Gå til innhold

HDTV på skjermkort

Nimzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja, tror at jeg misforsto litt der. De fleste skjermkortene takler hd filmer osv. Hdmi utgang er det kun få kort som har det nå. Msi sitt 7600gt og ati sitt x1600 kort. Men du kan bruke dvi-hdmi kabel til å overføre signalene digitalt. Din prosjektor har hdmi inngang, så det kommer til å gå bra :yes:

Lenke til kommentar
Åja, tror at jeg misforsto litt der. De fleste skjermkortene takler hd filmer osv. Hdmi utgang er det kun få kort som har det nå. Msi sitt 7600gt og ati sitt x1600 kort. Men du kan bruke dvi-hdmi kabel til å overføre signalene digitalt. Din prosjektor har hdmi inngang, så det kommer til å gå bra  :yes:

6680049[/snapback]

Allright!! :thumbup: Takk for kjapt svar! Da blir det vel spilling på storskjerm tenker jeg når PC'en kommer i hus. Hva ville du valg av Asus EAX1900XT og Asus Extreme N7900GT? Skal x1900 serien synke i pris etterhvert eller vil den ha nogenlunde samme pris som nå pga. lanseringen av x1950?

Endret av jurgeeen
Lenke til kommentar
Men x1900xt medfølger høyere støy og mer varmeutvikling enn 7900gt. Fordi gfx'en bruker en del strøm. Om du ikke setter spill i sentrum, men skal kun bruke pc'en til filmtitting, så vil jeg tro at 7900gt vil være bedre. Ikke alle 7900gt er defekte.

6680281[/snapback]

PC'en skal vel brukes til spill hovedsaklig, men film og musikk er også viktig. hm, hvordan blir det hvis jeg kjøper denne kjøleren? Og vil MIST 500W holde til mitt oppsett hvis jeg går for x1900xt?

Støy vil jeg selvsagt ha lite av, men lyden kommer nok til å overdøve PC'en.. :p

Lenke til kommentar
...Men x1900xt medfølger høyere støy og mer varmeutvikling enn 7900gt...

6680281[/snapback]

Det er feil. den kjøleren som er på 7900GT bråker som et helvette, mens kjøleren på X1900 kosrtene bråker mye de føsrte tre sekundene etter oppstart, ellers bråker den nesten ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kjøleren begynner igjen å lage lyd når man spiller, sant at 7900gt kjøleren ikke er særlig stille, men den utvikler mindre varme og kan lettere nedkjøles. Men om han setter spill i sentrum så bør han gå for x1900xt. Mist 500w vil holde til oppsettet, men vil personlig anbefale mist 600w. Da slipper du å oppgradere i nærmeste fremtid.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Tror du mener at skjermkortet ditt har hdmi utgang. Da trenger du en hdmi kabel, og en tv med hdmi inngang. Da kan du nyte hd verden  :thumbup:

6679969[/snapback]

Jeg har en lcd-tv som har dvi og analog inngang. Når jeg kobler til pc-en så er det bare 1024x768 oppløsningen jeg får til å se bra ut. Har skjermkort med HDTV flere oppløsninger enn andre skjermkort? Hva betyr det egentlig at det er HDTV på det?

Lenke til kommentar
Jeg har en lcd-tv som har dvi og analog inngang. Når jeg kobler til pc-en så er det bare 1024x768 oppløsningen jeg får til å se bra ut. Har skjermkort med HDTV flere oppløsninger enn andre skjermkort? Hva betyr det egentlig at det er HDTV på det?

6690145[/snapback]

Når skjermkortene skilter med "HDTV-utgang" er det som regel rett og slett en komponentutgang med et fancy navn. HDTV-begrepet selger. "Alt" av skjermkort støtter høye oppløsninger, tidligere kjørte jeg 720p til projektoren fra et skjermkort som kostet meg 150 kr (Radeon 7000 PCI). At du ikke får kjørt høyere oppløsning til TV-en din er nok en begrensning i TV-en, ikke i skjermkortet. Flatskjermer har generelt forferdelig dårlig støtte for PC. Den optimale oppløsningen til TV-en er ikke nødvendigvis en av HDTV-oppløsningene, men TV-ens native oppløsning (som regel 1366*768 på LCD-TV-er).

Hva slags TV har du?

Lenke til kommentar
Når skjermkortene skilter med "HDTV-utgang" er det som regel rett og slett en komponentutgang med et fancy navn. HDTV-begrepet selger. "Alt" av skjermkort støtter høye oppløsninger, tidligere kjørte jeg 720p til projektoren fra et skjermkort som kostet meg 150 kr (Radeon 7000 PCI). At du ikke får kjørt høyere oppløsning til TV-en din er nok en begrensning i TV-en, ikke i skjermkortet. Flatskjermer har generelt forferdelig dårlig støtte for PC. Den optimale oppløsningen til TV-en er ikke nødvendigvis en av HDTV-oppløsningene, men TV-ens native oppløsning (som regel 1366*768 på LCD-TV-er).

Hva slags TV har du?

6690202[/snapback]

Jeg har prøvd litt mer og lest på nett. Når jeg kobler til DVI-inngangen så får jeg bra bilde på høyere oppløsninger, men bildet går utenfor skjermen, så jeg må scrolle. Ser ut til at tv-en min kun støtter opp til 1024x768 på denne inngangen. :(

Men er det mulig å koble til komponent inngangen? Xboxen er koblet til der og kjører HDTV oppløsninger, så hvorfor kan ikke pc-en?

Tv-en er forresten en Hitachi 28LD5200E kjøpt for et år siden.

edit: det fulgte med en s-video til komponent adapter med skjermkortet. Mulig denne vil gi hdtv oppløsning?

leste også om en DVI-komponent adapter fra ATI. Denne gjør om RGB signalet til komponentsignal. Burde vel funke på skjermkortet mitt selv om det er et 7600GS?

Endret av Nimzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...