Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skru av DHCP?


Anbefalte innlegg

Hvordan skrur man av DHCP i aksesspunktet mitt, Netgear WGR614v6?

 

Jeg har blitt fortalt at hvis jeg skrur av DHCP, vil nedlastinger gå fortere, spesiellt i BitTornado.

 

Stemmer dette?

 

Burde jeg slå den av?

 

Har åpnet porter i telnet, men tror det stopper i aksesspunktet. Fordi portene er ikke åpne når de "kommer til meg" ihvertfall. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Jeg har ikke den trådløse ruteren (for jeg går ut ifra at det er en ruter siden du snakker DHCP :-P, men som regel kan du bruke både telnet og web-grensesnitt. Se i manualen.

 

Om hastigheten blir så mye bedre tviler jeg på. Rent teknisk sparer den alle broadcastene, men i prosent vil jeg vel heller gjette en forbedring på promille.

 

Sannsynligvis bedre hastighet grunnet at færre kobler seg til og bruker linjen din.

Lenke til kommentar
Har ikke hørt at nette på maskinen skal gå raskere hvis du slår av DHCP. Jeg vil ambefale deg å sette Port Forwarding eller noe sånt på portene som torrent-klienten. Ellers kan du prøve med DMZ.

6678579[/snapback]

Ja, har gjort det. Men les i tråden over, og se om det kan fungere å ta av DHCP for å få grønt lys i BitTornado / BitTorrent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Men, personlig (sånn snakking), så tror jeg ikke du vil merke noen forbedring av å deaktivere DHCP.

 

Du får heller utlevere mer info om oppsettet ditt.

Ruter og aksesspunkt : Ruter konfigureres og aksesspunkt redirecter.

Lenke til kommentar
Har ikke hørt at nette på maskinen skal gå raskere hvis du slår av DHCP. Jeg vil ambefale deg å sette Port Forwarding eller noe sånt på portene som torrent-klienten. Ellers kan du prøve med DMZ.

6678579[/snapback]

Ja, har gjort det. Men les i tråden over, og se om det kan fungere å ta av DHCP for å få grønt lys i BitTornado / BitTorrent.

6679175[/snapback]

grønt lys har ingenting med dhcp å gjøre. det har med port forwarding/nating/dmz osv...

besparelse på å slå av dhcp er mikroskopisk og vil bare gjøre ting vanskligere å bruke selv.

Lenke til kommentar

Ok. Da kan jeg prøve å forklare litt bedre da.

 

Dette er hos pappa:

 

Jeg har en netopia 3351 ROUTER fra nextgentel, og 4500 kbit linje. Den er koblet med ledning til et aksesspunkt, Netgear WGR614v6. Aksesspuktet er ganske så nytt. Det er koblet videre til en stasjonær datamaskin.

 

Jeg sitter på min bærbare, 10 meter unna. Har åpnet porter i telnet, men uTorrents Speed Guide forteller meg at porten ikke er åpen når den "når min maskin". Altså, det er grunnen til det gule lyset i BitTornado.

 

Hos mamma har vi også en netopia 3351 og lik linje. Det er satt sammen på samme måte, men her har vi et SMC-aksesspunkt, vel 2-3 år gammelt. Her har jeg åpnet porter i router, og uTorrent sier at porten er åpen. Jeg får grønt lys i BitTornado her og laster i ca. 80 kB/s.

 

Noen som kan hjelpe nå?

 

EDIT: det er liksom som om de åpne portene "stopper" eller "blir stengt" når de kommer til aksesspunktet.

 

EDIT2: Jeg laster forøvrig også ned via FTP, uten noen porter åpne (port 20 og 21 er åpnet i telnet, men Speed Guiden til uTorrent sier at disse også er lukket.) og laster i 74,9 kB/s hele tiden. Den jeg laster fra har ikke mer å gi, ellers hadde jeg fått rundt 200 kB/s tror jeg. ;)

 

EDIT3: Men, isåfall, hvordan får jeg slått av DHCP? Trenger det for å komme i active mode. Om det funker eller ikke, vil jeg få slått det av. Noen som vet hvordan?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Ok. Da kan jeg prøve å forklare litt bedre da.

På tide.

 

Dette er hos pappa:

Jeg har en netopia 3351 ROUTER fra nextgentel, og 4500 kbit linje. Den er koblet med ledning til et aksesspunkt, Netgear WGR614v6. Aksesspuktet er ganske så nytt. Det er koblet videre til en stasjonær datamaskin.

Prøver du å ymte at aksesspunktet har to nettverksledninger koblet til seg? En til ruteren og en til en stasjonær datamaskin?

 

Jeg sitter på min bærbare, 10 meter unna. Har åpnet porter i telnet, men uTorrents Speed Guide forteller meg at porten ikke er åpen når den "når min maskin". Altså, det er grunnen til det gule lyset i BitTornado.

Og når du sier telnet mener du da telnet mot ruteren.

Hvordan er aksesspunktet konfigurert? Passthrough?

 

Hos mamma har vi også en netopia 3351 og lik linje. Det er satt sammen på samme måte, men her har vi et SMC-aksesspunkt, vel 2-3 år gammelt. Her har jeg åpnet porter i router, og uTorrent sier at porten er åpen. Jeg får grønt lys i BitTornado her og laster i ca. 80 kB/s.

Tar utgangspunkt i at portene er åpne, og da er nok alt velstand.

 

Noen som kan hjelpe nå?

Forumet har alltids folk som kan hjelpe, men det er enkelte regler man bør følge.

Nok informasjon og Høflighet.

Legg merke til den store H'en.

 

EDIT: det er liksom som om de åpne portene "stopper" eller "blir stengt" når de kommer til aksesspunktet.

Hva med å sjekke aksesspunktet slik at den står som passthrough?

 

EDIT2: Jeg laster forøvrig også ned via FTP, uten noen porter åpne (port 20 og 21 er åpnet i telnet, men Speed Guiden til uTorrent sier at disse også er lukket.) og laster i 74,9 kB/s hele tiden. Den jeg laster fra har ikke mer å gi, ellers hadde jeg fått rundt 200 kB/s tror jeg. ;)

Ikke tenk på det, portene kan være usynlige men åpne.

 

EDIT3: Men, isåfall, hvordan får jeg slått av DHCP? Trenger det for å komme i active mode. Om det funker eller ikke, vil jeg få slått det av. Noen som vet hvordan?

Ettersom jeg ikke har denne ruteren, og jeg skrev det i første post, så synes jeg det er snodig å sende meg PM med forespørsler. Les i manualen, søk på forumet, eller internett.

 

Jeg er overbevist om at manualene dine ligger på nett.

 

 

 

1: DHCP - se i dine manualer for å åpne. Som påpekt har dette nada å si for hastighet. Jeg ville heller sett på trådløse kanaler :p

2: Portene dine er enten skjulte eller lukkede. Her må du åpne portene i alle ledd. Alle ledd fra din bærbare pc til endepunktet.

Lenke til kommentar
Prøver du å ymte at aksesspunktet har to nettverksledninger koblet til seg? En til ruteren og en til en stasjonær datamaskin?

 

Ja. En fra routeren, og en fra maskinen. Er det galt?

 

Og når du sier telnet mener du da telnet mot ruteren.

Hvordan er aksesspunktet konfigurert? Passthrough?

 

Ja, telnet gjennom ruteren. Hva er Passthrough? Har konfigurert aksesspunktet slik som det står i manualen.

 

Tar utgangspunkt i at portene er åpne, og da er nok alt velstand.

Ja, det er nok slik.

 

Forumet har alltids folk som kan hjelpe, men det er enkelte regler man bør følge.

Nok informasjon og Høflighet.

Legg merke til den store H'en.

 

Håper da ikke at jeg har ært uhøffelig mot noen. Det jeg mente med "kan noen hjelpe nå" var om informasjonen var fullverdig nok til at noen kunne hjelpe meg.

 

Hva med å sjekke aksesspunktet slik at den står som passthrough?

 

Ja, hvordan gjør jeg det? Som sagt, jeg føler at det stopper i aksesspunktet.

 

Jeg er overbevist om at manualene dine ligger på nett.

 

Ja, skal lete en gang til da.

 

Portene dine er enten skjulte eller lukkede. Her må du åpne portene i alle ledd. Alle ledd fra din bærbare pc til endepunktet.

 

Enig, enig, enig! Det er derfor jeg forklarer at når portene "når" min datamaskin, så er de lukket.

Lenke til kommentar

Opplever av og til at gateway'en ikke vill åpne de portene jeg vil i routeren (Gateway/router det samme?)

 

Uansett, Hvis jeg går på Start --> Koble til --> Vis alle tilkoblinger . Da får jeg opp et vindu med gateway'en øverst. Hvis jeg tar egenskaper på denne. Deretter innstillinger. Da kan jeg legge til IP på min bærbare og porten jeg vil åpne. Da åpner alltid porten seg dersom den også er åpnet i router.

 

Fatter ikke hvorfor den ikke blir åpnet av uPnP, men dog, det funker!

 

Har for øvrig en Dlink 4300 (DGL-4300).

 

 

Prøv dette på din så skal det nok ordne seg vet du :)

 

 

(PS! Er greit å la DHCP på routeren tin tildele den bærbare en fast IP da så slipper du å skifte IP på gatewayen hele tiden.)

 

 

1 ting til: uTorrent FTW!!

Endret av brazir
Lenke til kommentar
Uansett, Hvis jeg går på  Start --> Koble til --> Vis alle tilkoblinger .  Da får jeg opp et vindu med gateway'en øverst. Hvis jeg tar egenskaper på denne. Deretter innstillinger. Da kan jeg legge til IP på min bærbare og porten jeg vil åpne. Da åpner alltid porten seg dersom den også er åpnet i router.

Hvis jeg velger "Vis alle tilkoplinger" får jeg opp Trådløs tilkopling, og lokal tilkopling. ;)

 

Ikke noe gateway her.

 

Kan du vise med bilder? ;)

 

EDIT: Fant dette etter et google-søk. Utførte det, uten hell. Fortsatt gult lys i BT.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...