TC80 Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hva er effektivt til å rense hele vannkjølings systemet? Helst rengjøring uten å måtte demontere blokker, radiator, pumpe, etc. I verstefall kan jeg demontere, men dette er litt dumt pga jeg er ganske avhengig av pc'en. Eddikk/vann? Har surfet litt og fant ut at mange ikke var fornøyd med resultatet. Radiatorrens? Kaffetraktor-rens? Sitron konsentrat? Zalo? Jiff? (ja jeg bare fyrer på med forslag ) Leste om noe pine-sol mix (10% lysol, 40% pine-sol, 50% hot water) som skulle være effektivt, men det har vi vel ikke i Norge? Finnes det noe som er effektivt og trygt? Er litt bekymret for at det skal spise seg gjennom pakningene, slangene, etc. Lenke til kommentar
1rescue Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 (endret) edit: jeg brukte kaffetrakter rensemiddel, men tror det er veldig viktig å bare la det stå en liten stund, og så skylle godt igjennom etterpå. Erik Endret 22. august 2006 av 1rescue Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Rensemiddel for kaffetraktere er nok ikke så dumt! Dette retter seg nok i hovedsak mot kalkavleiringer, men vil vel muligens ta seg av annet ruskomsnusk også? Ellers tror jeg neppe at det er så aggressivt at det vil skade noen komponenter eller slanger, selv etter en stund i systemet. Men som 1rescue nevner, så er det nok lurt å skylle systemet godt etterpå. Det er jo ikke sikkert at kombinasjonen rensemiddel / frostvæske er den beste... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Smart tenkt, 1rescue Greia med kaffetrakterrens er at den legger igjen en liten hinne i slangene som må fjernes. Helst med varmt vann, da det løser det bedre opp. Ville nok byttet vann en 3-4 ganger før jeg hadde fylt med batterivann og frostvæske. Minst! Husk at kaffetrakterrens også er en slags sepe, så det er viktig å fjerne all fare for skumdannelser som kan gi dårlig ytelse hvis det skjer i varme overførende deler av systemet: vannblokker og radiator. Lenke til kommentar
1rescue Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 vi brukte dette på en kompis sin maskin, han var som jeg veldig usikker inntil vi bestemte oss for å prøve kaffe trakter rense greia. Og det fungerte faktisk veldig bra, kunne se når vi spylte ut vannet (vi brukte litt varmere ennn lunkent vann) at det hadde løst opp en del dritt som må ha satt i ledd og koplinger. Erik Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hva tror dere utfallet ville blitt hvis plumbo hadde blitt brukt ? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Plumbo er innmari aggressive greier, og må IKKE brukes i et kjølesystem for PC! Husk at komponenter som blokker og radiatorer ganske ofte er laget av aluminium, noe som Plumbo tygger i seg på strak arm! Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Hvordan reagerer plumbo med kobber da? kunne man brukt plumbo i en "ren" kobberblokk altså fylt opp selve kobberet med plumbo og latt det stå en liten stund eller noe? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Det kan godt hende at det kan fungere, men det kan jeg ikke bekrefte. Tror nok at fortynnet saltsyre kan være et bedre valg, men da kun på kobberdelen i blokka. Men husk: Saltsyre er skumle greier!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå