Gå til innhold

Overklokkings-NM på HW-LAN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor man må lage en konkuranse ut av det hele? Kan ikke de som vil få gi utrykk for sine ferdigheter, for så å få en premie hvis deres prestasjoner tekker publikums interesse?

Er også for at folk kan komme med egne installasjoner av ulik art.

Jeg vil se vannkjølt laptop.

Lenke til kommentar
"Norges beste overklokkere vil vise sine kunnskaper i kampen om flotte premier - og med dette sette sitt preg på HW-LAN."

Under den kalde krigen fikk USA med seg flere vestlige land og boikottet de olympiske leker i Moskva i 1980. Sovjet og 14 andre land gjorde det samme da lekene ble holdt i Los Angeles fire år senere.

I en mindre skala er det nesten det samme som skjer når Hardware nettverket nå arrangerer norgesmesterskap i overklokking. Slik omtrent halve verdens land i 1980 var uenige i Sovjets invasjon av Afghanistan året før, er en del av norges computerentusiaster i dag uenige i Hardware.no's politikk opp gjennom årene og er ikke innlemmet i dets vidspredte nettverk.

Vinneren av denne konkurransen vil nok bli Hardware.no-mester - med den æren som ligger i det. Men om vedkommende vil påberope seg norgesmestertittelen får være opp til ham og hans egen samvittighet.

;)

Lenke til kommentar

Vi forventer ikke å gjøre alt perfekt og alle til lags.

Hensikten med å gå ut på denne måten og så tidlig er NETTOPP å ta i mot innspill.

Det er fritt for å kritisere både i forkant og etterkant.

For dem med mer kjølige hoder (bare måtte :)) vil de se at dette er en ypperlig sjanse for miljøet å skape seg bedre arbeidsvilkår.

Lenke til kommentar

Hehe, dritkult :thumbup:

Jeg ville satset alt på å vinne "live" mot de andre gutta :dribble:

Bra at det er like systemer som blir bukt så da blir det rimelig likt, eneste er stepping og evne som gjør vinner eller taper :)

Til dere som blir invitert, ikke vært redd for å bruke strøm :D:D

Lenke til kommentar

Hensikten med å bare tillate luftkjøling?

Antar dette er for at det ikke skal bli for ekstrem kjølig, og hele konkurangsen går ut på hvem som klarer kjøle best? (ja det blir alikevel han som skaffer flytende nitrogen)

Men ja.. er det egentlig noe poeng å ha denne begrensningen? altså det blir jo da bare den som har tilgang til den heftisk kobber blokken, de sykeste viftene og det kraftigste peltierelementet som vinner istede? altså er jo ikke noe problem å klare -50 grader på cpu med "luft kjøling". Er jo bare og ha et sinsykt peltier element., en vifte som sikkert kunne fått en boing til å lette, og ja.. det største strømforbruket noen sinne :p

vapochill? er ikke det teoretisk en luft kjøling? opererer med komprimering av luft osv?

om dere skal begrense kjøle krigen trenger dere langt mer en "bare luft kjøling" i regelværket :p

får kanskje innføre regel om at det ikker er lov og kjøle under romtemperatur? hvordan denne kjølingen oppnås er vel egentlig helt likegyldig :p

vannkjøling går heller ikke under romtemp sålenge du ikke bruker peltier eller lignende.

tror kanskje jeg bare skal møte opp med flytende oksygen istede(går vel kanskje under definisjonen på luft kjøling) og eie alle (-183c) :D en smule eksplosift.. men overklokking skal jo ikke være helt trygt :p

konklusjon.. forby kjøling under romtemp.. (hvordan de oppnår dette er likegyldig... alle klarer dette mer elelr mindre alikevel) dvs.. ikke legg dere i om folk bruker vann eller luft eller hva det skulle være..

eller dropp hele greia og la folk møte opp med fluorinert og flytende nitrogen.. blir langt mer sjov ut av det... noen som trenger flytende nitrogen? Jeg stiller opp om vi deler premien :p

Endret av Angelou
Lenke til kommentar
Poenget er vel at alle skal få like systemer som skal ruleres(så vidt jeg skjønte det?), og da er det begrenset hvor mye fysiske modifikasjoner man kan gjøre.

6683026[/snapback]

hørtes kjedelig ut... hvem som klarer å gulle seg frem til best clock settings? :p

jeg syntes de skal gå for en langt mer subjektiv bedømning av "det beste systemt" dvs folk konkurerer med egen bygde systemer. som får poeng i flere kategorier som foreksempel "totalt ytelse""ytelse vs økonomi""utseende""praktikalitet(ja her ryker mettalrøret med flytende nitrogen.. ikke spesielt praktisk i lengden:P)"

kanskje noen syntes det er morsomt å se hvor mange mhz noen klarer å hente ut av en minimal justering i corevolten.. men tror neppe det apelerer til massene.. heller ikke serlig mer en en håndfull..

Lenke til kommentar
Bare luft som tillatte?  Hva om folk en mach2 ? eller noen vannkjøling liggen da? og skal være 100% likt oppsett også.Høre dritt kjedlig ut spør du meg  :hmm:

6684002[/snapback]

Jeg regner med at alle maskinene blir helt like og at det sannsynligvis bare skal benyttes originalkjøling eller den kjølingen maskinene kommer med.

Lenke til kommentar
Bare luft som tillatte?  Hva om folk en mach2 ? eller noen vannkjøling liggen da? og skal det være 100% likt oppsett også.Høre dritt kjedlig ut spør du meg  :hmm:

6684002[/snapback]

Kjedelig? Javel...

Hvis CPUene er av identisk stepping, kan jeg ikke se hvorfor dette skulle bli så kjedelig. Dessuten kommer sikkert Sturla m.fl. til å briljere med sin kunnskap før eller etter konkurransen. Hvis alle stiller likt, vil det skille klinten fra hveten og den som kan mest om timings, settings o.l. vinner.

Lenke til kommentar

Dere nevner "HW mesterskap", men hvor ble det skrevet at bare folk som viser sine prestasjoner på dette forumet blir invitert? Gikk jeg glipp av noe?

Det kan fortsatt klassifiseres som NM selv om dette forumet blir brukt som media rundt konkurransen, og at den faktisk arrangeres av folk herfra. Kan ikke se for meg en bedre arrangør av konkurransen enn hva vi faktisk har, så slutt å syte nå folkens. Om noen har rett til å påberope seg muligheten til å ha NM i overklokking, er det vel nettopp denne mannen, på et slikt arrangement?

Lenke til kommentar
Angelou: Hvis alle skulle konkurrert med flytende nitrogen, ville dette forsøket blitt svindyrt. Sett at det er 20 mann, 20 maskiner, 20 mousepot'er og 20 dunker med LN2... Det er _ikke_ gratis!

6683976[/snapback]

Vel med en slik bedømming som jeg beskrev over så vil ikke nødvendigvis flytende nitrogen vinne.. Siden det ikke er spesielt praktisk med et system som krever påfyll.. flytende nitrogen dyrt? mye mulig.. men hvem betaler for slikt? det får man jo fra universiteter osv.. gratis.. jeg kan fint skaffe 50 liter flytende nitrogen gratis.. holder lenge til og kjøle ned hver eneste pc i hallen der :p

Lenke til kommentar
Angelou: Du har tydeligvis misforstått det vesentlige.. Hvem skaffer alle røra da? De er ikke akkurat hyllevare... I tillegg til at det må isolering til, samt at det er en veldig spesiell prosess for å få dette til helt optimalt.

6697430[/snapback]

kobber rør er hyllevare hos de fleste rørleggerforetninger jo :p

og poenget er at ikek alle skal eller vil bruke flytende n2.. og de som vill skaffer fint slikt selv.. poenget er at de skal konkurere i hvem som lager det beste systemet.. det inkluderer forarbeid hjemme fra.

personlig syntes jeg det er langt morsomere og se snedige systemer.. med interesangt design og smarte løsninger. en folk som bare leker litt med settings på en pc.

men sure.. sikkert mange som syntes det er gøy med en "hardcore" konkurangse. Men en ting er sikkert.. tviler STERKT på at det tiltrekker seg noe serlig med oppmerksomhet fra resten av deltagerne.. kan du ikke bare se for deg folka stå i ring rundt testbenken "åh åh åh!! nå kjører han 1.9V! går dette?!?!?!?"

Det kan ikke jeg :p

Så om hensikten er å lage en intern konkurangse blandt de hardcore overklokkerne..

sure et system hvor alle operer på like pcer med minimalt av modifikasjoner duger sikkert fint.

Er hensikten å få litt oppmerksomhet fra folk som normalt sett ikke driver på med slikt? Så er ekstrem kjøling med kompressorer ln2 og andre merkverdige ting å fåretrekke spør du meg.

Lenke til kommentar
kobber rør er hyllevare hos de fleste rørleggerforetninger jo :p

og poenget er at ikek alle skal eller vil bruke flytende n2.. og de som vill skaffer fint slikt selv.. poenget er at de skal konkurere i hvem som lager det beste systemet.. det inkluderer forarbeid hjemme fra.

personlig syntes jeg det er langt morsomere og se snedige systemer.. med interesangt design og smarte løsninger. en folk som bare leker litt med settings på en pc.

men sure.. sikkert mange som syntes det er gøy med en "hardcore" konkurangse. Men en ting er sikkert.. tviler STERKT på at det tiltrekker seg noe serlig med oppmerksomhet fra resten av deltagerne.. kan du ikke bare se for deg folka stå i ring rundt testbenken "åh åh åh!! nå kjører han 1.9V! går dette?!?!?!?"

Det kan ikke jeg :p

Så om hensikten er å lage en intern konkurangse blandt de hardcore overklokkerne..

sure et system hvor alle operer på like pcer med minimalt av modifikasjoner duger sikkert fint.

Er hensikten å få litt oppmerksomhet fra folk som normalt sett ikke driver på med slikt? Så er ekstrem kjøling med kompressorer ln2 og andre merkverdige ting å fåretrekke spør du meg.

6698626[/snapback]

Dette kommer til å være en konkurranse klokkere imellom. Blir litt vanskelig for noen å skaffe masse gratis maskiner som ikke er værdt en dritt etterpå fordi noen har ødelagt cpu hk og ram med feks kondens...

Er folk nødt til å stå rundt noen som bencher med LN2 og tørris å få orgasmelignende reaksjoner så kommer det til å foregå en helt annen plass ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...