-Teddy- Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Har et epost-skjema script jeg har fått av min elskede Loomy som jeg har studert ganske godt nå. Jeg vil dog ha med en "test", men resten av scriptet skal fortsette selvom testen var sann. Om $epost ikke er fylt inn, vil jeg at $epost = "Epost ikke oppgitt" Etter en time med testing er jeg litt lei og spør her. Noen som kan hjelpe meg? Script: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): <?php if ($_POST['submit'] == TRUE) { $receiverMail1 = "[email protected]"; $receiverMail2 = "[email protected]"; $receiverMail3 = "[email protected]"; $emne = "Forespørsel om tur med båten"; $navn = stripslashes(strip_tags($_POST['navn'])); $adresse = stripslashes(strip_tags($_POST['adresse'])); $postnr = stripslashes(strip_tags($_POST['postnr'])); $sted = stripslashes(strip_tags($_POST['sted'])); $mobil = stripslashes(strip_tags($_POST['mobil'])); $epost = stripslashes(strip_tags($_POST['epost'])); $tur = stripslashes(strip_tags($_POST['tur'])); $mc = stripslashes(strip_tags($_POST['mc'])); $antPersoner= stripslashes(strip_tags($_POST['antPersoner'])); $diverse = stripslashes(strip_tags($_POST['diverse'])); // Format på selve eposten (\n = ny linje): $msgformat = "Navn: $navn"; $msgformat .= "\nAdresse: $adresse"; $msgformat .= "\nPostnr: $postnr"; $msgformat .= "\nSted: $sted"; $msgformat .= "\nMobil: $mobil"; $msgformat .= "\nEpost: $epost"; $msgformat .= "\nTur: $tur"; $msgformat .= "\nMc: $mc"; $msgformat .= "\nantPersoner: $antPersoner"; $msgformat .= "\nDiverse: $diverse"; //osv, osv... // Sjekke om feltene er tomme: if(empty($navn)) { // Én eller flere av felten var tomme: echo "Du må skrive navnet ditt før du kan bli med på tur!"; } /* her kan du sette inn flere tester om du vil, f.eks: if(strlen($navn) > 30) { $navn er lengre enn 30 bokstaver } Se funksjoner som is_numeric(), is_integer() dersom du vil sjekke om det er tall/heltall eller ikke */ // Alle tester OK, send mailen: elseif(mail($receiverMail1.",".$receiverMail2.",".$receiverMail3, $emne, $msgformat, "From: $navn <$epost>")) { echo "Eposten er sendt!"; } else { echo "Eposten ble IKKE sendt! Denne feilen skal normalt ikke skje, prøv å tømme cookies og midlertidige filer og deretter starte nettleseren på nytt."; } } else { /*********************************************/ /* HTML-skjemaet */ /*-------------------------------------------*/ /* Nøkkelen for å få PHP til å */ /* motta data fra skjema er name-attributten.*/ /* Verdien i 'name' skal tilsvare verdien i */ /* $_POST['verdi'] */ /*********************************************/ ?> Endret 15. august 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Har et epost-skjema script jeg har fått av min elskede Loomy som jeg har studert ganske godt nå. Jeg vil dog ha med en "test", men resten av scriptet skal fortsette selvom testen var sann. Om $epost ikke er fylt inn, vil jeg at $epost = "Epost ikke oppgitt" Etter en time med testing er jeg litt lei og spør her. Noen som kan hjelpe meg? Script: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): <?php if ($_POST['submit'] == TRUE) { $receiverMail1 = "[email protected]"; $receiverMail2 = "[email protected]"; $receiverMail3 = "[email protected]"; $emne = "Forespørsel om tur med båten"; $navn = stripslashes(strip_tags($_POST['navn'])); $adresse = stripslashes(strip_tags($_POST['adresse'])); $postnr = stripslashes(strip_tags($_POST['postnr'])); $sted = stripslashes(strip_tags($_POST['sted'])); $mobil = stripslashes(strip_tags($_POST['mobil'])); $epost = stripslashes(strip_tags($_POST['epost'])); $tur = stripslashes(strip_tags($_POST['tur'])); $mc = stripslashes(strip_tags($_POST['mc'])); $antPersoner= stripslashes(strip_tags($_POST['antPersoner'])); $diverse = stripslashes(strip_tags($_POST['diverse'])); // Format på selve eposten (\n = ny linje): $msgformat = "Navn: $navn"; $msgformat .= "\nAdresse: $adresse"; $msgformat .= "\nPostnr: $postnr"; $msgformat .= "\nSted: $sted"; $msgformat .= "\nMobil: $mobil"; $msgformat .= "\nEpost: $epost"; $msgformat .= "\nTur: $tur"; $msgformat .= "\nMc: $mc"; $msgformat .= "\nantPersoner: $antPersoner"; $msgformat .= "\nDiverse: $diverse"; //osv, osv... // Sjekke om feltene er tomme: if(empty($navn)) { // Én eller flere av felten var tomme: echo "Du må skrive navnet ditt før du kan bli med på tur!"; } /* her kan du sette inn flere tester om du vil, f.eks: if(strlen($navn) > 30) { $navn er lengre enn 30 bokstaver } Se funksjoner som is_numeric(), is_integer() dersom du vil sjekke om det er tall/heltall eller ikke */ // Alle tester OK, send mailen: elseif(mail($receiverMail1.",".$receiverMail2.",".$receiverMail3, $emne, $msgformat, "From: $navn <$epost>")) { echo "Eposten er sendt!"; } else { echo "Eposten ble IKKE sendt! Denne feilen skal normalt ikke skje, prøv å tømme cookies og midlertidige filer og deretter starte nettleseren på nytt."; } } else { /*********************************************/ /* HTML-skjemaet */ /*-------------------------------------------*/ /* Nøkkelen for å få PHP til å */ /* motta data fra skjema er name-attributten.*/ /* Verdien i 'name' skal tilsvare verdien i */ /* $_POST['verdi'] */ /*********************************************/ ?> 6677444[/snapback] hva med noe slikt som $epost = empty($_POST['epost']) ? "Epost ikke oppgitt" : stripslashes(strip_tags($_POST['epost'])); som sier at hvis post epost er tom, sett epost til en melding, ellers bruk oppgitte epostadresse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå