Gå til innhold

låse opp k800i, mulig ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kjøpte min k800i for 2 dager siden, men jeg er ikke fornøyd.. Det står her i kontrakten at jeg kan heve kjøpet hvis jeg ikke bruker tlf.. noe jeg har gjort.....

 

men jeg angrer villt! har lyst på n73....

 

Er det virkelig sånn, at selv om den har ligget på skrivebordet mitt i 1 dag nå at jeg ikke kan benytte meg av angrefristen ?

Lenke til kommentar

Kjøpt i butikk eller over nett?

Fjernkjøp dvs. over nett eller per telefon gir deg ihvertfall 14 dagers full returrett.

Hvis du har kjøpt i butikk er jeg litt usikker, sjekk hva slags garanti butikken oppgir at den har.

 

Bare gå til butikken og si at operatørlås ikke er lovlig og at du vil ha den opphevet øyeblikkelig, ellers får de ta tilbake telefonen. (men sjekk at operatørlås faktisk er ulovlig først)

Lenke til kommentar
Kjøp over nett gir deg 14 dagers full returrett. Den skal leveres i samme stand som da du mottok den, så med mindre du har ødelagt noe så har du full returrett.

Samme stand betyr ikke at den er ubrukt.

6675023[/snapback]

 

"Du mister angreretten dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner

beskyttelsesfilm, fjerner plast på manualer, løsner strips på ledninger o.l.

Den vil i disse tilfeller ikke være i tilnærmet samme stand og mengde som

den ble levert."

 

http://www.moobi.no/mainDesign.asp?aid=14517&gid=6741

Lenke til kommentar
Kjøpt i butikk eller over nett?

Fjernkjøp dvs. over nett eller per telefon gir deg ihvertfall 14 dagers full returrett.

Hvis du har kjøpt i butikk er jeg litt usikker, sjekk hva slags garanti butikken oppgir at den har.

 

Bare gå til butikken og si at operatørlås ikke er lovlig og at du vil ha den opphevet øyeblikkelig, ellers får de ta tilbake telefonen. (men sjekk at operatørlås faktisk er ulovlig først)

6674865[/snapback]

Forbrukerkjøpsloven sier at ved kjøp utenfor fast utsalgssted er det 14 dagers angrefrist. Dvs. hvis du kjøper en mobil i en butikk som har fast utsalgssted har du ingen angrerett, kjøper du av samme butikk, men selgeren står på stand har du angrerett.

Det finnes i dag ingen lov mot operatørlås av telefoner, men forbruker rådet råder operatørene til å ikke låse telefonene, jeg skal ikke si min mening om operatørlåste telefoner da dette vil skape en heftig diskusjon. Når det gjelder heving av kjøp på telefoner kjøpt i butikk er det opp til hver enkelt butikk å bestemme hva de ønsker, men brukte mobiler er vanskelige å selge og kan fort påføre selger urimelige kostnader forbundet med heving og derfor har ingen kjeder 30 dagers returrett på slike produkter selv om de har det på andre produkter.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven sier at ved kjøp utenfor fast utsalgssted er det 14 dagers angrefrist. Dvs. hvis du kjøper en mobil i en butikk som har fast utsalgssted har du ingen angrerett, kjøper du av samme butikk, men selgeren står på stand har du angrerett.

Det finnes i dag ingen lov mot operatørlås av telefoner, men forbruker rådet råder operatørene til å ikke låse telefonene, jeg skal ikke si min mening om operatørlåste telefoner da dette vil skape en heftig diskusjon. Når det gjelder heving av kjøp på telefoner kjøpt i butikk er det opp til hver enkelt butikk å bestemme hva de ønsker, men brukte mobiler er vanskelige å selge og kan fort påføre selger urimelige kostnader forbundet med heving og derfor har ingen kjeder 30 dagers returrett på slike produkter selv om de har det på andre produkter.

6691165[/snapback]

Han sier han kjøpte over nett, så da har han vel angrefrist på 14 dager?

Poenget med 14 dagers full returrett er vel nettopp det at kunden skal få prøvd varen ettersom han ikke var i en butikk og kjøpte varen og dermed ikke fikk testet den der?

Spørsmålet er uansett om han kan heve kjøpet eller ikke med loven i hånden, for som han sier så mener selgeren (en nettside) at han ikke kan heve kjøpet etter at han har testet telefonen.

Lenke til kommentar
Man kan ikke bruke angrerett på en telefon som er tatt i bruk. Den kan ikke lenger selges som ny, og er dermed heller ikke å regne som i vesentlig samme stand.

6696022[/snapback]

Gjelder dette bare telefoner?

Hardware funker ihvertfall ikke sånn.

6698129[/snapback]

 

 

Det er egentlig snodig at folk ofte har en tendens til å strekke lover og regler i sin retning uansett hvilken side av "disken" du står på... ;)

 

Kort forklart regulerer angrefristloven oppsøkende salg. Det vil si hvor du blir kontaktet av selger. I denne definisjonen ligger også postordre og kjøp over nett.

 

Hvorfor mobiltelefoner ikke regnes som i vesentlig samme stand etter å ha blitt brukt kan du jo tenke deg selv.

Se for deg at du kjøper en telefon. Så viser det seg at noen andre har brukt den før deg. Dette er ikke så vanskelig å finne ut av i og med at alle telefoner loggfører total samtaletid. Enten åpen i menyen eller i skjulte menyer. Du ville i alle fall føle deg noe snytt hvis du oppdaget dette.

Kjøper du en RAM brikke for eksempel som har vært testet og levert tilbake er det ikke like lett for deg å oppdage. Og som du sikkert vet... Det man ikke vet harman ikke vont av ;)

 

Men når det er sagt... De aller fleste (seriøse) leverandører vil nok helt sikkert være behjelpelig med å bytte til en annen telefon. Jeg gjør ofte dette og det er skjelden noe problem å få solgt telefonen på nytt så lenge man gjør den neste kunden klar over på forhånd at den er "demobrukt"

Lenke til kommentar
Se for deg at du kjøper en telefon. Så viser det seg at noen andre har brukt den før deg. Dette er ikke så vanskelig å finne ut av i og med at alle telefoner loggfører total samtaletid. Enten åpen i menyen eller i skjulte menyer. Du ville i alle fall føle deg noe snytt hvis du oppdaget dette.

Kjøper du en RAM brikke for eksempel som har vært testet og levert tilbake er det ikke like lett for deg å oppdage. Og som du sikkert vet... Det man ikke vet harman ikke vont av ;)

6698343[/snapback]

Er ikke så vanskelig med RAM heller, og en butikk som prøver å snyte meg ville ihvertfall jeg ha gått gjennom en del bråk med for å vise dem at det ikke går an.

 

Og ja, jeg strekker gjerne loven så langt som mulig i min retning, den er tross alt laget for min del, ikke butikkens.

 

All telefondata kan slettes såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...