Gå til innhold

lage opent og fritt Ubuntu magazine

Anbefalte innlegg

Holder på å lage et Ubuntu magazine, men tenkte jeg kunne trenge litt hjelp med ideer, rettskrivning, relger for kursiv, bold, osv. Trenger også spørsmål fra nybegynnere.

Alt blir skrevet alt på engelsk og jeg kommer ikke til å oversette til norsk, om noen ønsker å gjøre dette så kan hvem som helst føle seg frie til å gjøre det.

Mangler en liten intro til Ubuntu, Open Source og Linux generelt. -under veis-

Mesteparten av dette er skrevet i uten å gå igjennom det og sjekke om alt stemmer, jeg har heller aldri installert Ubuntu på en PC med Windows, så det hadde vært fint med en bekreftelse om det som står under "How to install Ubuntu" stemmer eller ikke.

Tallene som står etter kapitellnummer står for datoen det sist ble gjort oppsdateringer.

Chapter_2___150806___What_is_a_live_CD.pdf

Chapter_3___150806___How_to_install_Ubuntu.pdf

Chapter_4___150806___Your_newly_installed_Ubuntu.pdf

Chapter_5___150806___Installing_additional_software.pdf

copyright___150806.pdf

Chapter_6___150806___Customizing_your_desktop.pdf

Chapter_1__I_am_confused.pdf

Endret av takumi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, gøy med tilbakemeldinger, spesielt positive :) Er det noen som sitter med noe kritikk er det viktig å komme med det også!

Den første posten kommer til å bli opptatert og jeg kommer til å bumbe denne tråden for hver gang det kommer forandringer.

Nye kapitler:

Chapter_5___150806___Installing_additional_software.pdf

Chapter_6___150806___Customizing_your_desktop.pdf

er lagt til.

Endret av takumi
Lenke til kommentar
ser veldig bra ut!

men: den første linja i kapittel 6 gir ingen mening: How have now started to get comfortable with your new operation system

det er det jeg har sett til nå, kommer tilbake hvis jeg finner mer!

6681505[/snapback]

Oi, skulle egentlig stå:

"Now that you have started to get comfortable with your new operation system"

Takk :)

Lenke til kommentar

Tja... Litt kritikk til typografien da, kanskje:

Først og fremst: Skal dette kun være digitalt? (Eller rettere sagt: Skal dette hovedsakelig leses på skjerm?) Da er det anbefalt å bruke sans serif-fonter (Skrift uten føtter, f.eks. Arial, Helvetica...), og ikke serif-fonter. (F.eks. Times New Roman..)

Ellers bør ikke linjenes lengde overskride lengden av ca 1,5 alfabet. :)

Og luft er en fin ting... Litt lenger avstand mellom linjene, og litt mer luft rundt bildene. Ellers virker det da bra etter en kjapp gjennomgang av kapittel 5.. :)

Lenke til kommentar

Bra initativ :thumbup: men som nevnt tidligire artikklene kan trenge litt luft. Spesielt i forhold til bilder-tekst.

Kanskje i neste artikkel kan du skrive om hvordan legge til windusbehandler f.eks Xgl/compiz ettersom dette er et trekkplaster for de som vurderer å starte med ubuntu/linux...Jeg vet jeg var ute etter det når jeg starta med ubuntu for ei uke siden :D

Marsan

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger! Luft er jeg fullstendig klar over og det skal jeg fikse på.

Når det gjelder fonts, finnes det noen mer allsidige fonter som er lett for øyet både på skjemen og på ark?

Når jeg begynner å bli fornøyd med de kapitlene som allerede er lagt ut skal jeg se på de andre forslegene som har kommet ut.

Lenke til kommentar

Tenkte bare å melde at du har fått en fast leser !! har selv på en ellernnen måte fått buntu 6.06 til å virke med opera som nettleser , evolution mail og en liten samba server som deler ut en ekstern harddisk til en XP maskin i stua (trådløst) , men har heller liten kontroll på de mer generelle tingene i ubuntu .

Gleder meg til de neste artiklene !!

Hilsen fersk linuxbruker !!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nytt kapittel, stort sett bare kjedelig lesing for dem som kun ønsker å hoppe rett inn i Linux-desktoppen, men for dem som er litt nyskjerrige eller forvirret over hvordan ting fungerer i GNU/Linux-verdenen kan dette være nyttig lesing. Dette er bare en kladd, men kom gjerne med innspill og eventuelle feil!

"I'm confused" - What is Ubuntu , Debian Gnu/Linux, distrobutions, Gnu, Linux and so on?

It may be confusing to try a new operating system for a change. It can be confusing enough to jump from Mac OSX and Windows XP or Windows XP to MAC OSX, but when it gets to open source there arn't just one company that holds the right to make and maintain the system, so how this world works can be confusing before you even choosen a distrobution. I hope, in end of this chapter, that you have the definitions of the many commen words cleared out.

Ubuntu

Ubuntu is a distrobution based on the Debian Gnu/Linux project. Like Debian GNU/Linux, Ubuntu has a very restrictive non-proprietary software and non-free software policy. One thing I find very compelling about Ubuntu is its philosophy, bringing the spirit of Ubuntu to the software world. A popular definition of ubuntu is: "The belief in a universal bond of sharing that connects all humanity.", for a broader definitoin you should do a search for ubuntu on wikipedia or search the net for a definition.

The Ubuntu Promise

-----------------------

* Ubuntu will always be free of charge,

including enterprise releases and security updates.

* Ubuntu comes with full commercial support from

Canonical and hundreds of companies around the world.

* Ubuntu includes the very best translations and accessibility

infrastructure that the free software community has to offer.

* Ubuntu CDs contain only free software applications; we encourage

you to use free and open source software, improve it and pass it on.

Debian

A distrobution

A distrobution, usually called a distro, is rufly: a bunch of software put toghether to form an operative system. All distros based on Linux includes both GNU and the Linux kernel, therefor you will hear a lot of Linux users saying GNU/Linux when talking about what many other only calls Linux. GNU/Linux is indeed the correct word when reffering to Linux unless you are speaking about the kernel. On top of that, you usually find the X Windows System and then a bunch of other programs.

GNU and Linux

Linux - the system command processor

X Window System, Window Maker and Desktop Enviroment

Help programs

Free software

The consept of free software was started by Richard M. Stallman in 1983. He got conserned about the loss of freedom and the growing interrests in big economical benefits in restrictive software licenseing at that time. Richard M.

Stallmans definition of free software

------------------------------------------

Freedom 0. The freedom to run the program for any purpose.

Freedom 1. The freedom to study how the program works and adopt it to your needs.

Freedom 2. The freedom to redistribute copies so you can help your neighbor.

Freedom 3. The freedom to improve the program and release your improvments to the puplic so the hole public benefits.

Open Source

Conanical Ltd.

Endret av takumi
Lenke til kommentar
Jeg synes det så riktig så bra ut det du holder på med, ser frem til den endelige versjonen! Som nybegynner med mange års Windows bruk er det ikke så lett å konvertere(men gøy er det jo).

Mitt forslag ang nybegynnerspørsmål: Hvorfor ikke gå gjennom og finne de mest vanlige spørsmålene som blir stilt, feks her http://linux1.no/forum/viewforum.php?f=21  De som svarer er veldig hyggelig og gir ofte gode svar - men kanskje du kan gi et mer grafisk og da bedre svar som windows folket vil like? Det er ikke sjelden spørsmålstiller får en kode som svar som skal kjøres i kommandolinjen; rett nok løses problemet men gjør ikke vedkommende noe smarter:-D

Edit: kanskje en av utgavene kunne inneholde(på slutten?) en oversikt over ord og uttrykk som en bør kunne. Det blir ofte litt vanskelig når de ikke bruker uttrykket driver, ikke kjernen osv osv.

7064948[/snapback]

Takk :)

Holdt på med de mest grunnleggende uttrykkene mens du lagte innlegget ;) skal se om jeg kan lage en større oversikt med mindre definisjoner på et egen kapittel.

Mye av det andre spør om når det gjelder problemer kan skyldes sære tilfeller som vil føre til at det vil bli alt for omfattende å ta for seg alle eventuelle problemer desverre. Spørsmål angående Linux og Windows på samme PC kan jeg heller ikke ta for meg da jeg ikke har Windows lisens og har ikke lyst til å ta på meg bryet med å hverken kjøpe eller piratkopiere Windows. Jeg bruker også kun en bærbar for øyeblikket så noen guide til fancy 3D desktop vil det nok heller ikke bli noe av med det første. Utenom det skal jeg skal følge med på hva andre lurer på og gjøre et forsøk på å skrive på en så forståelig og lettlest måte som mulig.

Endret av takumi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...