Gå til innhold

hvor skriver jeg inn alle disse kommandoene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ligger et lite icon som ser ut som en sort skjerm nede i oppgavelinjen i KDE, den kan du starte og starte en konsoll sesjon og taste inn komandoene dine der. Den kan startes med ctrl-F2 og skrive 'konsole' eller 'xterm' i 'run' vinduet (KDE).

Du kan også gå til en av de andre virituelle terminalene med ctrl-alt-F1 til F6 (F7 er tilbake i til KDE eller gnome) og logge inn der.

Lenke til kommentar

aha...takker

blir nesten som å starte "ledetekst" i Xp altså.

Finnes det noen gode og billige "dummies" bøker eller andre gode bøker for helt newbie linux brukere?

RedHat 8.0 satt opp det det meste for meg inkl nettverk og internett. Sliter litt med noen skjerkort drivere. Skal også prøve å få mitt trådløse hjemmenettverk opp med tid og stunder.

installering av programmer....må det også gjøres via tekst kommandoer?

Lenke til kommentar

for å installere programmer (rpm pakker smoom er

redhats pakkeformat) skriver du:

rpm -Uvh navnpåfila.rpm

for å pakke ut og installere tar.gz filer så er det litt lengre og litt varierende oppskrift. Men for å pakke filene ut:

tar xzvf filnavn.tar.gz

deretter så følger det ved 99% av tilfellene en installasjonsveiledning/readme fil.

f.eks: less README for å lese filen som heter "README"

husk forskjell på små og store bokstaver!

Lenke til kommentar

Joda funker å dobbeltklikke i RH 8.0

Blir vel til at vi som er ny på dette nå må lære opp de "gamle" linux guruene her etter hvert når det gjelder enklere måter å gjøre ting på... :smile:

Ser for meg et skille etterhvert som linux blir mer og mer brukervennlig, hvor noen absolutt skal gjøre ting "the old way". Ikke noe galt i det da... Finnes alltid mennesker som nekter å fornye seg og kunnskapene sine. (Dette blir det sikkert bråk av, gulp :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-23 14:02, skrev Lars73:

Joda funker å dobbeltklikke i RH 8.0

Blir vel til at vi som er ny på dette nå må lære opp de "gamle" linux guruene her etter hvert når det gjelder enklere måter å gjøre ting på... :smile:

Ser for meg et skille etterhvert som linux blir mer og mer brukervennlig, hvor noen absolutt skal gjøre ting "the old way". Ikke noe galt i det da... Finnes alltid mennesker som nekter å fornye seg og kunnskapene sine. (Dette blir det sikkert bråk av, gulp :smile: )

Ja , sånt blir det bråk av, men jeg kan slå tilbake :razz:

Grafiske verktøy er ofte enklere til enkle oppgaver, mens kommandoer er bedre egnet til mer kompliserte ting.

Eks:

Dobbelklikking på .rpm er sikkert fin til installering av ett program.

Men hvis du skal installere/oppgradere en hel haug med programmer (f.eks hvis man vil legge inn mange sikkerthetsoppdateringer på en gang), kan man på "gamlemåten" skrive:

rpm -ivh *.rpm (eller tilsvarende for oppgr/fjerning)

Enklere enn ørten hundre dobbelklikkinger, og man slipper musesyke :smile:

Lenke til kommentar

Det er bra for nybegynnere at det blir bedre. Personlig har jeg ikke så mye til overs for Linux, men det har sine stunder. Årsaken er at det er litt "kvasi" UNIX og har problemer med å kjøre endel pakker som er beregnet på ordentlige UNIX OS. RH8 er enkelt å installere, men etterpå satt jeg som et spørsmålstegn og lurte på hva fornuftig dette egentlig kunne brukes til :smile: Da det ikke fungerte til det jeg skulle bruke det til, noe UNIX greier.

Man kan se det samme med nye og gamle brukere av Windows NT systemer spesielt. Brukere som kom på NT karusellen med w2k er blitt bortskjemt med enkle og brukervennlige løsninger. Jeg som begynte litt tidligere med NT sitter fremdeles og gjør tingene på samme måte i Windows XP, forskjellen er at min "gammeldagse" måte alltid funker, i motstning til de mer brukervennlige som har kommet med w2k og XP. Det samme vil nok gjelde de mer brukervennlige metodene som kommer med Linux distribusjoner, det er vanskelig å gjøre noe brukervennlig + få med alle funksjonene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-23 22:43, skrev kindings:

Det er bra for nybegynnere at det blir bedre. Personlig har jeg ikke så mye til overs for Linux, men det har sine stunder. Årsaken er at det er litt "kvasi" UNIX og har problemer med å kjøre endel pakker som er beregnet på ordentlige UNIX OS. RH8 er enkelt å installere, men etterpå satt jeg som et spørsmålstegn og lurte på hva fornuftig dette egentlig kunne brukes til :smile: Da det ikke fungerte til det jeg skulle bruke det til, noe UNIX greier.

Kvasi-UNIX?

Hvorfor kvalifiserer ikke Linux som "ekte" Unix*? Er det noe spesielt det mangler av funksjonalitet?

Personlig har jeg stikk motsatt erfaring, tilgangen på software til Linux er såpass bra i forhold til andre unixer, så med mindre det er noen helt spesielle kommersielle programmer du er på jakt etter, er det normalt lettere å finne ferdige kompilerte programmer til Linux enn de "ordentlige" unixene som Solaris, Irix, Tru64, AIX +++. Solaris er vel relativt grei da, men de andre kan være bånn i bøtta :razz: Du risikerer ihvertfall å måtte slite fælt med å få kompilert programmer (men det er jo noen som liker det også da...)

* UNIX er jo som kjent et varemerke eid av Open Group, så Linux får derfor ikke lov å kalle seg UNIX. Da måtte de (vanselige å si hvem de er når ikke et firma står bak Linux) betalt masse spenn til Open Group for å verifisere OS'et slik at de kunne kalle det UNIX. Noe som selvsagt ikke er aktuelt, og jeg tror heller ikke majoriteten av Linux-brukere hadde brydd seg et døyt om en slik verifisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...