Gå til innhold

Prisen på HD-DVD spilleren er kommet X360

Straffa

Anbefalte innlegg

Der er jeg svært uenig! Dette er jo en vanvittig bra sjanse for å få Blue-Ray ut til massene. Valget blir vel ganske enkelt HD-DVD til 6000,-, eller PS3 til 6000,-.

Valget er ikke reelt, da folk flest ikke har HDTV, og det er kun entusiaster som kjøper spillere til denne prisen. Frem til prisen på BR/HD-DVD er mye lavere og de fleste har HDTV, så vil de fortsette å kjøpe DVD.

Jeg tror Sony har overvurdert etterspørselen etter HD. Folk bryr seg mindre om kvalitet og mer om brukervennlighet. DVD tok over for VHS fordi det var bedre og enklere å bruke.

For BR er det derimot problemer med brukervennlighet, som at man kanskje ikke kan spille av en film på mer enn en BR-spiller, osv. Hvis forbrukeren må koble BR-spilleren sin til nettet for autentisering m.m., så er dette et steg BAKOVER når det gjelder brukervennlighet.

BR har lite eller ingenting ekstra å tilby brukeren i form av brukervennlighet i forhold til DVD. Når det da i tillegg er mye dyrere og krever ny TV for å få høyere kvalitet, så ser det mer ut som HD er dødt. Forbrukerne vil kanskje rett og slett hoppe over disse nye optiske HD-mediene og gå rett på streaming over nettet. Det er neste steg i brukervennlighet: Du trenger ikke plater engang, du bare velger filmer der du sitter i sofaen.

Så for å oppsummere så ble DVD en suksess fordi det var mye mer brukervennlig enn VHS (ingen spoling osv.). DVD er veldig billig, og BR er ekstremt dyrt og gjør det ikke enklere for brukeren - kanskje heller tvert imot.

Jeg tror det er fare for at optiske HD-medier aldri når ut til massene.

6857269[/snapback]

Er ikke helt sikker på hva du mener problemet med brukervennlighet er.. Sette i plata og trykke plæi! Akkurat som på DVD.

Dette med autentisering over Internet er noen løsningsforslagene som kom, med ønske fra Hollywood. Dette vil aldri bli aktuelt. Husk at det fremdeles er forbrukerne som sitter med makten, og ikke Hollywood.

Hvis du ser hva det skrives om i dagens medier, så er HD nevnt daglig. Både i form av TV, LCD, HD DVD, PS3 etc. De fleste nye TV'er som blir solgt, er idag HD-TV. Så ikke kom si at folk ikke er opptatt av det!

Dessverrre er det slik at ikke alle har 35Mbps Internet-linje, så jeg tror ikke verden er helt klar for 100% streaming enda. Dessuten så er det tekniske utfordringer som DRM etc.

Når det gjelder pris, er heller ikke dette et argument. Hvilke priser refererer du til? Her er det og markedet som bestemmer. I begynnelsen vil noen være villig til og betale 300-400 for importerte titler, men etterhvert vil nok prisene stabiliseres rundt 149-199, slik vi er vandt med nyheter på DVD. På nettbutikker i USA ligger de mellom $20 og $30, omtrent samme som HD DVD.

Derimot er jo prisen på spillere er jo alt for høy i begynnelsen. Derfor er det genialt av Sony og putte Blue-Ray i PS3! Dette vil skape et prispress i markedet, og tvinge salg av andre spillere ned i pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke helt sikker på hva du mener problemet med brukervennlighet er.. Sette i plata og trykke plæi! Akkurat som på DVD.

Nemlig. Det gir ikke noe nytt. Det blir ikke mer brukervennlig.

Og så har du dette med å låse filmer til en spiller, tvangsoppdatering over nettet, osv. Hvis dette blir virkelighet, så tar brukervennligheten et stort sprang tilbake. Det er ikke sikkert det skjer, men hvis.

Uansett så er det brukervennlighet forbrukerne er opptatt av, så høyere kvalitet alene vil vanskelig overtale folk. Igjen, se på SVHS vs. VHS. Eller til og med Betamax vs. VHS.

Du kan også se hvor utrolig populært MP3 er, og er det fordi det har bedre kvalitet enn CD? Nei, det har faktisk dårligere kvalitet som regel. Men det er mye enklere og hendigere. Tilsvarende kom det et nytt optisk format med mye, mye bedre lydkvalitet enn CD, men hva skjedde med det? Det er ikke ute på massemarkedet i allefall.

Dette med autentisering over Internet er noen løsningsforslagene som kom, med ønske fra Hollywood. Dette vil aldri bli aktuelt. Husk at det fremdeles er forbrukerne som sitter med makten, og ikke Hollywood.

Javel? Og forbrukerne ønsket seg soneinndeling på DVD? Uansett, om dette skjer eller ikke er egentlig ikke så relevant. Det er bare hvis det skjer at det blir ekstra ille, for da er det ikke bare slik at HD-DVD/BR ikke gir noe ekstra i form av brukervennlighet, men at de faktisk blir mindre brukervennlige.

Hvis du ser hva det skrives om i dagens medier, så er HD nevnt daglig. Både i form av TV, LCD, HD DVD, PS3 etc. De fleste nye TV'er som blir solgt, er idag HD-TV. Så ikke kom si at folk ikke er opptatt av det!

At folk kjøper HDTV betyr ikke at de er fryktelig opptatt av det. Flere PS3-fans har jo påpekt at det nesten bare er HDTV å få kjøpt i butikken nå til dags, så da er det kanskje ikke så rart om de velger det istedenfor den gamle typen.

At de fleste som kjøper ny TV skaffer seg HDTV betyr likevel ikke at utskiftningen går over natten.

Dessverrre er det slik at ikke alle har 35Mbps Internet-linje, så jeg tror ikke verden er helt klar for 100% streaming enda. Dessuten så er det tekniske utfordringer som DRM etc.

Helt klart. Men det betyr bare at folk fortsetter å bruke DVD til det kommer noe enda mer brukervennlig deres vei. Og BR/HD-DVD er som sagt ikke mer brukervennlig enn DVD.

Når det gjelder pris, er heller ikke dette et argument.

Joda, det er et særdeles relevant argument. Når det ikke er mer brukervennlig og mye dyrere sier det seg selv at det er store hindre i veien.

Hvilke priser refererer du til?

Eh, på BR/HD-DVD?

Her er det og markedet som bestemmer. I begynnelsen vil noen være villig til og betale 300-400 for importerte titler, men etterhvert vil nok prisene stabiliseres rundt 149-199, slik vi er vandt med nyheter på DVD. På nettbutikker i USA ligger de mellom $20 og $30, omtrent samme som HD DVD.

Men da går vi tilbake til poenget med brukervennlighet. Hvorfor skulle folk gidde å kjøpe seg dette når det ikke er mer brukervennlig?

Derimot er jo prisen på spillere er jo alt for høy i begynnelsen. Derfor er det genialt av Sony og putte Blue-Ray i PS3! Dette vil skape et prispress i markedet, og tvinge salg av andre spillere ned i pris.

6860272[/snapback]

Det hjelper fint lite så lenge brukervennligheten ikke er forbedret.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg undrer meg på hvor brukervennlig man kan ha et format. Satt på spissen: Forventer man seg at fremtidens format skal krype frem til spilleren, for så og hoppe inn selv og trykke på play samt spole forbi vignettene først automatisk? :whistle:

Kan man legge død det argumentet? Neste generasjon bringer ingenting nytt med seg av brukervennlighet når det gjelder den operasjonen jeg beskriver over. Det den bringer med seg er mindre kabler og enklere oppkobling.

