MacBoy Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Er det noen som har tips på kjøling til HDD? den ligger 54grade nå Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Kan jo montere en vifte på den Eventuelt kan du flytte den til en plass det er litt mere luftgjennomstrømming i pcen. Eller du kan kjøpe en slik som dette. Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 det greieste er om du kan montere en vifte som kan blåse på den, er ikke mye som skal til. En stille og rolig vifte får fort tempraturen ned til en 35 grader. 54 grader er forresten ikke noen krise egentlig. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 jeg bruker bare vifter. Funker helt fint og roter du bak el-kjøp/expert finner du noen kansje. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 en 80mm vifte på 1000rpm er alt som skal til. det ere så sinnsykt lett å kjøle ned hdder.... Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Jeg er særdeles godt fornøyd med denne: CoolerMaster Stacker 4-in-3 Kjøler greit 4 harddisker hos meg, har gjort harddiskene mye stillere, og billig er den også. Pass på å fjerne platene med huller i bak viften, slik at luftgjennomstrømningen blir bedre. Fjerning av viften for å gjøre det er IQ-test, forhåpentligvis skjønner du opplegget før du brekker noe. Jeg har den riktignok stående på høykant på gulvet, siden ikke jeg har plass i kabinettet... Ang. temperaturen kan det være feilmåling. På 3 av harddiskene mine står det 64 grader, mens på en står det 35. Alle er så vidt over lunken når jeg holder på dem, og det er samme merke og modell. Endret 17. august 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Er det noen som har tips på kjøling til HDD? den ligger 54grade nå 6676500[/snapback] Jeg ville ikke brukt penger på det, 54 grader er langt i fra farlig for en harddisk.. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 54 grader er absolutt i høyeste laget, om det er riktig. Western Digital anbefaler f.eks. 5 - 55 grader, og jo høyere temperaturen er, jo kortere levetid får harddisken. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 54 grader er absolutt i høyeste laget, om det er riktig. Western Digital anbefaler f.eks. 5 - 55 grader, og jo høyere temperaturen er, jo kortere levetid får harddisken. 6697626[/snapback] Hvor lang levetid har en harddisk .. 10-15år?? Hvor ofte bytter du ut en harddisk? Det at harddisken er 55 grader vil kanskje senke levetiden fra 15 til 13 år, uansett så vil harddisken være utav huset før den dør. Bare se på "ferdig" maskiner, flere av dem holder temp på 40-55, kanskje mer. Hvis dette hadde gått noe nevneverdig utover leve tiden, tror du ikke at produsentene hadde gjort noe med det? Mvh Rune Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg har brent for mange harddisker til å være så optimistisk som deg ang. levetid, spesielt når ikke de har skikkelig kjøling. Den siste jeg hadde som røk pga. varme varte maks 40 timer, etter å ha stått på gulvet og bygget RAID-sett. To av de andre diskene i settet fikk redusert helse, den ene ganske mye, i følge S.M.A.R.T. Etter at jeg fikk vifteboksen har ikke helsen på noen av harddiskene blitt dårligere, selv om RAIDet har kjørt rekonstruksjon et par ganger. Lenke til kommentar
bzerk Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg bruker en 80mm thermaltake 5500RPM 50db tror ikke du får den lengere men det jo som en delta vifte jeg ligger på 20-25c MVh bZerk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå