Gå til innhold

Testing av parafintank. Trenger tips!

carlh

Anbefalte innlegg

Hei alle medforumere.

Jeg har en 1200 liters parafintank som jeg skal kvitte meg med.

Tenkte jeg først skulle kaste den, men så så jeg ved en ren tilfeldighet at noen på finn annonserte en temmelig lik en til 5000,-!!

Da skulle jeg ikke kaste den mer...

Nå ønsker jeg å finne ut om den virkelig er tett slik at jeg slipper problemer med en kjøper som oppsøker meg i ettertid og vil ha tilbake pengene, e.l.

Liker ikke å selge ting jeg ikke vet er i bra stand.

Ringte en fyrings-fyr (hmm... morsomt ord) og han sa at han skulle ha 1000 -1500 for å trykkteste den, så jeg ba ham på aller høfligste måte å gå å gjøre noe usmakelig med seg selv.

Så ringte jeg en annen fyrings-fyr og han fortalte meg at ofte vil skitt, spesiellt leire, sette seg i hullene, om det er hull, slik at trykkmålingen ikke vil vise noenting allikevel, før den dagen man flytter tanken og fyller den...

Han var faktisk så ærlig at han sa han ikke ville gjøre det ettersom det kunne bli til at både jeg og kjøper ble lurt. (De måler bare med 2 BAR trykk tror jeg)

Nå er spørsmålet mitt til dere; hva gjør jeg?

Hvordan finner jeg ut om tanken er tett? Det er ikke rom for visuell inspeksjon, for så tynn i hodet er jeg ikke...

Noen erfaringer der ute?

På fohånd takk for svar/hjelp!!

"Here's what I think the truth is: We are all addicts of fossil fuels in a state of denial, about to face cold turkey." Kurt Vonnegut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal jo enten kaste den eller selge den, så da må den jo opp av jorden uansett. Da kan du vaske/spyle/høytrykkspyle den skikkelig slik at all dritten går vekk, så kan en eller annen komme og trykkteste den. Når den er oppe av jorden er det vel ikke noe problem.

Hvis du ikke vil leie noen, kan du prøve å finne noen du kjenner som har en kompressor. Hvis du setter 2-3 bar på tanken må et gå an å kjenne om det tyter luft ut noen plasser hvis man går over hele tanken og den er helt rein.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

:ohmy: Oij oij oij... du må ikke finne på å sette 2-3 bar på denne! Alvorlig talt!! Dere må vite hva dere holder på med! I verste fall kan liv gå tapt. 2-3 bar i en 1200 liters tank... er dere klar over hvilken energi som slipper løs hvis det smeller??

Fyll en med vann og se om det lekker. I beste fall kun du pushe på med litt overtrykk fra vannkranen. Vann komprimerer ikke og hvis det skulle sprekke så slipper du i hvert fall at tanken flyr gjenom hele nabolaget :-)

Lykke til.

Jostein

Lenke til kommentar

Hmm... Godt poeng...

Jeg har igrunn bestemt meg for at det uansett ikke er verdt så mye penger til gribbene bare for å få et ullent svar.

Tror tipset med å grave den opp og gå over den manuellt er det beste her.

Kanskje vann hadde vært en ide, men da blir det jo veeeeldig tungt for ryggen :whistle:

Uansett; takk for kjempebra innspill, folkens!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å trykksette tanken vis den er helt full av vann,

det verste so kan hende er at det blir fryktelig vått.

Bruk kompresor, eller vantrykk fra krana for å trykksette.

Skal du ha masse trykk kan du bruke en høytrykkspyler til å trykksette(Det ville ikke jeg gjort med en parafintank.)

Ta en visuel kontroll av tanken først.

Det er vel mulig å tappe av vannet på en måte når du er ferdig.(bunventil/hevert).

Hvis tanken er gammel å rusten er det kansje like greit å la den være hvis den ikke er i veien.

Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt at jeg nevnte det tidligere i tråden, men det er ihvertfall en glassfibertank... Ikke en metalltank. Ergo den kan ikke ruste.

Etter øyesyn ser den helt strøken ut, men det eneste må være om det kan være noe lekkasje, men det kan jeg ikke tenke meg i og meg at den har vært gravd ned.

Ozelot; den er gravd ned antakelig fordi at den ikke ansees for å direkte være noe hageornament av mange... Greit å få den ut av veien, men det er uansett ikke jeg som har gjort dette, men tidligere eiere av huset mitt.

Tror ikke jeg skal gå igang med å fylle 1200 liter vann i tank på egenhånd...

Da selger jeg tanken uten noen garanti bare. Jeg er nesten 100% sikker på at den er tett, for jeg har gravd den opp selv, etter at den har vært i bruk i mange år. Får bare ikke noe sertifikat som sier det.

Samme kan det være... :hrm:

Endret av carlh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...