Det er i alle tilfelle ikke et argument å benytte mot et nytt format. Dette er intet annet enn et latterlig argument som de fleste klarer å se om man klarer å vri seg bort fra kranglemodus. ;)

Lenke til kommentar
HD-DVD leder formatkrigen...

7060932[/snapback]

Se det siste avsnittet i den artikkelen.. Vet jaggu hva de snakker om. :nei: BD spillere kan ikke spille av DVD.. Right :nei:

7061013[/snapback]

mener nok muligheten for HD og vanlig dvd version på 1 disk

7061019[/snapback]

Dette er ikke unikt for HD-DVD.. Fra Wiki:

"JVC has developed a three layer technology that allows putting both standard-definition DVD data and HD data on a BD/DVD combo disc. If successfully commercialized, this would enable the consumer to purchase a disc which could be played on current DVD players, and reveal its HD version when played on a new BD player. This form of hybrid disc does not appear to be ready for production, however, and no titles have been announced that utilize this disc structure."

Det er uansett feil. Dersom dette er en stor styrke for HD-DVD vil nok vi se det etterhvert på BD også.. Det er forøvrig JVC som har utviklet både BD og HD-DVD hybriden, og jeg vil tro at sannsynligheten er der for at begge ligger likt an dersom det er så mye å hente på dette.

Er det noen som har fått med seg om det er noen hybrid titler annonsert til DVD/HD-DVD?

Blir en smule OT dette, men like fullt interessant..

:)

Lenke til kommentar
definition DVD data and HD data on a BD/DVD combo disc. If successfully commercialized, this would enable the consumer to purchase a disc which could be played on current DVD players, and reveal its HD version when played on a new BD player. This form of hybrid disc does not appear to be ready for production, however, and no titles have been announced that utilize this disc structure."

7061096[/snapback]

Forskjellen er at HD-DVD allerede tilbyr dette.

Lenke til kommentar
jada jada jada, blitt diskuert før det her, At det er utviklet er ikke det samme som at det kommer i produksjon. Det har kommet hybrid til HD DVD og mange er på vei

ser ikke snurten av på det Blue-Ray

7061133[/snapback]

Det var da voldsomt til furting? :dontgetit: Er det rart at det er krig i verden? Om det var diskutert så forferdelig mye hadde man vært klar over at man har akkurat samme muligheten på BD?

Linker er også greie å komme med når man kommer med påstander :)

Dont worry, be happy :)

Lenke til kommentar
Om det var diskutert så forferdelig mye hadde man vært klar over at man har akkurat samme muligheten på BD?

7061185[/snapback]

Nei man har ikke samme mulighet på BD i dag.

Som man tydelig leser ut av linken/sitatet ditt. Det *kan hende* en gang i fremtiden at det blir innført som en slags standard, men foreløpig er det kun på prototypestadiet. For et format som allerede er i salg.

Stor forskjell siden dette allerede fungerer og er tatt i bruk på HD-DVD.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Om det var diskutert så forferdelig mye hadde man vært klar over at man har akkurat samme muligheten på BD?

7061185[/snapback]

Nei man har ikke samme mulighet på BD i dag.

Som man tydelig leser ut av linken/sitatet ditt. Det *kan hende* en gang i fremtiden at det blir innført som en slags standard, men foreløpig er det kun på prototypestadiet. For et format som allerede er i salg.

Stor forskjell siden dette allerede fungerer og er tatt i bruk på HD-DVD.

7061212[/snapback]

Nei, nå skal ikke jeg besørge at denne tråden også blir stengt også. Men det står klokkeklart at det er utviklet. Din fortolkning er forøvrig høyst spekulativ. Om man tar av skylappene vil man se det. :)

Ikke ser jeg noe link til HD-DVD hybrid disker som er utgitt heller.

Takk for meg.. Life is to short.. :)

Lenke til kommentar
jada jada jada, blitt diskuert før det her, At det er utviklet er ikke det samme som at det kommer i produksjon. Det har kommet hybrid til HD DVD og mange er på vei

ser ikke snurten av på det Blue-Ray

7061133[/snapback]

Det var da voldsomt til furting? :dontgetit: Er det rart at det er krig i verden? Om det var diskutert så forferdelig mye hadde man vært klar over at man har akkurat samme muligheten på BD?

Linker er også greie å komme med når man kommer med påstander :)

Dont worry, be happy :)

7061185[/snapback]

Tolker du det som furting , så er det ikke rart det er krig her i verden nei :p

Dual Format filmer

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
Men det står klokkeklart at det er utviklet...

Ikke ser jeg noe link til HD-DVD hybrid disker som er utgitt heller.

7061258[/snapback]

So what, det er da millioner av ting som er utviklet uten at det faktisk finnes på markedet. Dette er en av dem. Kanskje det aldri kommer på markedet, at det teoretisk funker i et laboratorium er jo helt uinteressant når jeg skal ut og kjøpe en film og det ikke er å få tak i.

Og du snakker om spekulativ tolkning når du tar dette til inntekt for at det kommer til å være tilgjengelig. :!:

Her er et google-søk for hybrid HD-DVD siden du tydeligvis ikke gidder å løfte en finger for å få dette bekreftet selv: http://www.google.com/search?hl=en&q=movies+hybrid+hd-dvd

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
snip

So what, det er da millioner av ting som er utviklet uten at det faktisk finnes på markedet. Dette er en av dem. Kanskje det aldri kommer på markedet, at det teoretisk funker i et laboratorium er jo helt uinteressant når jeg skal ut og kjøpe en film og det ikke er å få tak i.

Og du snakker om spekulativ tolkning når du tar dette til inntekt for at det kommer til å være tilgjengelig.  :!: 

Her er et google-søk for hybrid HD-DVD siden du tydeligvis ikke gidder å løfte en finger for å få  dette bekreftet selv: http://www.google.com/search?hl=en&q=movies+hybrid+hd-dvd

7061303[/snapback]

Voldsomt til hovering da.. :D Flott at HD-DVD har det fortrinnet da, selv om man kunne spart seg å kjøre hybrid i denne omgang med den prisen der..

Jeg har forøvrig ikke vært bastant i mine uttalelser om at det blir tilgjengelig på BD eller ikke. Det jeg derimot har sagt er:

Dersom dette er en stor styrke for HD-DVD vil nok vi se det etterhvert på BD også..

jeg vil tro at sannsynligheten er der for at begge ligger likt an dersom det er så mye å hente på dette.

I det siste refererte utsagnet tar jeg tydeligvis feil. :whistle: Men kanskje det ikke er så mye å hente på dette da ettersom man gjør ettersom en av de store BD støttespillerene og velger å ikke gjøre det. Link

Jeg forbeholder med forøvrig retten til å overlate det til de som påstår noe å komme med støttende dokumentasjon og/eller bevis. Dette er alminnelig høflighet.. :thumbup:

Forøvrig ålreit at du redigerte bort personangrep.. :)

Jeg ligger meg flat jeg og bukker ut med krummet nakke før det blir flame av hele greia.. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg undrer meg på hvor brukervennlig man kan ha et format. Satt på spissen: Forventer man seg at fremtidens format skal krype frem til spilleren, for så og hoppe inn selv og trykke på play samt spole forbi vignettene først automatisk? :whistle:

Nei, men poenget er jo nettopp at de nye formatene ikke gir noe bedre brukervennlighet enn DVD.

Noe som kanskje ville gitt bedre brukervennlighet var å bla gjennom filmer på skjermen, klikke på den man vil ha, og så starter den med en gang.

Det er i alle tilfelle ikke et argument å benytte mot et nytt format.

Nei, det er et særdeles viktig argument, fordi det er det historien har lært oss. Se på alle de "teknisk bedre" formatene som har bukket under for "dårligere" formater med bedre brukervennlighet. Det er utallige eksempler på at bedre kvalitet ikke betyr at folk kjøper det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...