Gå til innhold

Strømforbruk med eller uten skjerm

Gissan

Anbefalte innlegg

Hvor mye strøm bruker en bærbar datamaskin, med og uten skjermen på?

Har en funskjon på pcen min som gjør at skjermen slår seg av etter 30 minutter inaktivitet. Jeg mistenker at dette stanser internett, og nedlastingene står stille. For hver gang skjermen har vært av, og jeg beveger på musen, ser jeg boblen som sier at det trådløse nettverket er koblet til.

Dataen skal stå på nedlasting over natten, så jeg lurte på om det tok veldig mye mer strøm å la skjermen stå på.

Jeg har en Toshiba P100-113.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en funskjon på pcen min som gjør at skjermen slår seg av etter 30 minutter inaktivitet. Jeg mistenker at dette stanser internett, og nedlastingene står stille. For hver gang skjermen har vært av, og jeg beveger på musen, ser jeg boblen som sier at det trådløse nettverket er koblet til.

Dataen skal stå på nedlasting over natten, så jeg lurte på om det tok veldig mye mer strøm å la skjermen stå på.

6680766[/snapback]

Strømforbruket har jo ingen betydning hvis du bruker nettstrøm. (forøvrig er skjermens andel kanskje omkring 25% av maskinens totale forbruk, alt etter maskintype, lyssstyrke osv).

En annen ting er at det kan lønne seg å spare på baklyset, som tross alt har en begrenset levetid. I ditt tilfelle ville jeg undersøkt ordentlig hva som skjer med de forskjellige strømspare-instillingene. Internettforbindelsen skal jo ikke brytes bare fordi skjermen slås av, så lenge det ikke er snakk om at hele maskinen settes i stand-by.

Endret av ols
Lenke til kommentar

6680766[/snapback]

Strømforbruket er jo helt ubetydelig hvis du bruker nettstrøm. (det er kanskje 25% av maskinens totale forbruk, alt etter maskintype, lyssstyrke osv, og det kan jo bety endel ved batteridrift derimot).

En annen ting er at det kan lønne seg å spare på baklyset, som tross alt har en begrenset levetid. I ditt tilfelle ville jeg undersøkt ordentlig hva som skjer med de forskjellige strømspare-instillingene. Internettforbindelsen skal jo ikke brytes bare fordi skjermen slås av, så lenge det ikke er snakk om at hele maskinen settes i stand-by.

6685123[/snapback]

Vet ikke hvorfor. Men nedlastingen stopper ihvertfall. FlashFXP står på hele døgnet, og gikk kun 4 prosent.

Lenke til kommentar
Du... sikker på at den ikke settes til å såve?

6685162[/snapback]

Jeg lastet i 74 kB/s da jeg la meg. Og jeg lastet i 74 kB/s da jeg våknet 9 timer senere. Det var da gått 5 prosent, av 3 GB. Enten så har den stoppet, eller så sank hastigheten. Ikke vet jeg, skjermen var jo av. ;)

Lenke til kommentar
Du må gå inn på

Egenskaper for skjerm-->

Skjermbeskytter-->

Strøm-->

Avansert-->

Når jeg stenger lokket på den bærbare maskinen-->

Ikke gjør noe

6685306[/snapback]

Det har alltid vært sånn.

Joebush: Ja, det kan hende det. Hvor forandrer jeg de instillingene?

post-101271-1155736532_thumb.jpg

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...