Zappza Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hei! Jeg skal da altså på VGS neste år, og tenkte jeg skulle være tidlig ute med å bestemme hva jeg skal utdanne meg til. Har da altså veldig lyst til å utdanne meg til ingeniør, spørsmålet er bare hva skal jeg spesialisere meg i og hvilke linjer burde jeg velge på VGS? Vet da altså ikke hvilke forskjellige ingeniører som finnes. Vet om: - Bioingenør - Sivilingeniør - Dataingeniør Jeg tenker også på å ta videre utdanning i forsvaret, og jeg er litt nysgjerrig på hvordan det systemet virker. Takk for svar! Bjarte Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 http://www.studier.ntnu.no/rw_index_oversi...utdomrade=TEKNO http://www.hib.no/studier/Default.asp?avdID=2 Noen eksempler.. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 for å bli ingienør, ville jeg valgt allmenn (trodde dette var den eneste muligheten, men er ikke sikker lenger).. med allmenn for du best mulighet for studieretningsfag i vk1 og vk2, og for å bli ingienør tror jeg du bør anskaffe deg noen realfagspoeng. vk1/vk2 studieretningsfag som gir godt med realfagspoeng: -matte (mx er høyest nivå, men mz gir like mange poeng) -fysikk (fy, vanskelig) -kjemi (kj, vanskelig) -biologi (bi, har ikke nok timer, men høres lett ut..) videre vurderer jeg å ta et sivil-ingenør studie ved ntnu i trondheim.. tror mange andre kan anbefale dette.. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Siving @ NTNU er veien å gå ja Det letteste er å gå allmenn i 3 år, der du fordyper deg i matte (3MX) og fysikk (minst 2FY). 3MX og 2FY (de bytter vel navn på matten i disse tider, men tilsvarende 3MX) er noe du må ha for å komme inn på ingeniørlinjer, og hvis du ikke tar dette på VGS må du bruke tid på å ta de senere. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Bioingeniør er noe helt annet enn de andre typene ingeniør. Da jobber man på sykehus, kan ikke si at jeg vet så mye om det. Ingeniør kan du bli på en god del høgskoler, Siv.ing blir man ved NTNU og et par høgskoler. Så vidt jeg vet er vel det til forsvaret noe bygg ingeniør opplegg. Jeg er ikke sikker på dette. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Var sånn jeg hadde tenkt det egentlig, tre år allmenn og Siv.Ing på NTNU. Var bare ikke sikker på om det gikk ann og ta Siv.Ing i millitæret Matte vet jeg er viktig, storebroren min skulle bli Siv.Ing, men var vist nok ikke god nok i matte. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
pertm Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Vel det er mulig å ta 3 år til ingeniør og så 2 år til for å bli sivilingeniør, istedenfor å starte direkte på 5 års studie til sivilingeniør. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Så det går altså ann og gjøre slik: 3 år allmenn (VGS) -> 3 år ingeniør (i millitæret) -> 2 år sivil ingeniør på NTNU? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 Temmelig sikker på at jeg har bestemt meg nå. Har veldig lyst til å utdanne meg innen geofag og petroleumsteknologi. Da blir det tre år Allmenn, og fem år på NTNU. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Man binder seg til å jobbe i militæret 2 eller 3 år etter man er ferdig med ing. utdannelsen. Det greie med å ta utdannelsen i militæret er at det er mye mer målrettet og man får dekket alle utgiftene og får faktisk betalt korporal lønn mens man studerer (115kr dagen eller noe). Man er også sikret jobb etter utdannelsen. Det som er negativt er at man må ta befalskolen samtidig, og det er ganske hardt fysisk og alt er militært. Man må vaske rommet ganske mye oftere enn vanlige studenter gjør for å si det slik. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Så det går altså ann og gjøre slik: 3 år allmenn (VGS) -> 3 år ingeniør (i millitæret) -> 2 år sivil ingeniør på NTNU? 6680703[/snapback] Det er mulig, jeg skal ikke si helt sikkert på NTNU, men på høgskoler som har siv.ing utdannelse er det mulig. Det forutsetter selvsagt at det er i siv.ing i noe som passer med hvileken type ingneiør mililtæret utdanner. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Man binder seg til å jobbe i militæret 2 eller 3 år etter man er ferdig med ing. utdannelsen. Det greie med å ta utdannelsen i militæret er at det er mye mer målrettet og man får dekket alle utgiftene og får faktisk betalt korporal lønn mens man studerer (115kr dagen eller noe). Man er også sikret jobb etter utdannelsen. Det som er negativt er at man må ta befalskolen samtidig, og det er ganske hardt fysisk og alt er militært. Man må vaske rommet ganske mye oftere enn vanlige studenter gjør for å si det slik. 6705003[/snapback] Hmm... Vanskelig valg i grunnen, går jeg ingeniør i militæret må jeg fremdeles gå fem år på NTNU for å bli siv.ing. innenfor geofag og petroleumsteknologi. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Mulig det ikke er fult så ille men det er nok en del fag på ingeniøren du neppe trenger å ta om igjen til siv.ing, men nå kan det være NTNU er strengere på slikt enn andre høgskoler ville være. Så vidt jeg husker er vel ingeniøren til militæret noe bygg lignenede, så du må nok ta en del fag for å kunne fortsette videre på NTNU. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Ser her: http://www.studier.ntnu.no/rw_index_oversi...utdomrade=TEKNO At man ikke kan bli siv.ing på alle tilgjengelige områder med mindre du skal gå 5 år. Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Skal begynne på vk2 allmenn og har ingen problemer med matten så langt, men hvordan blir det senere? øker vanskelighets graden hele tiden? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Vanskelighetsgraden øker jevnt og trutt, og med litt jobbing går det bra for de fleste. Man må ikke være vidunderbarn for å gjøre det bra i matte. Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 hvilken karakterer er minimums kravet da? Sliter veldig med fysikk, blir det også vanskeligere etter hvert? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 hvilken karakterer er minimums kravet da? Sliter veldig med fysikk, blir det også vanskeligere etter hvert? 6715776[/snapback] Jeg tror ikke det er noe minimus krav så lenge en står og generelt har høyt nok snitt til å komme inn. Samtidig er det fag på ingeniøren som bygger videre på fysikken fra vidergående. Å starte på fysikklinja til NTNU er vel noe som ikke kan anbefalles hvis du sliter på vidergående i fysikk. Dårlige karakterer vil jo kunne føre til at det blir vanskeligere å bli ferdig på høgskole eller NTNU. Lenke til kommentar
askil8 Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) gi oss rett til å slette egne innlegg Endret 30. august 2006 av askil8 Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Jeg klarer meg temmelig bra i stortsett alle fagene. Karakterboken i år hadde bare 4 og 5 og et snitt på 4,58. Jeg kommer nok til å gå allmenn for å få styrket matten min. Har hørt at det er den som er tyngst på siv. ing. Endret 23. august 2006 av Zappza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå