Snipper_nr1 Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hei Sitter å tester litt, kjører en trådløs router(dlink) som er kobla til wanet(internett), den kjører dhcp, ip på den er 192.168.1.1 nettmaska er 255.255.255.0 og den kjøres med wep nøkkel, så prøvde jeg å sette opp en netgear router som et trådløst AP uten DHCP, ga den ip 10.10.1.1 og nettmaske 255.255.255.0 uten noen kryptering, og koblet disse to routerne sammen. Jeg koblet så trådløst til netgear routern kom fint ut på internett, har da følgende spørsmål: 1. Hvordan kan disse to routerne snakke sammen med de ip og nettmaskene de har fått? (Gir dlinken med dhcp netgear en annen ip?) 2. Min pc har da fått ip 192.168.1.5, og jeg kan ikke pinge netgear routern(noe som skal være riktig) Er det slik at AP ikke har noen ip? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Ganske utrolig merkelig problem du har, fordi det du har gjort har jeg gjort, og vi har, etterhva jeg kan se, likt oppsett... Skal se hva jeg kommer opp med, så skal jeg komme tilbake til deg =) Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Det du har gjort hittil virker riktig etterhva jeg kan se. Men, hvordan kobler du ruterne sammen? Som jeg forstår så er D-Linken den du ønsker som ruter (DHCP), netgear skal kun brukes som AP med WLAN. Det du må gjøre da er å koble fra D-Linken -> Port 1 på NetGear (Ikke WAN porten) Samt du må sette NertGear til statisk IP (Jeg har Thomson som DHCP, med D-Link som WLAN AP. Thomson gir ut fra 10.0.0.x, hvorpå Thomsonen er 10.0.0.1. Da har jeg gitt D-Linken min statisk IP som 10.0.0.2.). WAN på D-Linken (min AP) er satt til dynamisk. Ikke hensiktsmessig å tulle med det da porten ikke brukes. Og, det er fordel å kjøre på samme Subnett jau DNS relay er on/enabled. Dett var dett jeg har gjort, og det funker til 1000 her, kablinga i huset ser slik ut: (Se vedlegg) Lenke til kommentar
Snipper_nr1 Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Det du har gjort hittil virker riktig etterhva jeg kan se.Men, hvordan kobler du ruterne sammen? Som jeg forstår så er D-Linken den du ønsker som ruter (DHCP), netgear skal kun brukes som AP med WLAN. Det du må gjøre da er å koble fra D-Linken -> Port 1 på NetGear (Ikke WAN porten) Samt du må sette NertGear til statisk IP (Jeg har Thomson som DHCP, med D-Link som WLAN AP. Thomson gir ut fra 10.0.0.x, hvorpå Thomsonen er 10.0.0.1. Da har jeg gitt D-Linken min statisk IP som 10.0.0.2.). WAN på D-Linken (min AP) er satt til dynamisk. Ikke hensiktsmessig å tulle med det da porten ikke brukes. Og, det er fordel å kjøre på samme Subnett jau DNS relay er on/enabled. Dett var dett jeg har gjort, og det funker til 1000 her, kablinga i huset ser slik ut: (Se vedlegg) 6682844[/snapback] Hei, takk for svar! Mulig du misforsto meg, jeg får det til å virke, poenget var at det IKKE skulle virke! Ut ifra min teoretiske kunnskap så skal ikke to noder på et nettverk kunne snakke sammen med de innstillingene jeg har gitt dem, men det gjør dem! Så da var spørsmålet om Dlinken(kjører DHCP) gir netgear routern en annen ip en det jeg egentlig har gitt den. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Vel, jeg tok utgangspunkt i det du skrev: så prøvde jeg å sette opp en netgear router som et trådløst AP uten DHCP Og da skal det jo fungerer slik du sier det gjør =) Selv om nettmaska er den samma, så er ikke ip poolen i nærheten av den samme, og etterhva jeg har forstått så vil det være problematiskt å se hverandre da. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 trådløsfunksjonaliteten i ditt aksesspunkt er ikke knyttet til ipadresse. du har da heller ingen ip-adresse på dine switcher, men de fungerer fint? Lenke til kommentar
Snipper_nr1 Skrevet 18. august 2006 Forfatter Del Skrevet 18. august 2006 trådløsfunksjonaliteten i ditt aksesspunkt er ikke knyttet til ipadresse. du har da heller ingen ip-adresse på dine switcher, men de fungerer fint? 6694720[/snapback] Jo, du er inne på noe der, men siden jeg satte opp IP og subnett.... Men men, da lærte jeg det og:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå