Gå til innhold

3 høytalere til sorround funker ikke ...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg har nettopp kjøpt meg Logitech X-530 5.1 sorround høytalere til PC'n min, det fulgte med 5 høytalere , bare 2 funker, rear left og right funker ikke, heller ikke center front høytaleren.(og 1 sub-woofer følger med:P). Når jeg hører på musikk på iTunes skjer det ofte at datan hekter seg opp fullstendig og bare musen kan beveges, så må re-boote :S

 

Noen som vet hva dette kan være ?? og hvorfor ikke de 3 andre høytalerne fungerer ?

 

 

 

 

Takker for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det med at PCen henger seg har nok ikkje med anlegget å gjere, kanskje ein reinstallasjon av iTunes vil hjelpe.

 

Når det gjeld lyden så er musikk i stereo, ikkje surround. Du kan nok tvinge fram lyd i dei ved å bruke kontrollpanelet til lydkortet ditt.

6677849[/snapback]

 

 

Takk :) Men hvordan kan jeg tvinge fram lyd i de ved å bruke kontrollpanelet til lydkortet ? er ikke så god på dette :whistle:

Lenke til kommentar
Har du stilt pcen sånt at den kjører 5.1 lyd ?

 

Og hvilket Lydkort har du ?

 

Du har sikkert 2.1 i oppsettet

 

Sjekk på lydkort driverene at 5.1 er lyden.  :thumbup:

6680217[/snapback]

Tror jeg har lydkortet: SoundMAX Digital Audio :hmm:

 

Men hvordan kan jeg sjekke at 5.1 er lyden i oppsettet ? hvordan sjekker jeg lydkort driverne ? :ermm:

Lenke til kommentar

Heh :p

 

Støtter lydkortet ditt tipper vel at det er intregert lydkort.

 

 

Støtter den 5.1 lyd ?

 

Du ser disse

http://www.hardware.no/tester/lyd/logitech...500/x-530-2.jpg

 

 

 

De tre kablene, jack 3.5 mm, er alle dem kobla inn bak ? :p

 

Hvis ja

 

Prøv å gå på kontrollpanel, prøv å let noe med sound, eller max noe sånt.

 

Kanske du finner ut av da.

 

Du har jo kjøpt 5.1 høytalere da :p

Hvis jeg var deg så ville jeg hvertfall sjekka om lydkortet har 5.1 lyd :p, du ser at høytalerene heter x-530 5.1 Logitech :p

 

Men kanskje forsent nå da :p:tease:

Endret av m4sta
Lenke til kommentar
de 3 pluggene MÅ plugges i de riktige inngangene :p

se på kontroll panel og skift til 5.1 lydsystem under lyd....

 

se også på equaliser pprogrammet, se om det er satt på 5.1

6682766[/snapback]

Vet jo ikke engang hvordan jeg skal koble dem jo, lol, det fulgte ikke med noe bruksanvisning eller noe, jeg trodde først at jeg skulle koble alle høytalerne til sub-woofer'n. Senere fant jeg en liten "brikke" aktig ting (som som man bruker til playstation bak TV'n, rød skal i rød og hvit skal i hvit var på denne, og på andre siden var det en grønn rosa og sort, det er bare ledningene fra hoverhøytaleren osm passer til grønn rosa og sort, men noe må jo være plugget til PC'n! arrgh) så er ganske forvirra om hvor alt skal plugges :S

 

 

Takk for alle svar :thumbup:

Endret av patt28
Lenke til kommentar

Du har rett i at alle høyttalerne skal kobles til subwooferen.

 

Men deretter må subwooferen kobles til lydkortet ditt. (Uansett om dette er et selvstendig lydkort, eller om det er integrert på hovedkortet.) Det er tre plugger som må settes i riktig "hull" på PC'en; en grønn, en svart, og en oransje. Se i dokumentasjonen til lydkortet eller hovedkortet.

 

Når du har plugget i alt, så må du fortelle SW-driverne hva slags oppsett du har. Her er det litt ulike måter å gjøre det på, avhengig av produsent, SW-versjon, osv., men det kan hende du får gjort alt fra "Sound and Audio Devices"-kontrollpanelet. Du skal velge et eller annet som har med 5.1-oppsett å gjøre.

 

Deretter må du finne en lydkilde som gir mer enn stereolyd, enten en flerkanals-demofil, eller ved å sette på noen "environmental effects" som gir romklang eller noe sånt. En DVD med 5.1-lydspor har vel også vært nevnt her tidligere.

