Qwseyvnd Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hei... Jeg lurer på noe, er lønnen der virkelig bedre enn i Norge ? En jente jeg snakket på msn, hun sa noe som jeg ikke bet på...sa at yrke søppelplukker har bedre lønn i russland enn Norge, det kan ikke være sant, fattig land. Hun sier hennes kjæreste har jobb som søppelplukker i norge, og stortrives med det. Det er jo opplagt hvorfor han søker jobb i Norge og har vel bedre rettigheter i Norge enn i Russland. Hun tror heller ikke på at det fins mye gatebarn og høye dødstall pr år og mye lavere lønn der. og hun reagerte faktisk sterkt, mulig hun ikke vil forstå og tro ? Vil høre deres synspunkter. Lenke til kommentar
salah Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Mange gatebarn er det ihvertfall. Deres offentlige instutisjoner og hjem for barn er helt ødelagte, i fengsler er hvert tredje barn voldtatt (av andre medfanger), barn tar lite vare på og omsorgen er dårlig i barnehjem osv. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Forskjellen i levestandard mellom Norge og Russland i nord er visstnok den største kløften i verden (og om ikke størst, blant de største). Jeg er sikker på at dere kan gjette dere til hvilket av landene som kommer best ut av sammenligningen. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Forskjellen i levestandard mellom Norge og Russland i nord er visstnok den største kløften i verden 6682480[/snapback] Hva mener du med nord? du mener mellom de landene ? du mener nordnorge og nord russland? Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Lønningene er generelt langt lavere i Russland enn i Norge så venninen din tar nok feil der ja. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Norge er på toppen i verden over levestandard og Russland er på bunnen i Europa, så hun bommer nok litt der ja. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hun mener nok lønnen i forhold til prisen på ting. Si f.eks. 1 brød koster 1kr der, mens 1 brød koster 10kr her. Og er lønna 6 kroner der, og 30 kroner her, så er jo lønna bedre der på den måten at du får mer for pengene der. Men har selv vært der, og kan trygt si at folk her tror det er mye værre enn det egentlig er. Men det er heller ikke så altfor stygt der (variere jo selvfølgelig fra plass til plass). Skulle ikke hatt noe imot flere turer til Russland (og nabolandene). Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hun tar fortsatt feil, Man får mer for en gjennomsnittslønn i Norge enn i Russland. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Ingen som har noen statistikk på kjøpekraft i Norge kontra Russland? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Forskjellen i levestandard mellom Norge og Russland i nord er visstnok den største kløften i verden (og om ikke størst, blant de største). Jeg er sikker på at dere kan gjette dere til hvilket av landene som kommer best ut av sammenligningen. 6682480[/snapback] Det har du helt rett i. Den største forskjellen i levestandard mellom to landegrenser er mellom Norge og Russland. Mange tror det er mellom Mexico og USA, men forskjellen der er mindre. Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Ingen som har noen statistikk på kjøpekraft i Norge kontra Russland? 6683245[/snapback] Kjøpekraftsparitet (PPP) er vel en måte å beregne relativ kjøpekraft på. Wikipedia: Purchasing Power Parity Wikipedia: List of countries by GDP (PPP) per capita Norge: 42,364$ Russland: 11,041$ Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Norge er på toppen i verden over levestandard og Russland er på bunnen i Europa, så hun bommer nok litt der ja. 6682564[/snapback] Still a very fucked up country. (Norge) Vil legge til at selv om Norge en slags "best levestandard" i verden når det kommer til penger, så er fortsatt Russland et mye rikere land totalt. Og ikke minst er Russland mye mye mektigere. Noe som mange nordmenn ikke vil forstå og godta, på lik linje som mange i disse "fattige" landene ikke vil forstå og godta sin "dårlige levestandard" (penger). Er norsk selv btw Endret 15. august 2006 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Det er nok litt sant i det hun sier dersom hun snakker om f.eks Moskva. Der er de fleste av oss relativt fattige. Kapitalismen har gjort sitt inntog og mange er svært velstående. Luksusbiler i hauger og spann og vi har ikke mye å stille opp med. De har likevel enorme forskjeller slik at mesteparten av russlands økonomi befinner seg i moskva og mange andre steder er preget av fattigdom. Uansett er det mye fart i den russiske økonomien mens norge har en treg økonomi uten særlig utvikling slik at over tid vil jeg tro de har en generelt høy levestandard over det hele. Endret 15. august 2006 av Carnifex Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Vil legge til at selv om Norge en slags "best levestandard" i verden når det kommer til penger, så er fortsatt Russland et mye rikere land totalt. Og ikke minst er Russland mye mye mektigere. 6683304[/snapback] Hva snakker du om? Hvis du mener total BNP så skulle det jo bare mangle i og med at det finnes 32 ganger flere russere enn nordmenn. Det samme gjelder jo "makt". Men for svært mange russere er nok Russlands BNP og antall atomstridshoder svært liten trøst. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Vil legge til at selv om Norge en slags "best levestandard" i verden når det kommer til penger, så er fortsatt Russland et mye rikere land totalt. Og ikke minst er Russland mye mye mektigere. 6683304[/snapback] Hva snakker du om? Hvis du mener total BNP så skulle det jo bare mangle i og med at det finnes 32 ganger flere russere enn nordmenn. Det samme gjelder jo "makt". Men for svært mange russere er nok Russlands BNP og antall atomstridshoder svært liten trøst. 6683338[/snapback] I'm just saying: Noe som mange nordmenn ikke vil forstå og godta, på lik linje som mange i disse "fattige" landene ikke vil forstå og godta sin "dårlige levestandard" (penger). Something to be proud of? – Jeg har sett på flere statistikker at Norge kommer inn blant de europeiske landene som bruker mest antidepressiva. - some doctor @ NRK Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Jeg tror hun har aldri beveget utenfor moskva engang, der ser du virkelig hvordan de lever...samme med usa og sånt. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Jeg tror hun har aldri beveget utenfor moskva engang, der ser du virkelig hvordan de lever...samme med usa og sånt. 6683404[/snapback] GDP - USA: $41,399 Russland: $11,041 300 millioner innbyggere og klarer likevel å holde seg så godt som 3. plass? Er dette samme som Russland? BTW, så ikke alle her blir altfor høye på pæra: Luxembourg: $69,800 Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Hallo God morgen, nå har dere gått av sporet etter jeg våknet, huff. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hvilke undersøkelser er det du synes er mindre tvilsomme som du setter din lit til? De som tipper mot det politisk korrekte? 6683638[/snapback] Validitetsproblemer er høyst relevante innenfor all samfunnsforskning, og en viss grad av nøytralitet og fravær av politisk agenda, ikke tilstede i denne undersøkelsen, er et ideal som burde tilstrebes. De metodologiske problemene knyttet til denne "undersøkelsen" har jeg for øvrig tatt opp tidligere. Når det gjelder Norge-Russland; Norge er et langt rikere land enn Russland, uavhengig av om du sammenligner med Moskva eller Murmansk. Det er sant at det eksisterer en del nyrike, men Moskva er en millionby; tror dere virkelig det er representativt for byen eller landet? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Alle vet at USA er rikere enn Sverige, so what? Et annet poeng er jo om den ekstra velstanden i USA faktisk har noe å si? Det er jo ikke uten videre gitt at folk blir lykkeligere av mer velstand over et visst nivå. 6684586[/snapback] Jeg har ikke sagt noe om hvem som er lykkeligere enn andre. Jeg aksepterer at undersøkelsen jeg henviste til kanskje ikke var verdens mest troverdige, og at en del resultater kom frem på feil grunnlag. Vi er og blir uenige, McFly. La oss begrave stridsøksa. La oss nå fortsette diskusjonen on-topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå