DawnDusk Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hei. Jeg skal starte med Trafikalt grunnkurs snart, og øvelseskjøring om en mnd. Men av ren nysgjerrighet (selv om jeg sikkert får vite det under kurset), hvor kan man kjøre under øvelse? Kan jeg som 16 åring faktisk kjøre på motorveier og andre store trafikkerte veier med en gang, eller er det en tidsbegrensning før jeg får sleppe til der? Virker litt dristig å sleppe til en 16 åring på motorveien i 90 km/t uten erfaring Hvis dette ikke er lov, hvor kan man da øvelseskjøre? Kanskje unødvendige spørsmål, men gleder meg så utrolig!! Og mens vi først er i gang med spørsmål, så slenger jeg på noen andre også: 1) _Må_ man ha kjøretimer med skole før oppkjøring, eller holder det med øvelseskjøring? 2) Hvis man skal ta kjøretimer med skole, kan man starte før man er 18? 17 1/2 år slik at man kan ha oppkjøring på 18års dagen? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 1) For å ta oppkjøringa må du ha mange obligatoriske ting som glattkjøring, langkjøring og 13 kjøretimer med læreren. Dette er dyrt 2)Du kan starte å ta kjøretimer med skolen din når du har tatt trafikkalt grunnkurs, men dette er ikke anbefalt, kjør med foreldrene dine først. Du kan ta teoriprøven et halvt år før du blir 18 år. Du har ikke lov til å øvelseskjøre steder der du ikke har oppnådd nivet for å kunne kjøre der. Det vil si kjør på en tom parkeringsplass slik at du lærer deg clutch, gir og bremse. Så starter dere å kjøre på små gater på en søndag(ingen folk ute), for så å kjøre rundt på motorvei og i byen når du er klar. Du kan øvelseskjøre på offentlige veier/steder, så lenge de ikke er stengt av politiet. Have fun! Lenke til kommentar
DawnDusk Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Tusen takk for svar, dette oppklarte en god del. Når det gjelder det trafikale grunnkurset, så hadde jeg tenkt å ta det snarest før jeg blir 16år. Men noen nevnte at dette kurset kan bli tatt i 10. klasse? Jeg har ikke hørt noe om dette fra skolens side, men jeg har heller ikke spurt. Er det isåfall slik at det er mulig å ta kurset i skoletiden? Du har ikke lov til å øvelseskjøre steder der du ikke har oppnådd nivet for å kunne kjøre der. Det vil si kjør på en tom parkeringsplass slik at du lærer deg clutch, gir og bremse. Så starter dere å kjøre på små gater på en søndag(ingen folk ute), for så å kjøre rundt på motorvei og i byen når du er klar. Og jeg bestemmer (sammen med ledsager) når jeg er klar til å neste steg? Jeg må ikke inn til trafikkskolen for godkjennelse? Have fun! You bet! Endret 15. august 2006 av freq_flyer Lenke til kommentar
deleder Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Tusen takk for svar, dette oppklarte en god del. Når det gjelder det trafikale grunnkurset, så hadde jeg tenkt å ta det snarest før jeg blir 16år. Men noen nevnte at dette kurset kan bli tatt i 10. klasse? Jeg har ikke hørt noe om dette fra skolens side, men jeg har heller ikke spurt. Er det isåfall slik at det er mulig å ta kurset i skoletiden? Du har ikke lov til å øvelseskjøre steder der du ikke har oppnådd nivet for å kunne kjøre der. Det vil si kjør på en tom parkeringsplass slik at du lærer deg clutch, gir og bremse. Så starter dere å kjøre på små gater på en søndag(ingen folk ute), for så å kjøre rundt på motorvei og i byen når du er klar. Og jeg bestemmer (sammen med ledsager) når jeg er klar til å neste steg? Jeg må ikke inn til trafikkskolen for godkjennelse? Have fun! You bet! 6680852[/snapback] Er vel kanskje greiere å spørre skolen din om dette. De har nok mye mer peil. Er ikke alle skoler som driver med trafikalt grunnkurs / mopedlappen. Lenke til kommentar
DawnDusk Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Jepp, jeg får gjøre det! Takk for svar alle sammen - alltid flott hjelp her på forumet! Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Først egang eg lærekjørte med min stefar var det rett ut i 80-sone , og før det hadde eg ALDRi kjørt bil før Finnes ingen regler p åkor du har låv å lærekjøre med privat ledsager eller ikkje. Md kjøreskole bestemmer kjørelereren yhvor du skal kjøre, men det blir som regel ALLTID på veg. Endret 15. august 2006 av vegis Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Det er IKKE lov å øvelseskjøre på motorvei eller innkjørsel til motorvei. Utenom det har du lov til å øvelseskjøre hvor som helst. Det er bare forsvarlig å kjøre på steder du er flink nok til da... er ikke akkurat forsvarlig å la deg kjøre midt i Oslo i rushtiden før du kan gire og clutche ordentlig. Stor sjans for at du surrer med pedalene og går rett inn i baken på bilen foran eller fronten på bilen bak da. Kjøreskoler vil lære deg tekniske ferdigheter først (clutch, gir, brems, gass, etc...) på avsperret område for å så kjøre i trafikken når de mener du er flink nok og du har automatisert alt med beherskelse av bil. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Først egang eg lærekjørte med min stefar var det rett ut i 80-sone , og før det hadde eg ALDRi kjørt bil før 6680898[/snapback] Da er stefaren din rett og slett en idiot. Du har flaks som lever og ikke har drept noen. Iom. at du skryter av det kommer du desverre neppe noen gang til å skjønne hvor farlig det var. Det er ikke radiobiler man kjører med på veien. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Det er IKKE lov å øvelseskjøre på motorvei eller innkjørsel til motorvei. Utenom det har du lov til å øvelseskjøre hvor som helst. Det er bare forsvarlig å kjøre på steder du er flink nok til da... er ikke akkurat forsvarlig å la deg kjøre midt i Oslo i rushtiden før du kan gire og clutche ordentlig. Stor sjans for at du surrer med pedalene og går rett inn i baken på bilen foran eller fronten på bilen bak da. Kjøreskoler vil lære deg tekniske ferdigheter først (clutch, gir, brems, gass, etc...) på avsperret område for å så kjøre i trafikken når de mener du er flink nok og du har automatisert alt med beherskelse av bil. 6682173[/snapback] Å jo da! Du har lov til å kjøre overalt i Norge. I hvert fall da jeg øvelseskjørte. (For 2-4 år siden.. =) Og kjøreskolene i Verdal (der jeg bor...) holder seg ikke på lukket område, annet enn på glattkjøringa.. Endret 15. august 2006 av karlpeder Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Okay, leste feil. Var nettopp inne på en juss side og der står det du kan ikke øvelseskjøre på motorvei i begynnelsen av opplæringen. Står også at kjøringen din må ikke være til ulempe for annen trafikk og at politiet kan forby øvelseskjøring på enkelte områder. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Okay, leste feil. Var nettopp inne på en juss side og der står det du kan ikke øvelseskjøre på motorvei i begynnelsen av opplæringen. Står også at kjøringen din må ikke være til ulempe for annen trafikk og at politiet kan forby øvelseskjøring på enkelte områder. 6682647[/snapback] Det sier seg jo selv ut motorvei etter bare 3-4 måneder av tiden er helt utelukket hvis du ikke lever i bilen så og si... Det er en grunn til at det er 2 års øvelseskjøring her før man kan ta lappen og det er nettopp for at man skal kunne bruke god tid og bli tryggere i trafikken. Motorvei og sånne ting kanskje etter 12-15 måneder? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Motorveien er jo den enkleste plassen man kan kjøre... Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Okay, leste feil. Var nettopp inne på en juss side og der står det du kan ikke øvelseskjøre på motorvei i begynnelsen av opplæringen. Står også at kjøringen din må ikke være til ulempe for annen trafikk og at politiet kan forby øvelseskjøring på enkelte områder. 6682647[/snapback] Det sier seg jo selv ut motorvei etter bare 3-4 måneder av tiden er helt utelukket hvis du ikke lever i bilen så og si... Det er en grunn til at det er 2 års øvelseskjøring her før man kan ta lappen og det er nettopp for at man skal kunne bruke god tid og bli tryggere i trafikken. Motorvei og sånne ting kanskje etter 12-15 måneder? 6682664[/snapback] Tok turen ut på motorveien etter under en måned ... Vakke noe stort problem, men da mestra jeg giring, clutching osv. Liker dårligere å kjøre i tettbebygde strøk med unger og folk, og så er ikke kø like morsomt Endret 16. august 2006 av medlem-105476 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Bruk masse tid på lærekjøring, det er gratis og du får masse erfaring som du vil spare penger på når du skal begynne på lappen. Kjenner fleire som aldri hadde rørt rattet på ein bil før dei møtte opp til første kjøretime, eg skal garantere deg at timane og kronene rulla styggfort. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hvis jeg ikke husker feil hadde jeg omtrent 20 timer privat og 22 timer med kjørelærer før jeg tok oppkjøring. Tror du må ihvertfall beregne såpass mange timer uansett før du klarer å bestå. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg bodde omtrent i bilen når jeg øvelseskjørte.. Jeg kjørte vel 200 mil på ei helg... Og slik var det litt rett som det var.. Sånt virker preventivt på lysten til å bli råner, etter hvert... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 hehe, ja du sparer mye på å øvelseskjøre Tips: Les teoriboka så fort du kan etter du har begynt å kjøre. Ikke legg på deg uvaner Greit at du kjører for fort, men husk at du kjører for fort og at det ikke må skje med kjøreskole/oppkjøring Bruk alltid blinklys når du skal, bli vant med det. ------------------- Ja, og prøv og kjøre så mye du bare kan.. selv har jeg vel kjørt privat sikkert 200 timer Lenke til kommentar
The_Hurricane Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Motorveien er jo den enkleste plassen man kan kjøre... 6682685[/snapback] Helt enig. Det er jo bare å gi gass på rette strekker. Mye mer gøy å kjøre svinger. Men ifølge norsk lov har man lov til å øvelseskjøre overalt. Men jeg ville ikke anbefalt en 16-åring som aldri har tatt i et ratt å kjøre i oslo s i rushtrafikken. Man må starte forsiktig, for så å øke etterhvert som man føler at man mestrer en ting. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Men ifølge norsk lov har man lov til å øvelseskjøre overalt. Nei, man har bare lov til å kjøre steder man kan mestre. Det er ikke satt opp spesifikke regler for hvor det er, siden det da også måtte vært et system for å teste dem som øvelseskjører kontinuerlig. Å begynne på motorvei uten noen forkunnskaper er likevel en så opplagt feilbedømmelse at det er mye større sjanse for at f.eks. forsikringsselskaper vil kreve regress om noe skjer. Endret 24. august 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Men ifølge norsk lov har man lov til å øvelseskjøre overalt. Nei, man har bare lov til å kjøre steder man kan mestre. Det er ikke satt opp spesifikke regler for hvor det er, siden det da også måtte vært et system for å teste dem som øvelseskjører kontinuerlig. Å begynne på motorvei uten noen forkunnskaper er likevel en så opplagt feilbedømmelse at det er mye større sjanse for at f.eks. forsikringsselskaper vil kreve regress om noe skjer. 6733637[/snapback] Det er greit, men loven setter ingen grenser for kor du kan kjøre? Så om du er 17 år og har kjørt ein god del både på motorvei og skogsvei kan du kjøre der du vil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå