Lidskjalv Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Burde ikke fronten på større kjøretøy få en sikrere utforming? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Frem til nå har fokuset på sikkerhet for motparten i kollisjoner vært lavt blant kjøretøyprodusenter, siden folk selvfølgelig først og fremst tenker på sin egen sikkerhet i tilfelle slike ting skulle skje. Nå i det siste har jeg sett noen konseptmodeller som er utformet for å minske skadene på myke trafikanter ved en eventuell påkjørsel. Det er i hvert fall en start, og det kan jo hende det blir en trend. Tviler dog på at folk vil betale 50 laken ekstra for noe de selv ikke har glede av, så påbud må nok til. Det er forsåvidt mange lastebiler som er lave allerede. På den annen side er det ikke mange som kommer helskinnet fra frontkollisjoner med vogntog uansett, så behovet er vel kanskje ikke så sterkt som man først skulle tro. Jeg ville i hvert fall heller blitt halshugget enn å ligge og blø ihjel i et rykende bilvrak. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Problemet er at bilprodusentene gnåler om hvor sikker bilene deres er i visse typer kollisjon. Mens i møtet med et større kjøretøy fungerer ingen av sikkerhetsfunksjonene etter hensikten. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Alle nye lastebiler er så lave at du ikke går under dem. Kun på gamle lastebiler du risikerer å havne under dekkene. Og mange lastebiler bruker kufangere også, noe som gjør dem enda lavere (og tryggere), men som desverre skal bli ulovlig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Mener trådstarter at lastebiler skal ha mulighet for at biler kan kjøre "under" dem, eller at de skal være så lave som mulig? Jeg tror ikke jeg tolker tegningen korrekt. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Mener trådstarter at lastebiler skal ha mulighet for at biler kan kjøre "under" dem, eller at de skal være så lave som mulig?Jeg tror ikke jeg tolker tegningen korrekt. 6682270[/snapback] Han mener at lastebiler bør være så lave at vanlige personbiler ikke går under de. Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Alle nye lastebiler er så lave at du ikke går under dem.Kun på gamle lastebiler du risikerer å havne under dekkene. Og mange lastebiler bruker kufangere også, noe som gjør dem enda lavere (og tryggere), men som desverre skal bli ulovlig. 6681956[/snapback] Det fatter jeg ikke bæret av. At en bil går under et annet kjøretøy er jo å angripe den siste svakheten moderne biler har: Takkonstruksjonen. Kufanger er med på å hindre det, som du sier. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Alle nye lastebiler er så lave at du ikke går under dem.Kun på gamle lastebiler du risikerer å havne under dekkene. Og mange lastebiler bruker kufangere også, noe som gjør dem enda lavere (og tryggere), men som desverre skal bli ulovlig. 6681956[/snapback] Javel, går man ikke under med denne?: Skal kanskje BTW ha meg en sånn Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Ja, men du sitter ikke 5 i den bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå