Footy Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 vet ikke om noen har spurt om detta før, men jeg spør alikavel... Jeg sitter nå med en pc som har et HK med integrert lydkort... Hvor mye forskjell på lydkvalitet osv blir det egentlig om man kjøper et eget lydkort..? Tenker i forhold til musikk og spillbruk.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) vet ikke om noen har spurt om detta før, men jeg spør alikavel... Jeg sitter nå med en pc som har et HK med integrert lydkort... Hvor mye forskjell på lydkvalitet osv blir det egentlig om man kjøper et eget lydkort..? Tenker i forhold til musikk og spillbruk.. 6673659[/snapback] det integrert lydkortet vil funger mer enn bra nokk, men har du bedre høyttalere og er litt kresen, så kan det kansje bli litt bedre med et eget lydkort. Som sagt kommer det litt an på hvor kresen du er på lyd, noen vil høre stor forskjell andre ikke. Bruker selv det integrert lydkortet, og jeg synes det funker greit nok på pc'en. Endret 14. august 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 I spill er det ein del forskjell, ved musikk er det lite merkbart. Kjem ann på system sjølvsagt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Kommer an på hvor kresen du er. Jeg synes det er natt og dag. Du må huske en tiing til. Med dedikert lydkort bruker ikke cpu'n din like mye ressurser på å 'produsere' lyd Lenke til kommentar
Footy Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 hvor mye utvikling har skjedd på lydkort de siste 10 åra da? Jeg har et gammal lydkort liggende hjemme hos fatters liksom. 7 år gammal, ville det hjelpe å bruke det eller vil det gjøre ting værre? (Ikke det at jeg har et problem til å begynne med hehe) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 I spill så kan man kan prøve å si så mye positivt man bare kan om intergrete, men i spill duger de rett og slett ikke. I nyere spill som BF2 og nyere, så vil du måtte ha på lav lydkvalitet, mer eller mindre ingen EAX HD osv.. Altså mange instillinger du faktisk ikke kan aktivere engang. Hva er da forksjellen på alle disse funksjonene?: Du vil kunne høre ting som f.eks ekko, og lyden vil bli annderledes med hvilket rom du står i. (forskjell ifra om du står i et åpent område, eller i en katedral) Du vil også høre mange flere lyder (eventuelt høre lydene mye bedre, klarere), som f.eks småplasking i gjørma når man løper, regn som treffer forskjellige ting og mye mye mer..... Og du vil selvfølgelig også få rett og slett bedre lyd. Det blir MYE mer punsh i bassen, og det blir som å ta av et teppe ifra høytalerne. Mer klarere og skarpere lyd. Har du surroundanlegg blir forskjellen enda større, da dedikerte lydkort som f.eks X-FI VIL gi mye bedre surround, da bakhøytalerne til intergrete rett og slett aldri blir prioritert. Det er så vidt man kan høre lyder ifra dem, og lyden er heller aldri bra. Har du headsett, så vil f.eks X-Fi blåse nytt liv til dem med sin programvare, som gjør at du faktisk vil få en ganske god følelse av surround i et vanlig stereo headsett. (dette kan du ikke få med intergret) Dette fungerer også med stereo høytalere, men synes selv det ikke fungerer like bra da. Et dedikert lydkort vil faktisk også forbedre ytelsen, og du vil få en programvare som er titals ganger bedre. (mange flere instillinger osv..) Som f.eks å kalibrere høytalerne dine osv.. Som sagt blir også lyden klarere og spesielt bassen blir MYE bedre under musikk og spill. (selv sitter jeg nå på laptoppen med intergret, og bassen er rett og slett elendig i forhold) Hvis planen bare er å høre på musikk (som f.eks MP3), og du har noen elendige høytalere, så vil nok intregret fungerer ok, men skal du spille så ville jeg nok brukt 850kr på et X-FI kort. (uansett høytalere) Har du et godt surroundanlegg og skal spille, så ville jeg ikke nølt engang. BTW: Selv brukte jeg det intergrete lydkortet til A8N SLI deluxe (AC97) Og en dag prøvde jeg "Creative SB Live!" som da er over 6 år gammelt lydkort, som da var mye bedre enn det dedikerte på bla: Bass og i spill. Hørte nye lyder jeg ikke hadde hørt før, skrudde opp instillingene i spillene litt høyere (fortsatt ikke fult, ettersom det er faktisk er svært gammelt) og det ble til at jeg brukte det istedenfor det intergrete! Deretter kjøper jeg meg X-FI og spillopplevelsen og lydkvaliteten økte med store hakk. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) 6677374[/snapback] hvor mye utvikling har skjedd på lydkort de siste 10 åra da? Jeg har et gammal lydkort liggende hjemme hos fatters liksom. 7 år gammal, ville det hjelpe å bruke det eller vil det gjøre ting værre? (Ikke det at jeg har et problem til å begynne med hehe) Hvilket lydkort er det snakk om. Er det for gammelt så har karnskje det intergrete støtte for nyere teknologier, og vil da være bedre. Og ja, det har vært STOR utvikling innenfor lyd prosessorene også. http://www.creative.com/products/product.a...8&product=14066 Test av den ene versjonen av X-FI: http://www.hardware.no/tester/lyd/sound_bl...al1ty_fps/18508 (legg merke til at det testes opp i mot et bra lydkort det også (forrige generasjons), og ikke noe intergret) PS: Prisene har synket en del siden den gang, og drivere har fikset de fleste problemene. Endret 15. august 2006 av andrull Lenke til kommentar
Footy Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 plutselig fått et annet syn på pc lyd jeg nå.. Sitter her med et par 2.1 I-TRIGUE Høytalere til 1300 (den gang) og smalt til med et par Sony MDR-CD780 til tusenlappen som hodetelefoner for et år sia... Tror jeg skal skaffe meg et lydkort jeg.... Lenke til kommentar
.tomf Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Får delene til ny data i morgen eller overmorgen. Går over fra et gammelt og crappy integrert lydkort, til X-Fi Xtrememusic. Forventer stor forskjell i BF2. Har et billig, dårlig headsett fra Elkjøp, da Icemat Siberia headsettet mitt er sendt til service. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå