Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bærbar til studiobruk

prebinho

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg et hjemmestudio, men mangler en datamaskin. Hjelp.

Jeg har tenkt å bruke rundt 10 000 kr på dette. Den skal selvfølgelig brukes til studiobruk/musikk. Derfor er et godt lydkort og bra minne og ytelse et must. Harddisken bør være over 100GiB. Skjerm er rimelig uvesentlig.

Det er ikke viktig med design og størrelse. Så lenge den kanskje er _litt_ stilig.

Det kan kanskje være greit med en del USB-porter.

Alt i alt, trenger jeg en bærbar med bra ytelse og bra lydkort.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er planen å kun bruke det innebygde lydkortet eller har du studio utstyr til formålet ?

Er ikke akkurat noen lydkort som har proff lydkvalitet hvis man skal spille inn mange spor og mikse.

Selv har jeg en Yamaha 01x "lydkort"... www.01xray.com

Kanon produkt.

:love:

Lenke til kommentar

Mye som spiller inn når du skal velge DAW-laptop/lydkort: Bortsett fra PC og lydkort, hva består hjemmestudioet ditt av? Trenger du et lydkort med mikrofon-forforsterker? Skal du bruke VSTi/samplere med disk-streaming? Hvor store prosjekter skal du jobbe med (antall audiospor og VST-instrumenter/effekter)?

Løsning til "husbruk" og litt til:

Dell Inspiron 6400 med dual-core CPU, 1 GB RAM, 60 GB 7200rpm harddisk og FireWire for litt over kr 7000 (www.dell.no). Da har du 2-3000 kr igjen til et FireWire-basert lydkort (f.eks M-Audio FireWire Solo). De har et godt utvalg av lydkort på www.procom.no, med ok priser.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har fått bekrefta fra kundeservice Dell om at deres Inspiron 6400 og 9400 foreløpig ikke takler fw lydkort - har med BIOS og IRQ-deling å gjøre. Du vil få høy latens med knitring. De jobber med oppdatering av BIOS, men uklart når dette skjer. På Hagstrøm musikk i Bergen opplyses det at Dell sine "mindre" maskiner ikke lar musikkprogram utnytte effekten til fulle.

Kjartan

Lenke til kommentar

Sikker på at du vil ha laptop til dette? Det er jo egentlig langt fra optimalt. Du får liten og treg harddisk, med mindre du vil betale mye. Det er et ganske stort ankepunkt. 100 gb er ikke mye når du driver med musikk.

Hvis du trenger laptop, så finnes det jo masser av usb 2 lydkort. Så du trenger ikke fw. Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke selv landa på hvilken laptop, men kikker rundt. Jeg veit hva jeg skal ha mtp specs, men er usikker på hvilket merke jeg skal gå for og om det er forskjell på forbruker- og business-klassene til de ulike produsentene. Er det noen som har første eller annenhåndserfaring med laptop til live- og studiobruk? Har bestilt NI Komplete4 og skal ha eksternt lydkort og ekstern harddisk.

Kjartan

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Ja poster her, i stedet for å lage ny tråd. Trenger en basic pc som jeg skal oppgradere senere for musikkproduksjon. Har en stasjonær også og tenkte og linke bærbar og stasjonær etter hvert. Har firewire lydkort Presonus så den må ha firewire utgang og takle det. Tenkte på følgende krav:

Core 2 duo pros.: f.eks T5600, 15,4 skjerm. Synes 17 blir for stort. Skal transportere den litt og. Minne ikke viktig da jeg skal kjøpe til det senere, samme med harddisk.

Har sett litt på HP nx7400, og den har egentlig det jeg trenger, men har delt grafikkminne. Ulemper med det?

Så summa summarium: Firewire,Core 2 duo pros,15,4 skjerm og litt batterilevetid hadde vært kjekt. Merke spiller ingen rolle. Så forresten at Dell I6400 var litt trøblete med FW så kan vel styre unna den da..

Har forøvrig en HP pavilion ZE5244 som jeg kan legge ved som delbetaling hvis noen skulle ha bærbar for salg som imøtekommer mine behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...