Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Veit ikke om dette blir en dobbel post, ettersom jeg har skrvet den før, men kan ikke se den noe sted Får hvertfall unnskylde om det blir en dobbel post! Men nå til saken: Jeg har godt tomt for lagrings plass på min bærbare PC, ettersom jeg laster ned mye musikk etc. PLuss at jeg legger inn alle bildene mine fra digitalkameraet mitt her. Derfor lurer jeg på om det er et kabinett av noe slag eller noe, som bare tar for seg hardisker, slik at jeg kan fylle det med hardisker og bruke det rett og slett som en lagringsplass. Finnes noe slikt? eller er det noe annet dere kan anbefalle? Hadde vært flott med noen linket etc, samt priser og slikt Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Moal Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) finnes jo eksterne hardisker. EDIT: link Endret 14. august 2006 av Moal Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 finnes jo eksterne hardisker.EDIT: link 6674631[/snapback] Ja, de veit jeg om. Men jeg har mer lyst på noe annet. Så jeg slipper mange av de Et kabinett eller noe, hehe :!: Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Jeg ville anbefalt deg å fikse en gammel PC, sette inn mange harddisker og ha denne som en server. Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Jeg ville anbefalt deg å fikse en gammel PC, sette inn mange harddisker og ha denne som en server. 6674662[/snapback] Tenkte meg noe sånt jeg også, får så å koble den opp til "Hoved maskinen" da? Noen som kunne tenke seg å sette opp en slik data? skal bare brukes til lagring, og bør ikke være så dyr Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Har du litt peil på pc så kan du sette opp en gammal søple maskin med linux og stappe masse disker inni som du da deler på nettverket da har du ikke noe problemer med å måtte restarte pcen pg. windass blir treigt eller crasher har hatt en intel maskin fra 1995 stående på i snart 2år nå er ikke noe load eller noe server av noe system skulle bare teste hvor lenge jeg kan få linux til å holde seg på xD Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Har du litt peil på pc så kan du sette opp en gammal søple maskin med linux og stappe masse disker inni som du da deler på nettverket da har du ikke noe problemer med å måtte restarte pcen pg. windass blir treigt eller crasher har hatt en intel maskin fra 1995 stående på i snart 2år nå er ikke noe load eller noe server av noe system skulle bare teste hvor lenge jeg kan få linux til å holde seg på xD 6675123[/snapback] Hahaha, så sinnsykt bra Men alle gamle pc'er her i huset er kastet Må i så fall sette sammen en dårlig pc, med masse lagring bare. Noen forslag? Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 HeHe har du ikke en gammel lefse av en dritt kasse ? bare velg det billigste av det billigste på prisguiden så får du vell med pris rundt 4000kr eller noe siden det skal være billig og ha plass til mange disker så kan 939 socket være bra valg husk å velg et kort med plass til 8 S-ATA disker det koster litt mer men da slipper du å kjøpe flere kontrollkort når du skal ha fler enn 4disker nå har jeg ikke sagt noe om disker for det må du bestemme hvor mage og plass på dem annbefaler Western Digital på det varmeste Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 HeHe har du ikke en gammel lefse av en dritt kasse ? bare velg det billigste av det billigste på prisguiden så får du vell med pris rundt 4000kr eller noe siden det skal være billig og ha plass til mange disker så kan 939 socket være bra valg husk å velg et kort med plass til 8 S-ATA disker det koster litt mer men da slipper du å kjøpe flere kontrollkort når du skal ha fler enn 4disker nå har jeg ikke sagt noe om disker for det må du bestemme hvor mage og plass på dem annbefaler Western Digital på det varmeste 6675293[/snapback] Har faktisk ikke det en gang! Skal se om jeg får satt sammen en møkka haug, med masse plass Takk for hjelpen Diddern! Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Bare hyggelig å se at pc norge får bedre hw har selv alle diskene mini inni kabbiset mitt da 8x Western Digital 320gig 2x Western Digital 150gig raptor X 3x Maxtor 300gig (exsternt) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Det er nok en hel del enklere å kjøpe et enkelt harddiskkabinett for en disk enn å bygge en hel maksin bare for det samme. -Pris, et kabinett koster omtrent 300,- pr disk mot en hel maskin til min ~1300,- -Støy, med en rekke eksterne disker trenger du bare ha de nødvendige påslått -Strøm, åpenbar grunn -Plass, kan settes ved siden av den bærbare -Mobilitet, kan fraktes med den bærbare maskinen Dersom du i dag kjøper en 400-500 GB ekstern disk vil du ikke få behov for mer plass på en god stund og når du da igjen trenger en ny disk (6-12 mnd?) vil enda et harddiskkabinett fortsatt være mer hendig. Når du så trenger en tredje disk vil jeg tro at det er gått så lang tid at din situasjon (laptop) sikkert er endret minst en gang og dersom situasjonen fortsatt er den samme kan du jo da bygge deg en egen maksin til å holde diskene. Så nedkokt til en setning : Ikke lag en ny maskin til å holde disker før antall disker du allerede har er så stort at individuelle kabinetter ikke er praktisk lengre. Først da flytter du diskene over i en slik maskin. EDIT: Forresten Diddern, ro ned bruken av smilyes er du snill. Det holder med en eller to i hver post. Endret 14. august 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Bare hyggelig å se at pc norge får bedre hw har selv alle diskene mini inni kabbiset mitt da 8x Western Digital 320gig 2x Western Digital 150gig raptor X 3x Maxtor 300gig (exsternt) 6675585[/snapback] Hehe, jo takk, tar det som en kompliment Masse plass du hadde der Får se meg litt om, og kommer vel med et forslag snart, men ikke i dag, litt for seint og litt for trøtt :!: Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Det er nok en hel del enklere å kjøpe et enkelt harddiskkabinett for en disk enn å bygge en hel maksin bare for det samme. -Pris, et kabinett koster omtrent 300,- pr disk mot en hel maskin til min ~1300,- -Støy, med en rekke eksterne disker trenger du bare ha de nødvendige påslått -Strøm, åpenbar grunn -Plass, kan settes ved siden av den bærbare -Mobilitet, kan fraktes med den bærbare maskinen Dersom du i dag kjøper en 400-500 GB ekstern disk vil du ikke få behov for mer plass på en god stund og når du da igjen trenger en ny disk (6-12 mnd?) vil enda et harddiskkabinett fortsatt være mer hendig. Når du så trenger en tredje disk vil jeg tro at det er gått så lang tid at din situasjon (laptop) sikkert er endret minst en gang og dersom situasjonen fortsatt er den samme kan du jo da bygge deg en egen maksin til å holde diskene. Så nedkokt til en setning : Ikke lag en ny maskin til å holde disker før antall disker du allerede har er så stort at individuelle kabinetter ikke er praktisk lengre. Først da flytter du diskene over i en slik maskin. 6675617[/snapback] Takker for svaret Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Leser du hele posten så ser du at han sier at han ikke vil ha flere externe Men det er jo opp til han Endret 14. august 2006 av Diddern Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Leser du hele posten så ser du at han sier at han ikke vil ha flere externe Men det er jo opp til han 6675671[/snapback] Men jeg opplyser han likevel om den grunnen fordi det er flere fordeler med det han muligens ikke har sett og også fordi ingen tydeligvis har lyst til å tipse han om nøyaktig hva han ber om. Her og her er forresten akkurat hva du ber om, men prisen er så høy at det likevel ikke er et godt alternativ... enda. https://prisguiden.no/product.php?productId=27248 https://prisguiden.no/product.php?productId=44133 Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Noen eksterne hardisker du annbefaller Johndoemakt? Noen som er lette å hanskes med, ikke noe kødd av noe slag. Bare plugg inn og "woohoo" mer plass :!: Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Jeg har en pc med en del plass på, som jeg vill dele over nettverket. Hvordan gjøres dette? -Har win xp pro Tenkte at jeg likesågått kunne poste her isteden for å opprette en ny post takk på forhånd Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Du har netteverk ? hvis ikke let etter en guid @ google bare se i min datamaskin etter disken (på pcen diskene er på) så velger du egenskaper og deling, hak av på "del på nettverk" og gi den et passende navn og w00la nettverksdisk Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Du har netteverk ? hvis ikke let etter en guid @ google bare se i min datamaskin etter disken (på pcen diskene er på) så velger du egenskaper og deling, hak av på "del på nettverk" og gi den et passende navn og w00la nettverksdisk 6676106[/snapback] Heisann, jeg har nettverk. Men når du har haket av på ''del på nettverk'' hvordan får jeg den opp på den andre maskinen da(som tingene skal lagres fra)? tusen takk Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Husk å ha haket av på la andre brukere endre mine filer Du finner igjen diskene på "mine nettverkssteder" kommer de ikke opp med en gang trykk f5 så kommer de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå