d4fF Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Jeg har et problem som jeg virkelig håper dere kan hjelpe meg med. Kjøpte ny pc for et par uker siden etter den forrige begynte å bli litt vel treg og dårlig. Specs: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2Ghz ABIT KN8-SLI 939 socket 2x512mb Corsair Value PC3200 DDR-DIMM XFX GeForce 7600GT 256MB PCI-Express Windows XP Home SP2 NorthQ PSU 400W. Når det gjelder drivere skal alt være oppdatert. Ikke noen monstermaskin mao. Men en grei pc som funker til det meste. Problem: Det jeg bruker maskinen min til er å spille. World of Warcraft, CS: Source, HL2, Far Cry og BF2. Problemet mitt er at etterhvert som maskinen min har stått på en stund synker FPS kraftig. Ytelsen blir fæl og jeg lagger fælt. Selv om maskinen min ikke er av ypperste klassen skal det være fullt mulig å spille de ovennevnte spillene på rimelige høye settings. Og det er dog heller ikke her problemet ligger. Det samme skjer uansett om jeg kjører settings på max eller minimum. Det varierer voldsomt når "ytelsesfallet" kommer.. Noen timer kan jeg spille flere timer før det skjer.. andre ganger skjer det etter 5 minutt. Ta World of Warcraft f. eks. iom at dette er det spillet jeg spiller mest nå om dagen. Før "ytelsesfallet" ligger jeg dønn stille på 64 fps. 40-50 hvis det er mange players rundt meg (i raids f. eks). Burde kanskje vært høyere også.. men det har kanskje noe å gjøre med skjermen min. Bruker en haugammel IBM 19" CRT (forøvrig en knallskjerm, bytter ikke den ut før den eksploderer). Når forandringen skjer faller FPS noe voldsomt... til 20-30. Og jeg lagger fælt.. nesten ubrukelig i raids mao. Restarter jeg maskinen er alt bra igjen... helt til det skjer på nytt. Det samme skjer uansett hvilket spill jeg kjører. Kjører jeg HL2 ligger jeg på 80-150 fps til vanlig... 30 (og laggy) etter. Jeg har søkt overalt på nettet etter mulige løsninger.. Har prøvd ørten forskjellige tweaks og drivere til skjermkortet.. ingenting funker. Temperaturen på skjermkortet mitt går aldri over 50 grader.. så jeg tviler på det er noe problem med skjermkortet. Men hva kan det være da? Har lest noe om at ikke alle spill støtter dualcore prosessorer skikkelig. Men det er jo sånt uansett hvilket spill jeg spiller... Håper virkelig dere kan hjelpe meg her. Er utrolig kjedelig å oppleve dette på en helt ny maskin. Vet ikke helt om dette er rette plassen å poste dette.. Men iom at jeg ikke vet om det er skjermkortet eller processor som er problemet er det vel like greit å poste det her. På forhånd takk. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Dette er en av grunnene til at jeg ikke har oppgradert den gamle kassa mi enda, frykten for å bygge opp en ny maskin også skjer dette. Det første som slår meg er varmeproblem. Hvis du kan, bør du sjekke temp på både hovedkort, prosessor og skjermkort. Som en temperaturtest kan du ta av døren til kabinettet så det kommer fri luft inn i kassa, og sjekke om det samme skjer. Eventuelt sette på en bordvifte e.l. mot hele innmaten for å se om nedkjøling hjelper. Er det ikke et temperaturproblem, kan det være hva som helst. Da kan det være lurt å kontakte butikken hvor du kjøpte delene og forhøre deg med dem. Endret 15. august 2006 av sentence Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Du sier at det begynner å lagge etter en stund, leses det fra harddisk når dette skjer? Høres ut for meg som at pc'n får mangel på minne underveis. La en memory optimizer kjøre automatisk i bakgrunnen mens du spiller.Verdt et forsøk. Sjekk virtuelt minne /sidevekslingsfil også kanskje. Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 memory optimizer er bare tull. Tar bare enda mer minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå