Grievdus Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 20000 er jævla mye da Lenke til kommentar
XooooF Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Insty: Beklager Insty, det er ikke så enkelt. At trådstarter ikke har tatt seg bryet med å sjekke er en ting, men at en leverandør har så dårlige rutiner er helt latterlig. En faktura genereres automatisk og når de ser at innbetalingene ikke er gjort skal det sendes purring, varsel og gå til inkasso. Hvorfor er ikke dette gjort alle gangene? Fordi en "som er ny i gamet" rett og slett har oversett det de siste 20 gangen? Eller fordi rutinene er rævva? Jeg unnskylder ikke trådstarter, men du bør sperre opp øynene litt. 6689255[/snapback] Heller kansje fordi en eller annen har kluddret han helt ut av systemet.. Feil skjer.. å hisse seg opp over en internett leverandør sine rutiner er bare helt latterlig.. Personen har hatt internett lenge, uten å betale for det.. klart han skal betale de regningene i ettertid.. leverandøren sier seg sikkert villig til en nedbetalingsplan.. Men jeg har ett spørsmål.. Er det med noen purregebyrer dette her? For siden du faktisk ikke har motatt noen regning, burde du kansje sluppet noen purregebyr.. Du sa jo tross alt fra til slutt etter en god stund... Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Det trenger ikke være noe man overser 20 ganger. Det kan rett og slett være at man registrerer fyren feil i begynnelsen, og det dermed aldri blir lagt merke til. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 20000 er jævla mye da 6689260[/snapback] Noe som bare taler mot trådstarter siden han har vært dum nok til å sole seg i glansen der han satt med gratis nett. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg sitter bare å lurer, en hva hvis det bare vær en skrivefeil av trådstarteren? Altså...2000kr? Haha..ja...eh..uansett :erm: Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 2000 kroner fordelt på 24 måneder vil si 83 kroner pr måned. 20 000 kroner fordelt på 24 måneder vil si 833 kroner pr måned. Logisk tenking fører meg frem til alternativ nummer to. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Klart han skal betale. Er jo ikke noe å diskutere en gang. Men syns fint at leverandøren konne ordnet med avbetaling etter å ha gjort en slik feil. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg ville blitt sjokkert om de hadde sagt at han ikke trengte å betale, virkelig. Forsåvidt så må det ikke tolkes dit hen i linjen ovenfor at jeg kritiserer bedriften for å gjøre det, fordi jeg mener det er rett av dem å fakturere. Men selvfølgelig, de bør jo gi en hyggelig forfallsdato. Uansett så synes jeg det er litt rart at trådstarter ikke har merket at en MÅNEDLIG regning har uteblitt... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Til trådstarter: Du merket gjerne med en gang at du ikke fikk regningene, trodde du at du kom til å slippe unna med å ikke betale? Spørsmålet er vel svart, bedrifter har 3 år på seg til å sende regningen. allyse: Jeg tror ikke det er snakk om innkasso, det var først da han klaget at de la merke til problemet. Det er bare rettferdig at han får en standard tidsfrist til å betale regningene, og at han ikke skal straffes for å ikke ha mottatt regninger. Men betale må han. Lenke til kommentar
Candyluv Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Som fakturabetaler har man selv ansvar for at 1. faktura mottas og betales til avtalt tid (forfallsdato, ikke en uke, 14 dager, 1 mnd eller ett år etter) 2. Fakturautsender har til enhver tid RIKTIG adresse registrert. 3. Etterlyse/innhente fakturainformasjon hvis dette ikke er mottatt innen forfallsdato 4. Hvis man bor et annet sted en folkeregistrert adresse (f.eks. mange studenter som har hybel-adresse men er folkeregistrert hos foreldre) må man være klar over at brev sendt til folkeregistrert adresse regnes pr lov som "en adresse man forventes å finnes på og dermed kan motta post". Dette er det mange forbrukere som ikke tenker på. Som tidligere kundekonsulent hos både et inkassoselskap og mobilselskap har jeg hatt mang en diskusjon med folk angående adresseendringer og sånnt. At man melder flytting til Posten er ikke tilstrekkelig. Man skal også melde til Folkeregisteret innen 5 dager etter flyttedato og til fakturautsendere somregel innen 14 dager. Dette står gjerne nedfelt i kontrakten man signerer når man kjøper/bestiller produktet. At man har eFaktura er ingen unnskyldning for å ikke melde adresseendringer da de fleste bedrifter sender betalingspåminnelser, inkassovarsler og betalingsoppfordringer SKRIFTLIG. Her må nok trådstarter betale kravet samt påløpt forsinkelsesrente (ligger vel på 9,75% nå) og evt omkostninger. Når det gjelder ISPs rutiner, så kan det være vanskelig å finne ny adresse på folk og de skal jo ha sendt purring, så rutinen funker vel der. Har selv hørt folk komme med uttrykk som: "Dere kan da ikke sende faktura i fellesferien" og "Dere må da ringe meg når dere ser jeg ikke har betalt!" Det sier seg selv at store firma med store kundemasser ikke har mulighet til å følge opp betalere på enkeltbasis. Det er derfor man har betalingspåminnelser og etterhvert et inkassosystem som fanger det opp. Det vil selvfølgelig komme omkostninger til forbrukeren, men det må da også kunne forventes når man ikke betaler etter avtale. Min oppfordring er: ta ansvar for egen økonomi, ikke vent på at folk må ringe deg og si at du ikke har betalt kravene dine de siste mnd. Det blir bare dyrere å vente. Og jeg vil nok tro at kreditoren eller inkassoselskapet er mer enn behjelpelig med en form for nedbetalingsavtale på et såpass stort krav. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Når det gjelder ISPs rutiner, så kan det være vanskelig å finne ny adresse på folk og de skal jo ha sendt purring, så rutinen funker vel der. Har selv hørt folk komme med uttrykk som: "Dere kan da ikke sende faktura i fellesferien" og "Dere må da ringe meg når dere ser jeg ikke har betalt!" Det sier seg selv at store firma med store kundemasser ikke har mulighet til å følge opp betalere på enkeltbasis. Det er derfor man har betalingspåminnelser og etterhvert et inkassosystem som fanger det opp. Det vil selvfølgelig komme omkostninger til forbrukeren, men det må da også kunne forventes når man ikke betaler etter avtale. 6783178[/snapback] Det er alltid like morsomt å sitte på kundeservice når folk kommer med de påstandene der Lenke til kommentar
Tore Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Trodde alle ISP sperret linjen "dagen etter" forfall på regningen for å tvinge kunden... Har noen venner som har litt penge prob, å de får av og til sperret linjen pga ikke betalte regninger... Uansett.... JA, du skal selvfølgelig betale for tjensten du har mottatt..... Og Ja, utrolig dårlig av ISP å ikke se dette tidligere... Lenke til kommentar
dabooo Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) må si jeg kjenner igjen mye av det som blir sagt her, har selv byttet leverandør og flyttet litt rundt og det blir alltid et eller annet problem. Først: jeg bodde i egen leilighet under foreldrene mine og hadde net fra "ISP 1", så flyttet jeg for meg selv og meldte flytting osv og fikk linja kort tid etter på ny adresse. Foreldrene mine som nå var nettløse bestilte nett fra samme leverandør og fikk dette også etter kort tid. Etter ca 1års tid får byen jeg bor i egen sentral for ADSL2 og hastigetene flyr opp, prisen flyr ned, men jeg må bytte leverandør for of få dette. Ringer "ISP 2" og bestiller adsl 25mbit fra dem og alt skal være i orden etter 3 måneder med oppsigelse og alt det der. Etter 3 måneder har det fortsatt ikke skjedd noe så jeg ringer "ISP 2" og lurer hva som skjer. Linjen din var opprativ for 10 dager siden svarer dem og modemet har vært på posten de siste 14 dagene. Så ringer fattern meg og banner hard for at internett ikke funker. De har gitt fattern min internett og slettet hans abonemang (2 villt forskjellige adresser og postnummer + telefon nummer) Og mitt abonemang er da i fullt drift enda hos "ISP 1" jeg da såklart fly forbanna siden det ikke helt har gått min vei, fattern som "skjekker mail" kansje 2 ganger i uka har nå min 25mbit med et adsl1 modem og jeg har min vanlige hastighet med et adsl2 modem jeg ikke kan bruke enda 7 måneder senere får jeg bekreftelse på at linjen min er nå sagt opp hos "ISP 1". hele denne "feilen" dems kostet meg ca 2500kr ekstra som jeg aldri vil se noe til, nekte og betale hjalp meg lite siden de bare sendte alt til inkasso. Saken endte med ca 40 purringer til "ISP 1" med og få fingern ut av ræva og rette opp feilen og isp 2 gikk med på og usette betaling osv til jeg faktisk fikk brukt linjen. Jeg motokk en hel haug med sperremeldinger også på en linje jeg ikke hadde (alle regningene jeg motokk etter de 3 første månedene så var mitt etternavn og kundenummer endret, hva jeg tror skjedde var at de registrerte meg pånytt siden de greide og rote meg bort eller noe lignende, noe tidligere historikk på mitt navn eksisterte ikke hos dem og jeg har hatt nett derfra i 4 år) sier bare GG Endret 2. september 2006 av dabooo Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Problemet her blir nemlig. Kan du bevise at du ikke har motatt regninger fra dem? Om så, at du kan, må du dermed se om de har sendt ut regninger til deg. Be om å få innsyn i dette og tilsendte fakturanummer på dette. Fakturanummeret er beviset deres at de har sendt regninge. Neste instanse blir da å finne regningene. Om de er kommet bort i posten blir det verken ISP eller din sin feil at regningene ikke er betalt men postverket som ikke klarer å få frem posten til deg. Om du har efaktura må det da sjekkes at du motar de fakturaen på korrekt måte. Jeg ville ikke betalt dette med det første men heller sjekket opp i forholdet for å finne ut hvem som har feil i saken. Er det din feil så må du nok bare punge ut, men om du kan bevise at det er andre sin feil at du ikke har motatt regningene så må du bare ta det videre. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Det vil vel fortsatt være saken at han har fått en tjeneste han ikke har betalt for.. så punge ut må han jo uansett.... Men en nedbetalingssordning må være meget mulig å få ordnet med de.... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Problemet her blir nemlig. Kan du bevise at du ikke har motatt regninger fra dem? Om så, at du kan, må du dermed se om de har sendt ut regninger til deg. Be om å få innsyn i dette og tilsendte fakturanummer på dette. Fakturanummeret er beviset deres at de har sendt regninge. 6790323[/snapback] Dette vil ikke gjøre noen forskjell så lenge de ikke har fakturert han for noen gebyrer eller renter... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Problemet her blir nemlig. Kan du bevise at du ikke har motatt regninger fra dem? Om så, at du kan, må du dermed se om de har sendt ut regninger til deg. Be om å få innsyn i dette og tilsendte fakturanummer på dette. Fakturanummeret er beviset deres at de har sendt regninge. 6790323[/snapback] Dette vil ikke gjøre noen forskjell så lenge de ikke har fakturert han for noen gebyrer eller renter... 6790845[/snapback] Nettopp, selv om det viser seg at de ikke har sendt regning i det hele tatt, så har ISPen lov til det. De kan faktisk gi deg 3 år med internett uten å sende en eneste regning, for så å sende en med hele summen rett før det tredje året går ut. Det er ikke noe å ta videre, du har fått regning på en tjeneste som du har brukt, og da må du betale. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Men hvor er trådstarter?? Savner en oppdatering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå