Gå til innhold

Dualboot XP og Linux Redhat 8

jonia

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger sårt hjelp fra kyndige datafolk..

Leste litt om Redhat 8 på nettet og fikk lyst til å teste det ut. Jeg bestemte meg for å installere det i tillegg til min allerede installerte Windows XP. Jeg bruke en Win 98 oppstartsdiskett for å få tilgang til DOS og kjørte installasjonsprogrammet for linux derfra. Alt gikk som smurt, jeg opprettet de nødvendige partisjoner m.m. Linux fant også ut at jeg hadde et eksisterende operativsystem, nemlig DOS (vet ikke hvorfor jeg ikke fikk frem XP), men det spiller jo liten rolle, i og med at XP bootes fra DOS. (?) gjør det ikke....?

Uansett, alt gikk bra og Linux virket som det skulle. Skjønt jeg ikke helt har dreisen på dette enda, fant ikke noen god "explorer" som kunne finne diskettstasjon og CD-ROM'er osv. Det finnes kanskje ikke. Uansett, jeg rebootet og tenkte jeg skulle kose meg med FIFA 2002 på XP.

Da gikk jeg på en smell....

Jeg fikk opp en melding etter å ha valgt å boote opp Windows XP som sa noe sånt som error reading disk og så ble jeg sittende der da, kun med et operativsystem jeg ikke skjønner noe av....

Ikke finner Linux de eksisterende partisjonene til Windows heller. (Det er jo kanskje ikke så rart).

Dersom jeg prøver å lure meg inn i DOS via 98 oppstartsdisken klarer jeg ikke å kjøre i gang XP derfra (er det ikke mulig? Det gikk å skrive C:win i 98 versjonen....)

HJELP.

Hva gjør jeg, kommer ikke av flekken!!

Er det MBR'en jeg må reparere? Hvordan gjør jeg det? Og hvorfor virket ikke dualbooten med en gang?

Venter spent på om noen kan hjelpe meg..

mvh

Jonia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv det som Stim skriver først. Hvis ikke det hjelper kan du fortelle oss hvordan du har partisjonert disken din? Windows i alle versjoner er fremdeles så enkelt at den må ha bootloader en sin på den først partisjonen på den først disken.

Lenke til kommentar

kan prøve å installere windows over den gamle windowsen, hvis du hadde mye viktig i windows, hvis ikke du hadde noe viktig, på windows partisjonen, så tar du å formaterer C: og legger inn windows på nytt. du bør bruke et partisjonerings program for å opprette partisjoner. f. eks Partition Magic. dette legger du inn i windows å ordner slik at det er litt plass til Linux, etterpå starter du linux installasjonen, og velger Partisjoner automatisk. da skal det gå bra. da lager den vanligvis ikke noe krøll.

Lenke til kommentar

Heisann folkens! :smile:

Takk for mange innspill. Problemet ble løst veldig enkelt slik som Slim sa. Det var rett og slett bare å fikse Master Boot Record'en ved å kjøre installasjonsprogrammet for Win XP og deretter "repair" med kommandoen fixmbr. Nå får jeg riktignok ikke kjørt linux via bootloader'n, men jeg laget en oppstartsdisk for linux som jeg bruker når jeg skal leke med linux. Det er litt tugvint, men det virker.

Mvh

Jonia

Lenke til kommentar

Hei igjen, nytt spørsmål?

Jeg klarte å mounte en partisjon der jeg har alle mp3'ene mine liggende under Windows. Men hvordan får jeg spilt låtene i linux? Når jeg dobbeltklikker en låt, får jeg bare opp en filvelger jeg ikke skjønner noe av. Jeg forsøkte å velge noen mp3'er herfra, og trykket "ok", men ikke noe skjedde.

Noen som har peiling?

Dessuten, hvordan installerer jeg programvare i linux? Har jo hele 5 CD'er, og noe må jo de 3 siste inneholde også? Kan man spille av mpeg filer i linux (har masse musikkvideoer jeg kunne tenke meg å spille av).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 07:54, skrev jonia:

Hei igjen, nytt spørsmål?

Jeg klarte å mounte en partisjon der jeg har alle mp3'ene mine liggende under Windows. Men hvordan får jeg spilt låtene i linux? Når jeg dobbeltklikker en låt, får jeg bare opp en filvelger jeg ikke skjønner noe av. Jeg forsøkte å velge noen mp3'er herfra, og trykket "ok", men ikke noe skjedde.

Noen som har peiling?

Dessuten, hvordan installerer jeg programvare i linux? Har jo hele 5 CD'er, og noe må jo de 3 siste inneholde også? Kan man spille av mpeg filer i linux (har masse musikkvideoer jeg kunne tenke meg å spille av).

MP3 kan vel spilles på XMMS og du kan forsatt bruke samme favoritt skins til den fra Winamp =D

Filmer kan du spille på MPEGplayer eller Xinan. Greit om du kunne søke litt på google.com

Red Hat 8.0 har riktignok fjernet multimedia seksjonen denne gangen, men fortvil ikke når du kan installere apt-get og oppdatere diverste programmer du ønsker. Og forresten så er det bare nødvendig med 3 CD`er. De to siste er bare scource som er ikke nødvendig...

Lenke til kommentar

Som de fleste kanskje forstår er jeg temmelig amatør på Linux. Jeg vet faktisk ikke hva XMMS er for noe.... :???:

Jeg har ikke tilgang til internett hjemme, så jeg får ikke oppdatert noe som helst, må laste ned på jobben eventuelle pakker og lagre dem til disk når jeg kommer hjem.

Skal jeg laste ned Mpegplayer fra nettet?

Jonia

Lenke til kommentar

For å spille av mp3 i XMMS: sjekk denne tråden.

Floppy og cdrom må mountes, men det gjøres da vitterlig automatisk når du skal ta dem i bruk i RH. Dersom du ser i /mnt så skal de være der. Andre harddisker må du derimot mounte selv. Et søk i forumet skulle gi deg svar på hvordan.

Edit: skriveflei...

Ellers er jeg like blid! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: knutivarr på 2002-10-24 16:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 07:49, skrev jonia:

Heisann folkens! :smile:

Takk for mange innspill. Problemet ble løst veldig enkelt slik som Slim sa. Det var rett og slett bare å fikse Master Boot Record'en ved å kjøre installasjonsprogrammet for Win XP og deretter "repair" med kommandoen fixmbr. Nå får jeg riktignok ikke kjørt linux via bootloader'n, men jeg laget en oppstartsdisk for linux som jeg bruker når jeg skal leke med linux. Det er litt tugvint, men det virker.

Mvh

Jonia

Du kan legge til Linux i bootloaderen til Windows, det funker fett. I linux (som root) åpner du et shell og skriver "dd if=/dev/hda1 of=bootsect.lnx bs=512 coumt=1". Bytt evt hda1 ut med partisjonen der bootfilene til linux ligger. hda er primary master, hdb primary slave, osv. 1 er partisjonsnr. Den partisjonen du skal referere til, er den boot filene til linux ligger på (partisjonen er liten). Så kopierer du bootsect.lnx til en disket med kommandoen "mcopy bootsect.lnx a:". Rebooter, starter opp windows og legger bootsect.lnx i c:. Så går du til My computer->properties->advanced->startup and recovery settings. Der velger du å redigere startup "options" fila manuelt og legger til; C:bootsect.lnx="Linux red hat 8.0". Så skal det funke:)

Lenke til kommentar

Du kan legge til Linux i bootloaderen til Windows, det funker fett. I linux (som root) åpner du et shell og skriver "dd if=/dev/hda1 of=bootsect.lnx bs=512 coumt=1". Bytt evt hda1 ut med partisjonen der bootfilene til linux ligger. hda er primary master, hdb primary slave, osv. 1 er partisjonsnr. Den partisjonen du skal referere til, er den boot filene til linux ligger på (partisjonen er liten). Så kopierer du bootsect.lnx til en disket med kommandoen "mcopy bootsect.lnx a:". Rebooter, starter opp windows og legger bootsect.lnx i c:. Så går du til My computer->properties->advanced->startup and recovery settings. Der velger du å redigere startup "options" fila manuelt og legger til; C:bootsect.lnx="Linux red hat 8.0". Så skal det funke:)

---

hei, jeg har det samma problemet men, etter jeg kopierte bootsect.lnx en gang, så går det ikke å kopiere en gang til.

noen som kan hjelpe meg.:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...