TheHead Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Har kommet ut for et lite dilemma... Skulle kjøpe nye dekk her om dagen, og var litt uheldig. På tur inn til dekksjappa, så kjørte jeg i et hull i asfalten og skadet to felger. Når jeg fikk de nye dekkene på bilen, hadde jeg som forventet vibrasjoner i bilen Dagen etter kjørte jeg til nærmeste felgmekkesjappe, som rettet felgene og balanserte dekkene for meg. MEN, det var fortsatt (nesten) like sterke vibrasjoner i bilen. Kjørte tilbake til felgrettesjappa, og de konstaterte at det var kast i selve dekkene.... Kjørte da til sjappa jeg hadde kjøpt dekk hos, og ikke helt uventet klaget de på rettingen av felgene... Kjørte da tilbake til felgrettesjappa som målte felgene for meg, og de hadde et avvik på 0.5mm fra senter. Jeg har da havnet i den kjipe situasjonen at to butikker skylder på hverandre... Stakk derfor innom NAF for en nøytral mening, men de hadde ikke utstyr til å måle om det var dekk eller felg. Han som kontrollerte bilen mente derimot at det mest sannsynlig var dekkene som var problemet, men siden de ikke hadde utstyr til å måle dette, ville de ikke dokumentere det. Spørsmålet mitt er derfor: hva i h... kan jeg gjøre nå? Jeg ønsker å reklamere på dekkene, men jeg trenger dokumentasjon... noen som vet hvor jeg kan henvende meg, eller hva jeg burde gjøre med saken? Lenke til kommentar
XooooF Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Har kommet ut for et lite dilemma... Skulle kjøpe nye dekk her om dagen, og var litt uheldig. På tur inn til dekksjappa, så kjørte jeg i et hull i asfalten og skadet to felger. Når jeg fikk de nye dekkene på bilen, hadde jeg som forventet vibrasjoner i bilen Dagen etter kjørte jeg til nærmeste felgmekkesjappe, som rettet felgene og balanserte dekkene for meg. MEN, det var fortsatt (nesten) like sterke vibrasjoner i bilen. Kjørte tilbake til felgrettesjappa, og de konstaterte at det var kast i selve dekkene.... Kjørte da til sjappa jeg hadde kjøpt dekk hos, og ikke helt uventet klaget de på rettingen av felgene... Kjørte da tilbake til felgrettesjappa som målte felgene for meg, og de hadde et avvik på 0.5mm fra senter. Jeg har da havnet i den kjipe situasjonen at to butikker skylder på hverandre... Stakk derfor innom NAF for en nøytral mening, men de hadde ikke utstyr til å måle om det var dekk eller felg. Han som kontrollerte bilen mente derimot at det mest sannsynlig var dekkene som var problemet, men siden de ikke hadde utstyr til å måle dette, ville de ikke dokumentere det. Spørsmålet mitt er derfor: hva i h... kan jeg gjøre nå? Jeg ønsker å reklamere på dekkene, men jeg trenger dokumentasjon... noen som vet hvor jeg kan henvende meg, eller hva jeg burde gjøre med saken? 6681772[/snapback] Ta det opp saklig med sjefene på begge stedene.. Si at de vil vel ikke ha en missfornøyd kunde? spør om de er villig til å dele på utgiftene slik at saken kan ordnes.. God PR er alltid en god drivkraft Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Tror ikke den diplomatiske løsningen helt funker her... Edit: fjernet noen firmanavn etter korreks fra moderator... Endret 16. august 2006 av TheHead Lenke til kommentar
XooooF Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Da vet jeg ikke desverre. lykke til.. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Beste rådet jeg kan gi deg er å gå til en 3. part for å få de til å måle dette for deg. Selv om du er skråsikker i din sak, betyr ikke det at det nødvendigvis er rett, så jeg finner det unødvendig at du skal opplyse om kun hvem den ene parten er. Det er strengt tatt ikke nødvendig å skylde på en dekkforhandler når du selv ikke har fått sjekket dette 100%. Av andre mulige løsninger, kan det hende at du har skadet bærebroa i ditt forsøk på å stupe ned i asfaltgropa, noe som også kan gi uønskede vibrasjoner. At det er kast i ett DEKK tyder mye på produksjonsfeil, da dette slett ikke er normalt. Så til du har sjekket opp alt og er hundre prosent sikker, foreslår jeg at du fjerner firmanavnet til den aktuelle parten. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Ok... Noen tips til hvem som kan gjøre en slik sjekk i Osloområdet? Har mine tvil om at dette er bærebroa. De to hjulene som skaper vibrasjonene står bak på bilen. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) HALLO! Er jo NULL problem å sjekke om felge/dekket er beint/skjevt... Jekk opp bilen og snurr dekket rundt mens det står på bilen.. Sett deg opp med et måleur om du har det. Hvis ikke holder du en pinne/skrujern eller liknende til et fast punkt på bilen, f.eks hjulbuen og stikker inn mot dekket. Hvis felgen og dekket er rund/rett skal du kunne ha pinnen nærmest helt inni dekket eller felgen uten at det tar borti når du snurrer. Nå snakker jeg IKKE om slitebanen men sidene i dekket... Alle har vel vært borti skeive felger på trøsykkelen. Der ligge bremseklossene nært intill felgen og bremser enkelte steder når hjulet snurrer. Gjør på samme måte her, bare med en pinne. Sjekk også at dekket ikke er ovalt. Har du skjevt dekk/felg vil skrujernet ta borti felgen/dekket enkelte steder nmår du snurrer hjulet... For å sjekke at dekket ikke ovalt må du måle på slitebanen. Det er bare en siste ting du ikke får målt ved å snurre dekket slikt. Det er om det er brudd i kordene inne i dekket. Muligens at dekket kan "vri" seg eller deformere seg i fart?? Endret 1. september 2006 av wazzza Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg tviler på at dekkbutikken godtar skrujern-løsningen som dokumentasjon, men det er en fin måte å teste om det er dekk eller felg som er problemet. Som moderatoren oppi her sa, jeg ville ha fått det dokumentert av en 3.person om det er dekk eller felg som er problemet, og deretter tatt turen dit du retter klagen utifra resultatet på testen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå