Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ghoste fra server?

Anbefalte innlegg

Er det mulig å styre hele ghosteprosessen på flere pc-er fra en server?

Slik at jeg slipper å flyge rundt til de pc-ene jeg på ghoste, og putte inn diskett og hele den regla :p men heller gjøre det på en server... ?

Når jeg sier ghoste mener jeg å kopiere til og fra harddisken.

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å styre hele ghosteprosessen på flere pc-er fra en server?

Slik at jeg slipper å flyge rundt til de pc-ene jeg på ghoste, og putte inn diskett og hele den regla :p men heller gjøre det på en server... ?

Når jeg sier ghoste mener jeg å kopiere til og fra harddisken.

Takker for svar ;)

6679719[/snapback]

Jepp, det er fult mulig. Er lenge siden jeg har styret med ghost, og det var på den tiden vi måtte gå og stappe disketter. Utrolig mye jobb. I nyere ghost versjoner er det et klient program du må legge til, i tillegg til en skjult partisjon. Les dokumentasjonen til ghost så skal du se at det ikke er spesielt vanskelig. Om maskinene har wake on lan kan du automatisere hele prosessen, helt fra å slå på maskinene til å ghoste og reboote dem.

Lenke til kommentar

Har prøvd å få ghosta fra serveren til pc-ene, brukte Ghost disketter, og netbootdisk for å prøve å få lagt inn ghost filen, men neida, så jeg brente ut imaget på en dvd plate, ( Det var en igjen :( ) og tok det derfra, men har fremdeles 20 pc-er igjen :p og mye annet å gjøre, så skulle hatt det enklest mulig...

Men tror jeg skal lese litt på linken din Kvase. kanskje jeg greier å få fiksa det der :p;)

Lenke til kommentar

Har selv brukt dette mye. Enten boote direkte mot serveren fra nettverkskortet (for nettverkskortene som støttet dette) eller via en CD-R med en drøssvis av forskjellige Ethernet drivere på.. :)

Hadde man 10 kopier av denne cden kunne man bare boote alle maskinene, så sette igang kopieringen fra server.

Lenke til kommentar

Er det like maskiner du skal tanke, og støtter de PXE boot kan du sette opp en PXE server som booter "dos" og ghost for deg. En PXE-server er no skit å sette opp om du ikke har gjort det før, men når du har det oppe å går kan du starte ghost bare ved å boot fra net-kortet på maskinen.

Ved større tankejobber, 20 maskiner av gangen av samme sort, så bruker jeg faktisk CD'er eller USB-pen enda - da dette går langt kjappere om det er kun en maskintype du skal ha imaget ut i bulk. (CD eller USB-pen må dog oppdatere med drivere for alle netkort du skulle måtte finne på å bruke...)

Lenke til kommentar

Det er to typer pc-er, 10 av hver.

Har ikke tid til å kåle alt for mye heller :p skal ha pc-ene ferdig før uka er slutt. helst før det å.

Planen var jo å bruke netbootdisk og hente ghost fila fra serveren, men det gikk jo rett på trynet :p

Syntaxen var feil var det jeg fikk, og mye annet tull...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...