Gå til innhold

Fokuspunkter - Hvor mange er nødvendig?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om dere med mange fokuspunkter bruker dem, eller blir det forstyrrende?  Jeg har stillt inn kameraet til kun å bruke det i midten for det er oftest der motivene mine er.. Hvis jeg skulle trenge et på sidene, bruker jeg et der, eller bruker manuell fokus (single autofokus og halveis nedtrykking av utløser fungerer jo også).

Ofte når jeg bruker flere punkter, så vil kameraet bruke et av de punktene som gjør at motivet ikke er i fokus - utrolig irriterende.

Om kameraet har 5, 7, 9 eller flere punkter virker for meg ganske uinterressant - Nesten som digital zoom. Da er det heller viktigere å kunne velge lysmåling og soner for dette. Noen andre som deler mitt syn eller har noen krasse innvendinger?

6678634[/snapback]

Jeg forandrer ofte fokuspunktene. Kanskje noe jeg ikke har fått med meg, men om du bruker følgefokus, og vil ha objektet som flytter på seg et annet sted i bildet enn i midten, så kan du ikke benytte midten som fokuspunkt.

Selv om jeg tror de aller fleste ikke endrer særlig på fokuspunkt, har jeg mange ganger opplevd fordelen ved å kunne endre fokuspunkt. Alt kommer an på bruken.

Litt flåsete sagt kan man jo spørre hvorfor man skal ha 150, 200 eller 300hk på en bil, når 80hk holder for de aller fleste...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er det heller viktigere å kunne velge lysmåling og soner for dette. Noen andre

som deler mitt syn eller har noen krasse innvendinger?

hvilke kamera er det du kan velge lysmålings soner?

6697898[/snapback]

Skulle gjerne hatt flere valg for lysmåling, men på den andre siden så er det jo ikke noe problem, er bare å bruke lukker/blender pri, måle lyset på første shot, og så ta et nytt ut fra hva du ser på histogrammet.

6697992[/snapback]

ok, begynte å lure på om jeg hadde gått glipp av noe viktig her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...