Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får jeg sparken ?


okasin

Anbefalte innlegg

Der hvor jeg jobber har det vært et relativt "surt" miljø mot ledelsen og gutta på gulvet.. så for en stund siden ble det laget et forum, hvor folk kunne klage eller skryte av alle og hverman, gutta på gulvet eller gutta i toppetasjen..

 

Nå har det seg slik at etter bare 1 dag med forumet åpent for allmenheten, så ringer en av sjefene til meg, og kaller meg inn på møte..

Har ennå ikke hatt møte, men om et par dager, så.. Det jeg egentlig lurer på er hvilke rettigheter har jeg ?

De forlangte at jeg med øyeblikkelig virkning stengte siden.. og det gjorde jeg.. det var kun 16 stk som rakk å besøke siden.

Heller ikke noen alvorlig ble skrevet på forumet.

Hva med ytringsfrihet ? kan de forlange at et forum blir stengt ?

Håper på svar raskt !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der hvor jeg jobber har det vært et relativt "surt" miljø mot ledelsen og gutta på gulvet.. så for en stund siden ble det laget et forum, hvor folk kunne klage eller skryte av alle og hverman, gutta på gulvet eller gutta i toppetasjen..

 

Nå har det seg slik at etter bare 1 dag med forumet åpent for allmenheten, så ringer en av sjefene til meg, og kaller meg inn på møte..

Har ennå ikke hatt møte, men om et par dager, så.. Det jeg egentlig lurer på er hvilke rettigheter har jeg ?

De forlangte at jeg med øyeblikkelig virkning stengte siden.. og det gjorde jeg.. det var kun 16 stk som rakk å besøke siden.

Heller ikke noen alvorlig ble skrevet på forumet.

Hva med ytringsfrihet ? kan de forlange at et forum blir stengt ?

Håper på svar raskt !

6673144[/snapback]

Var litt uklart det du forklarer.

 

Du har laget et forum hvor hvem som helst kan kritisere / slenge drit om ledelsen i bedriften?

 

Er dette tilfelle, håper jeg du blir sparket. ;)

Lenke til kommentar

Ehh. Det forumet blei lagd for at man skal kunne diskutere de forskjellige ansatte. Problemet med dette er at det fort kan bli personangrep. Noe som ikke burde skje.

 

Jeg kan ikke se at du kommer til å få sparken, men du kommer antagelig til å få refs. For å få sparket en person skal det være et grovt brudd på bedriftens regler, lover eller norges lover osv.

 

De har vel ingen mulighet til å bestemme om du skal legge ned siden, men de kan sparke antagelig sparke deg hvis de mener at siden gir dårlig reklame for bedriften. Det er nemlig noen lover om å si dritt om din egen bedrift til andre.

 

 

Liten edit, hvorfo rer det så surt miljø mellom ledelsen og de ansatte? litt er normalt. men det burde ikke være store problemer.

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jeg vil ikke si at de har noe på deg, såfremt du utelukkende åpnet nettstedet for at folk skulle kaste dritt mot hverandre, evt. oppfordet tydelig til dette.. Det er som om en eller annen i HW.no-crewet skulle bli sparket fra en evt. annen jobb pga. noen på forumet snakket dritt om bedriften hans.

 

TH

Lenke til kommentar

Tipper at en bedrift ikke er interresert i en som ikke er trofast til sin bedrift, og / eller ikke liker (av ulike årsaker) ledelsen.

 

Skal man diskutere andre personer, kan dette fort bli personhets, ja, og det er vel det din ledelse skal snakke med deg om og.

 

Personlig synes jeg det er unødvendig, og ikke mye gjennomtenkt, å lage et forum om andre personer.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at som eier av domenet forumet ligger på, så kan vell ikke jeg straffes for det ? Hadde forstått det om jeg ene og alene sto for en egen hjemmeside som bare slang dritt om alt og alle. Men det eneste jeg har gjort er å kjøpe domenet som forumet ligger på. En annen på jobben har laget forumet, men han er annonym. Ledelsen fant fort ut hvem som eide domenet og kontaktet meg, og nå ser det ut til at jeg skal ta støyten. Men er det galt å eie et domene som har et lignende navn som bedriften ?

hmm om jeg skriver noe jeg er missfornøyd med min jobb her på dette forumet med fult navn på bedriften, vil da dere bli ansvarlig for mine irritasjoner da ?

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at de har noe på deg, såfremt du utelukkende åpnet nettstedet for at folk skulle kaste dritt mot hverandre, evt. oppfordet tydelig til dette.. Det er som om en eller annen i HW.no-crewet skulle bli sparket fra en evt. annen jobb pga. noen på forumet snakket dritt om bedriften hans.

 

TH

6673267[/snapback]

Når du lager en side som oppfordrer å skrive ting du er missfornøyd med så stiller jo saken seg i et helt annet lys.

Du skal fremheve det som er dårlig med bedriften.

Lenke til kommentar

Jeg vil betrakte det som et grovt svik mot bedriften å oppfordre alle de ansatta til å ramse opp manglene ved bedriften.

Nå har ikke jeg lest den nye arbeidsmiljøloven, men etter den gamle, så kan vel det holde til avskjed (det er _ille_! Ser noen at du har fått avskjed, så vet de at du har gjort noe spesielt klanderverdig.) Vet ikke om den nye loven er veldig lik den gamle.

Lenke til kommentar
Man fortjener ikke sparken hvis man misliker sjefen sin. Det er ofte en grunn til at toppen blir mislikt. det skjer ikke automatisk. Som regel kan det ha noe med lønninger.

 

Forestill deg at sjefen har 5 ganger høyere lønn enn deg og kortere arbeidstid. hadde ikke du blitt irritert? (ja, dette er bare et eksempel)

6673280[/snapback]

Dette handler ikke om å mislike sjefen.

 

Det handler om å ikke mislike sjefen forran 6 milliarder internettbrukere.

 

Å snakke stygt om sjefen på internett, så han finner ut av det, er rett og slett dumt gjort.

 

Min mor sier ofte til meg: "Har du ikke noe positivt å si, så hold kjæft!

 

Synes det passer godt inn i denne sammenhengen, da trådstarter er nagativt innstillt til sjefen.

 

Du vet, sjefen kan sparke deg når han vil, hvis du slenger drit om han på internett.

 

"Vær snill mot sjefen, så er han snill mot deg"

 

Jeg tror du får sparken!

 

Jeg vil betrakte det som et grovt svik mot bedriften å oppfordre alle de ansatta til å ramse opp manglene ved bedriften.

Nå har ikke jeg lest den nye arbeidsmiljøloven, men etter den gamle, så kan vel det holde til avskjed (det er _ille_! Ser noen at du har fått avskjed, så vet de at du har gjort noe spesielt klanderverdig.) Vet ikke om den nye loven er veldig lik den gamle.

6673306[/snapback]

Enig med Plomma2. Dette er grovt svik og lite lojalitet mot din egen bedrift.

 

P.S: Hvis Plomma2 er grei, så kan han vel sende avataren sin til trådstarter, så han kan bruke den. Ser ut som om han trenger den mer enn Plomma2.

 

Var vel kanskje litt unødvendig å gjøre det alment tilgjengelig. Hadde du gjort det slik at bare medlemmer fikk lest forumet så kan det hende du hadde spart deg selv for mye bry.

6673312[/snapback]

Enig. Tenk at det er 6 milliarder andre der ute som kan lese hva en ansatt synes om sjefen sin. Dette virker også som negativ reklame for bedriften, da det kan oppfattes (og kanskje er) interne krangler innad i bedriften.

 

Spark ham, sier jeg!

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Hvordan erforumet egentlig lagd. hva er f.eks topic? Hvis forumet er lagd for å få frem problemer i bedriften så ville jeg ikke sett på det som et problem. men hvis det er lagd for å klage på enkeltpersoner så er det et problem. slikt må nok tas på bakrommet uten at noen hører det. Enkelte kan ta personhets ganske langt innpå seg. hvis jeg skriver at den og den personen i HW er helt ubrukelige duster ville antagelig posten blitt fjernet fordi det er personhets. Mobbing er ulovlig på en arbeidsplass. Sjefen skal nok bare prate med deg.

Hvis du ikke har lyst å gå inn aleine så har du jo alltids en tillitsmann som du kan kontakte. Prat litt med han så skal han hjelpe deg med problemene.

Lenke til kommentar

hmm før diskusjonen tar helt av her.. poenget er ikke å henge ut sjefene eller noen andre, men gjøre det mer åpent om hvordan situasjonen er for alle.. det er rene hotell cæsar hos oss noen ganger.

Det ble aldri sagt et vondt ord om noen sjefer eller andre annsatte i tiden forumet varte, men selvfølgelig det kunne jo ha skjedd..

Men som eier av domenet er jeg kanskje ansvarlig likevell.. ?

Lenke til kommentar
Hvordan erforumet egentlig lagd. hva er f.eks topic? Hvis forumet er lagd for å få frem problemer i bedriften så ville jeg ikke sett på det som et problem. men hvis det er lagd for å klage på enkeltpersoner så er det et problem. slikt må nok tas på bakrommet uten at noen hører det. Enkelte kan ta personhets ganske langt innpå seg. hvis jeg skriver at den og den personen i HW er helt ubrukelige duster ville antagelig posten blitt fjernet fordi det er personhets. Mobbing er ulovlig på en arbeidsplass. Sjefen skal nok bare prate med deg.

Hvis du ikke har lyst å gå inn aleine så har du jo alltids en tillitsmann som du kan kontakte. Prat litt med han så skal han hjelpe deg med problemene.

6673326[/snapback]

Ifølge trådstarter er den laget for å klage på enkeltpersoner:

 

så for en stund siden ble det laget et forum, hvor folk kunne klage eller skryte av alle og hverman

 

hmm før diskusjonen tar helt av her.. poenget er ikke å henge ut sjefene eller noen andre, men gjøre det mer åpent om hvordan situasjonen er for alle.. det er rene hotell cæsar hos oss noen ganger.

Det ble aldri sagt et vondt ord om noen sjefer eller andre annsatte i tiden forumet varte, men selvfølgelig det kunne jo ha skjedd..

Men som eier av domenet er jeg kanskje ansvarlig likevell.. ?

6673332[/snapback]

Du er ansvarlig for alt som dukker opp på din side, når det er domene registrert i ditt navn, ja.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...