 

Hvis du ikke får det til å virke, at det bare er lyd i noen av høyttalerne, så finnes det en testbeskrivelse hos Logitech. Gå inn her og klikk på "Speakers" under punkt 2. Velg deretter X-530 under "Logitech", "Speakers" under punkt 1, og klikk på Search.

 

I listen som kommer opp finner du en "artikkel" med ID 2913 som heter "Step by step procedure to test the Logitech X-530 speakers." Klikk, les, og lær.

Lenke til kommentar
Du har rett i at alle høyttalerne skal kobles til subwooferen.

 

Men deretter må subwooferen kobles til lydkortet ditt. (Uansett om dette er et selvstendig lydkort, eller om det er integrert på hovedkortet.) Det er tre plugger som må settes i riktig "hull" på PC'en; en grønn, en svart, og en oransje. Se i dokumentasjonen til lydkortet eller hovedkortet.

 

Når du har plugget i alt, så må du fortelle SW-driverne hva slags oppsett du har. Her er det litt ulike måter å gjøre det på, avhengig av produsent, SW-versjon, osv., men det kan hende du får gjort alt fra "Sound and Audio Devices"-kontrollpanelet. Du skal velge et eller annet som har med 5.1-oppsett å gjøre.

 

Deretter må du finne en lydkilde som gir mer enn stereolyd, enten en flerkanals-demofil, eller ved å sette på noen "environmental effects" som gir romklang eller noe sånt. En DVD med 5.1-lydspor har vel også vært nevnt her tidligere.

 

Hvis du ikke får det til å virke, at det bare er lyd i noen av høyttalerne, så finnes det en testbeskrivelse hos Logitech. Gå inn her og klikk på "Speakers" under punkt 2. Velg deretter X-530 under "Logitech", "Speakers" under punkt 1, og klikk på Search.

 

I listen som kommer opp finner du en "artikkel" med ID 2913 som heter "Step by step procedure to test the Logitech X-530 speakers." Klikk, les, og lær.

6685246[/snapback]

Høres bra ut dette :D Men hvordan kan jeg se i dokumentasjonene til lydkortet eller hovedkortet ? og hvordan forteller jeg SW-driverne hva slags oppsett jeg har ?? :p Tror ikke det funker å gjøre det fra kontrollpanelet, har prøvd... :p

Endret av patt28
Lenke til kommentar
Høres bra ut dette :D Men hvordan kan jeg se i dokumentasjonene til  lydkortet eller hovedkortet ?

6687800[/snapback]

:hmm:

Inni PC'en sitter det en stor flat dings som kalles hovedkortet. Når man kjøper et sånt et, følger det med dokumentasjon i form av et hefte, en liten bok, om man vil. Denne kan "åpnes" og "leses". (Den er "hengslet" i venstre kant, så der går det ikke an å åpne den - forsøk fra høyre kant.) Hvis hovedkortet har integrert lydkort, er det som regel et bilde av de kontaktene på hovedkortet der du skal stikke inn pluggene for høyttaler-settet.

 

Hvis du har et separat lydkort, så er som regel dokumentasjonen for det laget på samme måte.

 

Hvis du har kjøpt/fått en komplett PC, så kan det godt hende at det ikke fulgte med dokumentasjon for hovedkort/lydkort, men jeg har aldri opplevd at det ikke følger med dokumentasjon som viser hvor de forskjellige tilkoblingskontaktene på PC'en sitter og hvordan de brukes.

 

Hvis du aldri har sett noe av denne dokumentasjonen, så kan det jo hende at den som pakket PC'en ut av esken kastet den sammen plastposene og isoporen. Borte. Men, her kommer noe som kalles Internet inn som en reddende engel: Det er nemlig mulig å søke etter informasjon på dette "internettet". På denne måten kan du finne ut hvordan du kan koble høyttalere og andre ting til PC'en din, selv om du ikke lenger har noe av papir-dokumentasjonen som opprinnelig fulgte med.

 

Eller, du kan slå opp i Gule Sider og kontakte en fagmann på området. Folk har ikke noen problemer med å få en rørlegger til å fikse kraner som drypper eller WC'er som lekker, så hvorfor skulle det være mindre akseptabelt å få en data-tekniker til å koble opp PC'en?

 

PS. Hvis du er blind kan du selvsagt ikke lese dokumentasjonen, og i så fall beklager jeg det.

Lenke til kommentar

OUCH! :devil:

Sorry, patt28, men denne runden vinner nok nebrewfoz...

Var koselig mårralesing som fikk latteren på gli, takk! :thumbup:

 

Men ellers; har creative-surround selv, så kan nok ikke hjelpe deg med Logitech spesifikt, men jeg setter en knapp på feil kabling, uinstallerte lydkort-/chipsetdrivere eller feil lydoppsett (kun stereo) i Windows.. (OK, tre knapper da:p)

 

:idea: Du får gi tilbakemelding når du får det til, synes jeg. Forklare hva som manglet..

Lenke til kommentar
Takk for alle svar! LoL jeg er ikke blind. Men nå gidder jeg ikke mer dette tullet, aner uansett ikke hvordan jeg går inn på lyd driverne og alt det der, får nok bare bytte ut høytalerne :(:(

6692504[/snapback]

Nei, du må ikke gi deg nå!!

 

Du er antageligvis såååå nær å få det til! Bare trekk pusten noen ganger, ta gjerne en liten time på øret for å lade opp skikkelig, og så er du klar for en ny runde. (Så skal jeg prøve å holde småspydighetene mine for meg selv. Jeg har også små ting som ikke fungerer 100% på PC'en min, og foreløpig aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg tør jo ikke spørre her ...)

 

Det eneste vi vel vet om oppsettet ditt er at du har Logitech X-530 og at det er et eller annet med SoundMax Audio installert på PC'en din.

 

1a. Hva slags PC er det du har? (Ferdigkjøpt, selvbygget?)

1b. Hvilket OS kjører du? (Er det norsk eller engelsk?)

 

2. Har du funnet "hull" på baksiden av PC'en der du kan plugge inn de tre pluggene som har vært nevnt? (Grønn, svart, oransje. Hullene skal ha samme farge som pluggene.)

 

3. Hvis du har fått satt inn de tre pluggene, får du lyd ut av noen av høyttalerne?

(Du hadde lyd i to, sa du. Er det fortsatt det samme nå?)

 

4. Har du et ikon på "systemlinjen", nede i høyre hjørne, nær klokken, som har noe med SoundMax å gjøre? Hvis du har det, hva ser du hvis du høyre-klikker på det ikonet?

 

La oss ta dette i første omgang, så ser vi etter hvert hvor vi skal gå videre.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar! LoL jeg er ikke blind. Men nå gidder jeg ikke mer dette tullet, aner uansett ikke hvordan jeg går inn på lyd driverne og alt det der, får nok bare bytte ut høytalerne :(:(

6692504[/snapback]

Nei, du må ikke gi deg nå!!

 

Du er antageligvis såååå nær å få det til! Bare trekk pusten noen ganger, ta gjerne en liten time på øret for å lade opp skikkelig, og så er du klar for en ny runde. (Så skal jeg prøve å holde småspydighetene mine for meg selv. Jeg har også små ting som ikke fungerer 100% på PC'en min, og foreløpig aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg tør jo ikke spørre her ...)

 

Det eneste vi vel vet om oppsettet ditt er at du har Logitech X-530 og at det er et eller annet med SoundMax Audio installert på PC'en din.

 

1a. Hva slags PC er det du har? (Ferdigkjøpt, selvbygget?)

1b. Hvilket OS kjører du? (Er det norsk eller engelsk?)

 

2. Har du funnet "hull" på baksiden av PC'en der du kan plugge inn de tre pluggene som har vært nevnt? (Grønn, svart, oransje. Hullene skal ha samme farge som pluggene.)

 

3. Hvis du har fått satt inn de tre pluggene, får du lyd ut av noen av høyttalerne?

(Du hadde lyd i to, sa du. Er det fortsatt det samme nå?)

 

4. Har du et ikon på "systemlinjen", nede i høyre hjørne, nær klokken, som har noe med SoundMax å gjøre? Hvis du har det, hva ser du hvis du høyre-klikker på det ikonet?

 

La oss ta dette i første omgang, så ser vi etter hvert hvor vi skal gå videre.

6692764[/snapback]

1a. Den er ferdigkjøpt

1b. OS aner jeg ikke hva er; men det er norsk Windows xp home edition

 

2.Ja det har jeg funnet, har grønn, gul, svart, oransj og blå.

 

3. Ja fortsatt bare lyd i de to forerste

 

4.Nei bare "Volum kontroll" men er ikke noe spesielt jeg kan gjøre der tror jeg ? Bortsett fra å ta på 5.1 sorround... :D takk for hjelpen =) Håper snarlig på mer svar :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...