stoolman Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Kjører nå maskinen min med en fsb på 150, alstå cpuen på2790 mhz. Har kjørt burn in tester i Sandra, samt seti@home, i tillegg til 3d mark 2001se i loops på 25 tester. Maskinen virker dønn stabil. Men, det er problemer. Hvis jeg pauser et spill og lar maskinen stå i 15 til 30 minutter booter den av seg selv, samt at jeg får beskjed om at systemet er gjennopprettet etter en alvorlig feil. Når jeg så ser på den tekniske siden av meldingen, står det at det har inntruffet en "minidump"... Hva er dette? Har på i dag et kabinett med 300w psu. I dette kabinettet har jeg 2x 80mm vifter (1 enermax og 1 papst. Har en vifte i pci slot samt 1 92mm vifte øverst i kabinettet. Har som det går frem av specèn 9700pro, samt 2*WD 120GB disker. Har jeg for lite power? Kan dette være årsaken? Kjempetakknemlig for alle svar!! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg er vel egentlig på tynn is her nå, men kan det ha noe med at maskinen går i hvilemodus med noe sånn suspend-to-ram greier? altså at han har dumpet alt til RAM? Det kan jo stemme godt med at maskinen ikke har jobbet på en stund. *wild guess* Lenke til kommentar
Oxide Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 25 loops i noen benche progg er vel ikke så mye å dømme stabilitet ut i fra, prøv ei uke kontinuerlig Prime 95 du :razz: Mene seriøst.. Prøv å klokke ned _ett_ hakk. Er rimelig sikker på det gjør susen Mvh, Oxide Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hva er en minidump? Jo, noe dritt som kommer hvis du klokker hardt :sad: Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Det er vel en "status rapport" skrevet av win hvis den opplever en feil, og krasjer. Dette kan stilles inn (win2000) på engenskaper for min datamaskin på advanced. Det velger du om den skal reboote ved error, og om den skal skrive en slik dump. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Minidump er debuggingsinformasjonen som blir loggført etter en system feil. Mini vil da si at den ikke er stor, men inneholder lite informasjon. For det første er overklokking noe som fører til slikt!!! Jeg er 99,9% sikker på at det er minne eller CPU (eller begge) som får tilført litt for høy vekselspenning p.g.a overklokking. Hvis en maskin klarer å kjøre stresstester i flere uker så kan den fortsatt være ustabil. Lenke til kommentar
RansoM Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 03:15, skrev Vegard20:Jeg er 99,9% sikker på at det er minne eller CPU (eller begge) som får tilført litt for høy vekselspenning p.g.a overklokking. Vekselspenning :smile: 99.9% sikker :smile: Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Vekselspenning ja Trenger jo ikke PSU da....hihih. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 prime95 er det einaste programmet eg bruker nå for å teste stabilitet greier den 24 timer uten feil så er maskina godkjent til å kallas ein stabil pc Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 07:38, skrev Betroz:Vekselspenning ja Trenger jo ikke PSU da....hihih. Ikke legg det svarte egget nå! En PSU omformer 230V vekselspenning til flere likespenninger som har forskjellig amplituder. Og disse brukes da til hoved og styrestrømskretser. Men det er komponenter tilkoblet hovedkortet som trenger vekselspenning og da er det omformer`e på hovedkortet som fikser dette. CPU`en er en omformer i seg selv. En Pentium 4 2.2GHz har en spenning på 1.5V og en frekvens på 2200000000Hz. Hva er da denne frekvensen?... Det er vekselfrekvens på spenningen som ligger over enkelte deler av CPU`en, som FPU, ALU og Cache. Og hvis vi øker 3GHz. Da vil jo CPU`en yte bedre samtidig som den får ett større problem med varmeutvikling. Da må jo elektronene passere 6 milliarder ganger istedet for 4.4 milliarder. resultatet blir da mindre effektbruk og effekttap. Høres det ikke logisk ut?... Hva sier ellers de 2.2GHz`ene?... [ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-10-23 23:05 ] Lenke til kommentar
jevel Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 03:15, skrev Vegard20:Minidump er debuggingsinformasjonen som blir loggført etter en system feil. Mini vil da si at den ikke er stor, men inneholder lite informasjon.For det første er overklokking noe som fører til slikt!!!Jeg er 99,9% sikker på at det er minne eller CPU (eller begge) som får tilført litt for høy vekselspenning p.g.a overklokking.Hvis en maskin klarer å kjøre stresstester i flere uker så kan den fortsatt være ustabil. Vegard20 har rett her. Minidump betyr at den dumper den mest nødvendige delen av det som var i minnet når den krasja. Under system biten i kontrollpanel kan du sette den til å gjøre en full minnedump. (Kjedelig hvis du har mer enn 256MB minne, da dette tar _tid_) Samtidig vil jeg benytte muligheten til å blande litt Per Gynt inn i dette. Å være seg selv nok som man snakker om i dette stykket kan overføres inn i denne diskusjonen. Maskina mi er stabil nok. D.v.s. at den ikke krasjer sånn helt uten videre. En maskin som skal brukes daglig og som ikke krasjer på ukesvis er vel en utopi. Det betyr at du kan kjøre notepad og minesweeper, og that's it! 75% av de problemene jeg får med min maskin når den har stått på lenge kommer av at jeg bruker ørttisju forskjellige programmer, gjerne samtidig. Ikke alle de syttenhundreogørttimange som har laget alle disse programmene har gjort en like god jobb. Dette medfører problemer med minnehåndtering, problemer med filsystemer osv. Man må skille mellom en hjemmePC og en mainframe, synes jeg. -KJ Lenke til kommentar
zup Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hatt liknende feil med 3 maskiner, og feilen var Nivida driverne 40.72 reinstallerte 40.71 og problemet forsvant. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 01:03, skrev jevel: Quote: Den 2002-10-23 03:15, skrev Vegard20: Minidump er debuggingsinformasjonen som blir loggført etter en system feil. Mini vil da si at den ikke er stor, men inneholder lite informasjon. For det første er overklokking noe som fører til slikt!!! Jeg er 99,9% sikker på at det er minne eller CPU (eller begge) som får tilført litt for høy vekselspenning p.g.a overklokking. Hvis en maskin klarer å kjøre stresstester i flere uker så kan den fortsatt være ustabil. Vegard20 har rett her. Minidump betyr at den dumper den mest nødvendige delen av det som var i minnet når den krasja. Under system biten i kontrollpanel kan du sette den til å gjøre en full minnedump. (Kjedelig hvis du har mer enn 256MB minne, da dette tar _tid_) Samtidig vil jeg benytte muligheten til å blande litt Per Gynt inn i dette. Å være seg selv nok som man snakker om i dette stykket kan overføres inn i denne diskusjonen. Maskina mi er stabil nok. D.v.s. at den ikke krasjer sånn helt uten videre. En maskin som skal brukes daglig og som ikke krasjer på ukesvis er vel en utopi. Det betyr at du kan kjøre notepad og minesweeper, og that's it! 75% av de problemene jeg får med min maskin når den har stått på lenge kommer av at jeg bruker ørttisju forskjellige programmer, gjerne samtidig. Ikke alle de syttenhundreogørttimange som har laget alle disse programmene har gjort en like god jobb. Dette medfører problemer med minnehåndtering, problemer med filsystemer osv. Man må skille mellom en hjemmePC og en mainframe, synes jeg. -KJ Veldig enig med deg. det går ikke an å sammenligne så store forskjellige pc'er. Det som kan lønne seg, hvis man har latt pc'en stå i flere dager er å logge av. da vil windows kvitte seg med unødvenig ram, og du kan bruke systemet bedre. Dessuten mister du igne ting av det som kjører i bakgrunnen. Det hjelper for meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå