Gå til innhold

Leier du eller eier du pcen din under skoleåret?

Anbefalte innlegg

Har nå sittet lenge og titta over regler o.l for pc bruk i vidregående opplæring her i Nord-trøndelag, samt at jeg har snakka med ledelsen angående reglene.

Dere kan selv lese de her!

Jeg stusa på at de skriver at man må ha windows xp pro, og office fra microsoft. Man må også ha norman viruskontroller.

Samt at viss man eier maskina selv må man få ha begrenset konto på egen pc.

Jeg tenkte at jeg skulle uthøre litt og lese grundigere igjenom reglene.

Først og fremst skal alle Bærbar maskinen kjøpes eller leies/lesing (eller hva det nå enn heter)

De skal da på inneholde Windows xp Pro (som koster en del penger og som er med de maskinen man kjøper/leier/lising på fra skolen) Men man får også kjøpt uten. Samt er det mange som muligens vill bruke GNU/Linux. Man må også kjøpe seg MS office, Open office og andre lignende er ikke lov!

Samt skal kun norman antivirus være i bruk (altås kjøper man ett virusprogram når man kjøper pcen har man kasta penga ut av vinduet)

Så da var det bare å kontakte de og spørre om bruk o.l

Windows Xp pro måtte brukes, bruk av annet operativsystem kunne få følger som utvisning fra skolen.... da tenkte jeg WAF :S

Kan det stemme... jo da det gjør nok dette! Så alle linux elskere ikke start på skoler i nord-trøndelag :p

Eller foresten GJØR DET!

Viss du skal søke jobb, og de spør hvorfor du ble utvist av skolen sier du bare:

-Du sjønner det, jeg brukte Linux på min pc på skolen!

-Og jeg kjørte det på min selveide pc

-*skratter*

Dette er nesten for dumt!

Synd at ikke microsoft er ett norsk eid selskap... da hadde nok konkuranse tilsynet kommet inn i bilde... men de får sikkert penger for å holde kjeft om dette!

Viss du også har kjøpt pcen din selv

Så må du levere den inn hos it-ansvarlige

Her mister du admin rettighetene og muligens filene du hadde på pcen før du leverte den inn!

Du kan også være sikker på at du får følelsen av å være overvåka på din egen maskin, de innstalere ett program som heter NetOP school. Det blir innstalert på alle maskinen uansett hvor mye av den du selv eier!

Selvsagt vill mye av disse reglene forenkle hverdagen for de ansatte, men tvang skal ikke brukes på denne måten syns jeg... det er håreisende at det virkelig går an.

Så ikke bare må man betalte for å kjøpe bøkene og skrivesaker, man må også betale for en pc som skolen eier, det skoleåret.

Du får ingen friheter og vill antagle vis sitte der med en maskin som du teoretisk eier.

Men i praksis er det skolen sin!

:thumbdown:

(beklager evt skrivefeil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettop startet som IKT Lærling på en skole...

Vi skal starte med samme opplegget.

Pc-en vil da mest sannsynlig bli satt opp til skolens nettverk.

Da må du nok levere den inn, men tviler på at vi vil slette alle filene dine, og formatere, og lage en ny admin konto...

Etter det jeg har skjønt her da. (ikke i nærheten av din skole :p )

Og etter det jeg skjønner her, så trenger du ikke xp pro, bare pc-en kan kjøre de programmene som man skal bruke i diverse fag...

Når det gjelder Linux/unix så aner jeg ikke.

Og etter det jeg har skjønt så skal ikke det å kjøpe/leie pc gjennom skolen koste mere enn det du nå betaler for bøker elns. Så du skal visst ikke betale noe mere hvis du leier/kjøper pc fra skolen som du gjorde året før... hvis noen skjønner hva jeg mener :p

Men kan være jeg ttar feil noen steder, har bare såvidt sett på det...

Lenke til kommentar

Du får ikke være admin på sine egne pcer, kunn samme retigheter som de som leier skolens utstyr... fikk ejg som svar da jeg ringte... altså vanlig begrenset konto....

Altså man logger på via ad

De sletter også programmer og spill o.l sa de til meg!

Man må også ha windows xp pro på maskinen. Annet operativsystem kan føre til at man blir utvist!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

har ikke satt meg så godt inn i det...

Men skjønner god hvorfor det ikke skal være spill på pc-ene.

Men å nekte det på en PC som du selv har kjøpt utenfor skolen er litt sjukt.

Men det er kanskje litt forskjell på de forskjellige skolene, her vil alt gå lokalt på pc-en.

Og utvist for å ha annet OS enn Win xp pro? Herregud!

Ta å fyll PC-en full av dritt få den til å bruke 10min på å starte og pruk en piratversjon som det oser pirat av, husk å bruk en kinesisk versjon. Og lever den!

Du har fremdeles Win xp pro :p

Lenke til kommentar
Jaja, fritt land dette her.

Dei skulle ikke ha kunne tvinget studentene til dette her.

6672248[/snapback]

Hvis linja krever at du skal bruke PC, så er det greit at du må kjøpe en eller leie. Noen skoler har PC-er ståendes til slike fag/linjer.

Andre låner ut pc-er til elever.

Men jeg syntes det blir for dumt å Kreve at man skal kjøpe pc, når man heller ikke skal bruke de i 90% av fagene...

Lenke til kommentar

Helt håpløst at man skal tvinge elever på en videregående skole til å binde seg til en gitt komersiell aktør. Her stinker det lobbyvirksomhet fra MS sin side.

Man er fristet til å spørre om MS sin datasystemer virkelig er så sårbare og usikre at man må kjøre et så strengt regime. (I såfall burde man se på noen litt mer robuste løsninger.) Eller om dette er noe som MS har pådyttet/anbefalt skolene å kreve, for å hindre at elevene benytter seg av alternativ til MS.

Dette stinker, og burde etter min mening vært direkte ulovlig. Det burde være påbudt at skoler (og alle andre offentlige instanser) benytter seg av åpne format og standarder, slik at brukerne selv kan velge hvilken platform de ønsker å bruke, og hvem de ønsker å støtte.

Lenke til kommentar

Det er to sider av denne saken....

Greit det høres strengt ut.. men jeg ville ikke vært den It ansvarlige som hadde ansvaret for at deres systemer skal støtte samtlige OS som er kommet ut, som må opprettholde brannmur for å stoppe all verdens fildelingsprogrammer elevene legger inn, som 50 ganger om dagen får kjeft fordi noe ikke fungerer på en elevs maskin som viser seg å være at eleven har trykket ja på noe tull å lagt inn noe spyware...

osv.. osv..

Dette er hvordan det må gjøres for at ting skal kunne holdes under kontroll.. Greit, man kunne gått for linux oxo men da ville sikkert mange skrike da oxo..

BTW.. enig det er for drøyt med trussel om utvisning, da får de heller tilby leie av OS eller noe..

Endret av XooooF
Lenke til kommentar

At du må ha XP pro har vel domenepålogging og nettverket å gjøre. Iallefall en skole her jeg bor var det krav om XP Pro pga domenepålogginga. Det er ikke noe problem for en datakyndig å kunne logge på domenet, men for de som skal overvåke nettverket, sette begrensninger og ikke minst reparere når noe går galt, er det vanskligere når det er mange forskjellige OS og oppsett.

Begrensete kontoer har med å kunne begrense brukerfeil. For oss godt over middels dataintereserte er det ikke noe problem, siden vi vet hva vi skal holde oss unna, og klarer å holde pcene våre relativt rene for spyware/adware/virus, men folk som ikke vet noe om pc-bruk er som magneter for malware. Og igjen, hvis alle har likt oppsett er det lett for de ansvarlige å rette problemer når de oppstår.

Må du ha linux kan du kjøpe egen pc, og ha en dual-boot. Sannsynligvis er det ikke veldig mange som ønsker å kjøre linux, kanskje 1-3%. At de låser deg til Norman AV og MS Office kan man stille større spørsmålstegn ved, siden det ikke er noe veldig krise om man bruker OOo eller et annet antivirusprogram. Spesielt burde det vært valg mellom OOo eller MS Office.

Lenke til kommentar
Det er to sider av denne saken....

Greit det høres strengt ut.. men jeg ville ikke vært den It ansvarlige som hadde ansvaret for at deres systemer skal støtte samtlige OS som er kommet ut, som må opprettholde brannmur for å stoppe all verdens fildelingsprogrammer elevene legger inn, som 50 ganger om dagen får kjeft fordi noe ikke fungerer på en elevs maskin som viser seg å være at eleven har trykket ja på noe tull å lagt inn noe spyware...

osv.. osv..

Dette er hvordan det må gjøres for at ting skal kunne holdes under kontroll.. Greit, man kunne gått for linux oxo men da ville sikkert mange skrike da oxo..

BTW.. enig det er for drøyt med trussel om utvisning, da får de heller tilby leie av OS eller noe..

6672453[/snapback]

Enig!

Systemansvarlig, og jeg, på denne skolen har ikke peiling på Linux, bare såvidt det er.

Skal folk komme med mange forskjellige OS-er er det klart det blir kluss, pluss at noen programvarer ikke støtter diverse OS-er. Og det blir brukt flere programmer enn bare MS Office og O.O.

Og når en skole kjøper lisenser til f.eks Win XP så koster ikke hver lisens all verden, og en bør da også bestille slik at det er til hvær pc som elevene har med seg. spess til de med annet OS enn mS

Lenke til kommentar
At du må ha XP pro har vel domenepålogging og nettverket å gjøre. Iallefall en skole her jeg bor var det krav om XP Pro pga domenepålogginga. Det er ikke noe problem for en datakyndig å kunne logge på domenet, men for de som skal overvåke nettverket, sette begrensninger og ikke minst reparere når noe går galt, er det vanskligere når det er mange forskjellige OS og oppsett.

Begrensete kontoer har med å kunne begrense brukerfeil. For oss godt over middels dataintereserte er det ikke noe problem, siden vi vet hva vi skal holde oss unna, og klarer å holde pcene våre relativt rene for spyware/adware/virus, men folk som ikke vet noe om pc-bruk er som magneter for malware. Og igjen, hvis alle har likt oppsett er det lett for de ansvarlige å rette problemer når de oppstår.

Må du ha linux kan du kjøpe egen pc, og ha en dual-boot. Sannsynligvis er det ikke veldig mange som ønsker å kjøre linux, kanskje 1-3%. At de låser deg til Norman AV og MS Office kan man stille større spørsmålstegn ved, siden det ikke er noe veldig krise om man bruker OOo eller et annet antivirusprogram. Spesielt burde det vært valg mellom OOo eller MS Office.

6672490[/snapback]

Riktig på de fleste punkter..

antivirus kravet settes vel for at It ansvarlig skal slippe å sette segg inn i flere enn ett program.. Flere feil kan spores til antivirus og ofte firewalls som følger med.. Det er så mange på markedet nå at det kan være hardt for en it mann å følge med. :)

Office kravet skjønner jeg i grunn også.. kan ofte oppstå kluss når man prøver å åpne filer fra office i andre programmer og omvendt.. Works er jo helt på trynet å det er det mange kjøper med maskinene sine når de handler fra dell.. lærern mottar fila å får ikke åpnet den i det heletatt.. klager til it ansvarlig som må bruke tid på det..

Lenke til kommentar

Jeg er med på tankegangen om antivirus også, men Open Office og MS Office går greit om hverandre om man bruker .doc, iallfall er det min erfaring.

Om man ikke liker restriksjonene som skolen setter for PC-bruken din, får du legge inn dual-boot, med skolens-oppsett og med ditt oppsett. Er uansett liten vits å bruke mye tid på å irriterere seg over det, du kan ta opp med skolen at dere ønsker og trenger mer rettigheter på pcen, men å argumentere for å bruke linux ville jeg ikke gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...