Gå til innhold

Er det komplisert å handle på Ebay?

Anbefalte innlegg

Det er så mange spill o.l jeg jeg har lyst på, men de er så å si umulig å få tak i her til lands. Gamle spillkonsoller, spill til Dreamcast osv..

Tok turen innom Ebay.com, men har aldri vært der tidligere. Har fått adressen inn i hodet via diverse filmer osv.

Men i de fleste tilfeller må spillene sendes fra utlandet til Norge. Hvordan blir det med frakt, kontooverføring, tollavgift (hvis det eksisterer på bruktkjøp) osv..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er så mange spill o.l jeg jeg har lyst på, men de er så å si umulig å få tak i her til lands. Gamle spillkonsoller, spill til Dreamcast osv..

Tok turen innom Ebay.com, men har aldri vært der tidligere. Har fått adressen inn i hodet via diverse filmer osv.

Men i de fleste tilfeller må spillene sendes fra utlandet til Norge. Hvordan blir det med frakt, kontooverføring, tollavgift (hvis det eksisterer på bruktkjøp) osv..?

6680746[/snapback]

Det er ikke noe hokus pokus å handle fra ebay.com\co.uk. Les evt hjelpesidene dersom du lurer på praktiske ting i forhold til bruken av nettstedet. Du bør i tillegg opprette en PayPal konto.

Vær oppmerksom på om du handler med et firma eller privatperson. Dersom du handler fra privatperson kan denne merke pakken som gave (da kan gjenstander for opptil 1000,- kjøpes uten at du må betale mva o.l.) eller skrive et lavere beløp enn vinnersum, slik at du slipper å betale toll (eks: Du vinner en gjenstand for £20. Selger skriver £10 på konvolutten).

Noen enkle forhåndsregler:

- By aldri på auksjoner hvor det ikke kan betales med PayPal.

- By aldri på auksjoner hvor selger har mindre enn 50 salg, eller hvor positive karakterer er under 99% totalt.

- Sjekk alltid at selger tilbyr sending til Norge. Still evt spørsmål til selger dersom du er i tvil.

Jeg har handlet svært mye via ebay.co.uk, og har ennå til gode å bli svindlet.

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar

Handle på eBay er nesten farlig enkelt. Par tastetrykk så har du kjøpt og betalt og tingen er på vei i posten. Behøvs som regel ingen kommunikasjon med selger. Du registrerer bankkortet ditt hos Paypal, og de bare trekker den summen du handler for (når du trykker Pay).

Lenke til kommentar

lag en paypal konto og legg inn visa kortet ditt på den, så er det som å handle med visa VIA paypal..(i.e. du slipper å tenke på å sette penger inn på paypal kontoen)

eneste betalingsmiddelet jeg hadde vurdert å bruke på ebay er paypal...

Lenke til kommentar
Er det enkelt å betale med Visa da? Har en selger 2000 salg og alt har gått 100% strøkent, men kun godtar Visa burde ikke det være noe skummelt.

6680907[/snapback]

Med så mange salg skal ikke det by på problemer. Å betale med VISA via PayPal er trygt. En selger aksepterer PayPal dersom VISA logoen vises i bunn av auksjonen. I tillegg står det vel "This seller prefers PayPal".

Etter du har registrert deg på PayPal.com og skrevet inn kortdetaljer o.l., så er det fryktelig enkelt å handle på eBay.

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar
Er det enkelt å betale med Visa da? Har en selger 2000 salg og alt har gått 100% strøkent, men kun godtar Visa burde ikke det være noe skummelt.

6680907[/snapback]

Med mindre selger har satt opp en jukseside, svindel altså. Visa kortet bør kun brukes ved kjøp fra firma som du har kjennskap til og anser som seriøst.

Jeg anbefaler en paypal konto. Husk å verifisere kontoen siden noen selgere forlanger at din ebay eller paypal adresse er verifisert. Dette er forklart på paypal sine sider. Og betal ALDRI med Western Union eller lignende med mindre du kjenner og stoler på selgeren.

Hva angår gift/lav verdi på pakken så er tollvesenet veldig klar over dette så vær klar til å punge ut hvis pakken blir kontrollert.

Å handle på ebay er enkelt :thumbup:, gøy :w00t: og aldri så lite vanedannende. :hrm:

-Bruk PayPal.

-Avklar frakt og gebyrer før du byr hvor dette ikke er oppgitt.

-Sjekk selgers feedback.

-Husk momsgrensen: 200 kroner.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Har sett på en lekker sak til ca 3400NOK(inkl. frakt), hvordan blir det med fortolling siden den koster over 1000NOK? Jeg betaler 25% av 3400kr og så er saken ute av verden?

6683301[/snapback]

Hvis jeg husker dette riktig så koster det 175 kroner i gebyr når verdi er over 1000 kroner mot 85 kroner ved forenklet fortolling (verdi mellom 200-1000 kroner).

Om du slipper unna med 25% moms avhenger av om det er en tollpliktig vare. Toll og moms er ikke det samme.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Har sett på en lekker sak til ca 3400NOK(inkl. frakt), hvordan blir det med fortolling siden den koster over 1000NOK? Jeg betaler 25% av 3400kr og så er saken ute av verden?

6683301[/snapback]

Dersom du har spørsmål du ønsker et konkret og korrekt svar på, send mail til [email protected]. Da slipper du overraskelser.

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...