ivarhoff Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Skal sette opp en enkel linux/apache server som skal innholde omtrent 50'000 filer a 25 kB, eller opp mot ca 1,5 GB med data. Én bruker forventes å browse/laste ned 20 x 25kB = 0,5 MB. Antall samtidige brukere er usikkert, men opp mot 100 stk i timen bør serveren minst klare. Hva bør jeg tenke på for å få en server som ikke kneler eller blir treg? Lønner det seg heller å velge et webhotell og smekke opp filene der framfor å kjøre hjemmeserver over en 10 Mbit/s (evt. 20Mbit/s) linje hjemme? Hva er viktigst å dimensjonere riktig for å unngå flaskehalser i systemet? Linjekapasitet, prossessor, raske harddisker, minne, i/o? Kom gjerne med et konkret forslag på config for en enklest/billigst mulig maskin som takler kravene som er satt opp. Har mye eldre maskiner og hw liggende som jeg kan bruke. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Jeg ville hatt en rask disk. 10.000RPM, og et bra nettverkskort. Rask ram er heller ikke å fornekte, og du trenger sannsynligvis ikke GUI. Vil ikke si noe om prosessor og hovedkort, men rask harddisk er det viktigste, vil jeg tro. 10 Mbits-linje holder i massevis. Lenke til kommentar
roac Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Jeg ville hatt en rask disk. 10.000RPM, og et bra nettverkskort. Rask ram er heller ikke å fornekte, og du trenger sannsynligvis ikke GUI. Vil ikke si noe om prosessor og hovedkort, men rask harddisk er det viktigste, vil jeg tro. 10 Mbits-linje holder i massevis. 6673748[/snapback] Det er bortkastede penger. Hver bruker kommer til å laste ned 0,5MB, og han regner med 100 "trefff" i timen. Dette er 50MB/timen, og en vanlig 7200 rpm disk leverer dette i løpet av noen få sekunder (så lang tid siden det er snakk om lesing fra mange filer og ikke sekvensiell lesing). Med andre ord: Ytelkse er intet problem, verken på nettvkerskort, disk, prosessor eller minne. Når det gjelder internettforbindelsen så vil nok selv en ADSL-linje kunne gjøre jobben her, men hvis han vil ha noe bedre respons vil kanskje SDSL kunne forsvares. Jeg ville ikke leid en 10Mbit for så lite data. Endret 14. august 2006 av roac Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Jeg vet ikke hvordan du stiller deg til oppetid, etc etc. Men kanskje en 1U server fra nextron.no og Co-Location ville vært noe for deg? Co-Location for 1U er ganske billig nå om dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå