå eller godta at Norge ikke er verdens rikeste land totalt og heller ikke verdens mektigste, og at det er mange "fattige" land som er rikere totalt og mektigere enn Norge. 6696441[/snapback] Alle nordmenn vet dette. Men, for Ola Nordmann (og hans ekvivalent i Russland) er det viktigere å ha høy kjøpekraft og et godt trygdesystem enn mange jagerfly og rike ledere. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Jeg er gift med ei dame fra Samara i russland.Min svigermor er bygningsingeniør og min svigerfar retspatolog for politiet. Til sammenligning så tjente jeg like mye på en måned som de gjorde på ett år til sammen i 2002. Dette er da folk fra middelklassen. Har vært i Moskva et par ganger og kontrasten er enorm der. Du ser i gatene alt fra splitterny dyr Mercedes til gammel sur lada i en salig blanding. En annen ting jeg oppdaga er at Moskva har et mye høyere prisnivå en resten av russland, høyere en i norge på en del ting faktisk. Nå er det ikke så rart at kontrastene er så store for de som har penger får ture frem som de vil da det bare er å betale seg ut av knipa mens menigmann ikke har den muligheten. 6704333[/snapback] Er ikke så overrasket på lønnsnivået, men utdanning, mye likevel ikke så mye høyere. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Når det kommer til utdanning så har mange russere en eller flere ingeniørutdanninger som de enten ikke finner seg jobb innen eller at de har en jobb i staten som er dårlig betalt. De har et helt annet utdaningssystem en vi i vesten er vandt til. De begynner med utdanningen allerede i grunnskolen. Kona er utdanna balettkoreograf og fritidsleder og utdannelsen begynte hun med når hun var 7 år. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Når det kommer til utdanning så har mange russere en eller flere ingeniørutdanninger som de enten ikke finner seg jobb innen eller at de har en jobb i staten som er dårlig betalt.De har et helt annet utdaningssystem en vi i vesten er vandt til. De begynner med utdanningen allerede i grunnskolen. Kona er utdanna balettkoreograf og fritidsleder og utdannelsen begynte hun med når hun var 7 år. 6706687[/snapback] Hvordan er utdanning der ? Nå skjønte jeg ikke helt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Utdanningen begynner allerede i grunnskoplen med spesialisering i relevante fag for den utdanningen man vil ta. En annen ting er jo at det er mange flere fag i utdanninga en vi har også. Dette betyr at en russisk ingeniør kan ha 17-18 års utdanning mot en norsk en som har 6-8 år. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Aha, nå skjønte jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå