black_sheep Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Girstanga rister når jeg slipper og trykker inn gasspedalen..Dette er en audi cabriolet 95, kjørt 141000 km. Syntes lissom ikke det er så veeeldig langt for en ikke fult så ny bil som dette. Er girkassa sliten altså? Eller hva kan dette være? Endret 15. august 2006 av black_sheep Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Samme skjer på en kamerat sin cab. Den har gått 110-115' hvis jeg ikke tar feil. Man kjenner at girspaken beveger seg ved gasspådrag og når man slipper gassen. Hva som forårsaker det vet jeg ærlig talt ikke, men kanskje motorfester har noe med saken å gjøre. Er forresten en langsstilt 4'er i kameraten min sin bil. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 er ikke så unormalt at girstangen rører på seg når man gir gass. Firmabilen, en Renault Kangoo 1.9 TDI, der rykker det godt i girstangen hver gang man gir gasss, 60 000 km, og 2 år gammel. Så er ikke så unormalt nei, viss girkassa ellers føles fin ut å gire med så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Det samme skjer på min bil (94 Mazda RX-7 Type-R). Der både beveger den seg litt fram og tilbake, og rister når jeg kjører. Både motor og gir på bilen min er i så godt som perfekt stand, så dette ville ikke uroet meg i det hele tatt. Det samme var (i større eller mindre grad)på mine gamle biler: 01 Audi A4, 99 Toyota Celica og 94 Nissan Primera. Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Sefølgelig rister den, når du beverger girstanga, vil noen tanhjul ta og få kontakt når du slipper clutchen og mer når du gir gass.. ikke noe farlig med dette Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Det kommer litt ann på hvordan giroverføringen er konstruert, på noen biler så kan du se at girstanga går att og fram når du du slipper gassen. Dette er fordi de fleste biler har wireoverføring og motorbevegelsene gjør at den napper litt i wiren ene eller andre veien, tverrstilte motorer er mer "plaget" av dette en langstilte motorer fordi de bikker att of fram i stede for å løfte på seg. Har du slitte motorfester så blir denne effekten forsterket pga økte bevegelser. Jeg har det også på min bil men det er kun i 2 4 og revers, i 1 3 og 5 gir så beveger ikke girstanga på seg. Endret 15. august 2006 av zandro Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 er vel mere når man har stag overføring på tverrstilte motorer man merker dette, merker ingenting på wire overføringen på min V50. På Kangoen er det stag, og der merker man det godt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hvordan er overføringa på audier med rettstilt motor og forhjulstrekk da? Kommer girkassa så langt bak at girspaken er skrudd "rett" i girkassa? Lenke til kommentar
nokiakiller Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 nope girkassa kommer ikke så langt bak. grunnen til at girspaken rører på seg pleier og være litt slitte motor/girkasse fester. på audi motorer pleier det og være en gummi sak i front av motoren som begyner og bli litt slitt slik att motor og girkasse begyner og bevege seg litt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Det er vel heller ved langsstilt motor at kassa kommer rett under setet / midtkonsoll slik at stanga går rett opp i "kabinen"? Men man skal jo uansett ikke holde fast girstangen når bilen kjører, dette sliter lamellene i kassen siden det ikke blir fri bevegelse. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Det er vel heller ved langsstilt motor at kassa kommer rett under setet / midtkonsoll slik at stanga går rett opp i "kabinen"? Men man skal jo uansett ikke holde fast girstangen når bilen kjører, dette sliter lamellene i kassen siden det ikke blir fri bevegelse. 6681951[/snapback] 96mod audien jeg har kjørt endel (gammelbilen til roar strand btw ) har 2.0 og langsmontert motor med forhjulsdrift. Derfor jeg lurte på om girvelgeren var skrudd rett i kassa Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Okei, ble ganske mye klokere av dette her Får se litt på denne gummi-saken da, motorfeste eller foring btw? Øhm, skjønte ikke helt forskjellen på langstilt og tverrstilt, noen som kan forklare? Zandro var vel kanskje inne på det? Takker ihvertfall for bra svar Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 I en langstilt motor står motorblokka i bilens lengderettning Bilde av langstillt motor I en tverrstilt motor står motorblokka i bilens bredderetningen Bilde av tverrstilt motor Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Tjaa.. Får vatte opp denne tråden igjen da.. Bytta motorfester i høst. Følte at det hjalp en del.. men det var fortsatt samme ristinga. Men som noen har sagt tidligere i tråden er det normalt, eller ihvertfall ikke unormalt med litt risting.. . Kanskje er det jeg som er litt paranoid når det gjelder denne saken, men jeg syns det har begynt igjen. F.eks når den står i 1.gir er stanga helt løs, kan dytte den til venstre og høyre.. Og for meg virker det som om det er 1,3 og 5 som rister mest da Hvis noen skjønner.. Veit lissom ikke hva det kan være? Er bilen sånn? Har hatt på noen kamerater som syns girstanga rista no værre. Har prøvd å legge merke til i andre biler jeg kjører å sitter på med, og kan ikke si at jeg ser så mye til risting der. Men dog, nyere biler enn min 1995 80 cab. da Kanskje litt å ta i men å skifte hele forbanna girkassa, vil det hjelpe? er det kassa som er sliten? Prøvde å forklare så godt som jeg kunne.. noen som forstår? Takker Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Er nok helt normalt. Min vibrerer veldig, men ikke slik at den flytter seg under normal drift. Slipper jeg derimot gasspedalen så fyker den bakover, og når jeg trør den inn igjen fyker den bakover igjen. Skal vel ikke være noe galt med det. Har vel bare noe med overføringen å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå