Gå til innhold

UV-filter - hva brukes det til?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trodde jeg visste hva UV-filter er til, men nå er jeg plutselig litt usikker. Leste om folk som brukte dette filteret som linsebeskyttelse osv. Jeg trodde filteret gjorde at man kunne ta bilder mot sola. Er dette riktig?

Kan noen forklare egenskapene til et UV-filter og egnede bruksområder?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UV-filtret stopper vel ultrafiolette stråler, sånn at det blir mindre misfarging ved opptak i sterkt sollys...

Idag har de fleste objektiver innebygget UV-beskyttelse, sånn at UV-filter er overflødig, så de fleste bruker bare UV-filter for å beskytte den ytterste linsa i objektivet... Veldig kjekt om man snubler mot en stein, f.eks.

Lenke til kommentar
Men er det slik at jeg med et UV-filter kan ta bilder mot sola uten å få lens flare? UV-filteret jeg tenker på er spesielt laget til kameraet mitt fra Olympus (C-5060WZ).

6672560[/snapback]

Svar; nei. Du får minst like mye flare med et ekstra filter. Til landskapsbilder, vil du merke mindre "dis" med UV filter, ikke noe annet.

:D

Lenke til kommentar
Men er det slik at jeg med et UV-filter kan ta bilder mot sola uten å få lens flare? UV-filteret jeg tenker på er spesielt laget til kameraet mitt fra Olympus (C-5060WZ).

6672560[/snapback]

Svar; nei. Du får minst like mye flare med et ekstra filter. Til landskapsbilder, vil du merke mindre "dis" med UV filter, ikke noe annet.

:D

6672733[/snapback]

Ok, hva slags filter får jeg mindre flare av da?

Lenke til kommentar
Ok, hva slags filter får jeg mindre flare av da?

Ikke noe filter som hjelper mot flare så vidt jeg vet, en solblender kan derimot hjelpe noe.

Men tar du bilder rett mot sola så er det vel stort sett bare objektivet selv som bestemmer hvor mye flare du får. Noen objektiver er bedre enn andre på dette.

-Torstein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...