Gå til innhold

Problem med Biosen, Cmos feil

Litejk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite Problem med et MSI 570platinum hovedkort.

Jeg har nettopp oppdatatert Biosen, og det gikk fint, alt ble grønt på " godkjenninga"

Men når jeg har restartet datamaskinen, da kommer det opp noe rart: CMOS failure lignende, jeg husker ikke eksakt hva det stod.

Jeg kan ta da som valg: Gå inn i bios og fikse på ting, eller ta alt på default og fortsette.

Men viss jeg tar på default så blir det automatisk valgt 667mhz på minnet, noe hovedkortet ikke klarer. Så da får jeg altså blåskjerm.

Dette var et problem som bare kom etter at jeg flasha bios 1.20, og jeg hadde ikke lignende problem med 1.00.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg syntes godt noen kunne svart noe!

...og jeg er neppe alene om å syns at du godt kunne lempa inn en link og skrevet en orntlig modellbetegnelse til kortet: 'MSI 570platinum' fins ikke.

Har du fortsatt problemer etter å ha fulgt rådene fra 'mago'?

Lenke til kommentar

5. You Flashed the BIOS. No power conections on board? Let´s RESET CMOS.

Now, please forget your CMOS RESET BUTTON, what we need is the CMOS RESET JUMPER or the BATTERY. Get your Manual and find where is the CMOS RESET JUMPER and see in what position you have to bring him to do the reset procedure. Usually it should be the position 1-2 for the normal work and the position 2-3 for the CMOS RESET. Now bring the CMOS RESET JUMPER in the right position and take all the time now that you need.

If you have problems to find the CMOS RESET JUMPER and you don't know where he is, the battery will do the job also. Put now the battery complete out. It´s important, that we cut off every power that your MB has. Also, with touching the MB, you are discharging all the rest electrostatics charges that could be on the MB.

Now please, leave the System at least for 5-10min without any power. If you like, read a book, make a short walk, call a friend, ... whatever you want, but forget the MB for this time.

6. You are back, OK. Now we can put back the CMOS RESET JUMPER in his normal position or the BATTERY in his place and conect the System with the power cable. If everything worked fine, you BIOS has to have now the starting sequence 00000000 and you have to see this:

...the Bios comes up in clear text...

7. Now just one little important thing. First time now when you boot, go straight in to BIOS (don't boot in the OS) and set the DATE. If you don't do it, it can happend that you have problems with the licence of some Apps or that Windows x64 trial period expires and you can't boot in to the OS.

And now you can start to work with your System.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke, tror ikke jeg har noen slik jumper!

Jeg har jo batteriet da, men hva skal jeg gjøre med det?

Det er : Msi K9N platinum jeg har, ikke SLI verisjonen.

Jeg prøvde nå: Ta ut batteriet uten noe strøm på pcen, vente i 10min ca, og så tok jeg det inni og startet opp pcen.

Da kom det opp samme beskjeden, men nå var det slik at jeg måtte legge til Date og time, og da tenkte jeg at det fungerte. Så jeg tok det slik det skal være og trykte F10( Save and exit Bios) og da var det nett som før! det var altså ikke slik det skulle

CMOS Checksum Bad :(

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet alt dere har sagt, uten hell.

Har lagd en diskett som jeg skal flashe bios tilbake til 1.0 med, men, det kommer opps lik at det en en: non system disk boot, altså nett slik som at jeg har en diskett med noe annet på feks, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Når du formaterte disketten, så hak av for "gjør dette til en oppstart diskett for ms-dos

så legger du til bios og flash program og

så burde det virke

så starter du opp med disketten i

og når comando linja er der, skriver du "dir" for å fram innhold

funker ikke det får du prøve en ny diskett (enkelte disketter slår seg vrange, diskettstasjon likeså.

alternativt får du finne en xp bootcd diskett på webben, for å få fram comando linja

Lenke til kommentar

Tusen takk mago for all hjelpen, men jeg trenger mer hjelp...

Altså,jeg har bare en diskett,og der ligger biosen på.¨SÅ jeg kan altså da brenne en bootcd slik at jeg får fram det jeg skal sant, og så bruke disketten?

Hvilket program er det jeg trenger for å gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...