Tinmar Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Sitter på LAN nå og vi sliter med å koble oss sammen. Vi har to routere. En Sitecom og en Jensen. Det vi lurer på er om det går an å koble sammen de to routerne med en nettverksledning og hvilken typt må det isåfall være? Svar fort! Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Bare å ta en vanlig TP kabel mellom routerne det Og om det virker vil det lyse på begge sidene på LEDene Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hvorfor bruker dere to routere? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Går vel ikke uten videre å koble disse to sammen, da rutere opperer som regel med en Wan side og en Lan side. Du kan koble de sammen i WAN portene, men da må begge ruterenes ip adresser på wan porten stå i samme nett. Lenke til kommentar
HansErik Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det som det er greit å passe på når man kobler to rutere sammen i et nettverk, er at DHCP-server kun er slått på i en av ruterne og at ruterne har forskjellig IP-adresse. Når det gjelder kabler, så skal en vanlig TP-kabel fungere helt fint. Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Fant ut nå at den ene var en switch. Hvordan gjør vi det da? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det som det er greit å passe på når man kobler to rutere sammen i et nettverk, er at DHCP-server kun er slått på i en av ruterne og at ruterne har forskjellig IP-adresse. Når det gjelder kabler, så skal en vanlig TP-kabel fungere helt fint. 6672099[/snapback] Dhcp må stå på i begge ruterene, husk at du får to separate "lan" soner, en for hver ruter. Trinmar, hvis den ene er en switch så kan det settes i en av lan portene på ruteren, da er det ikke noe mer enn plug and play. Lenke til kommentar
HansErik Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Dhcp må stå på i begge ruterene, husk at du får to separate "lan" soner, en for hver ruter. 6672223[/snapback] Nja, det jeg tenkte var at man på en måte slår av ruterfunksjonaliteten til den ene av ruterne (slik at du kun bruker switchdelen) og setter dem opp i samme subnett, f.eks 192.168.0.xxx. Man gir ruterne ulike IP-adresser, men i samme subnett, f.eks. 192.168.0.1 og 192.168.0.2. Samtidig skrur man av DHCP-server i den ene av ruterne og kobler dem sammen med TP-kabel fra LAN-utgangene. Internett kobles så til WAN på den som har DHCP-server. Jeg har gjort dette en del ganger med mine D-Link rutere og det har fungert fint. Tinmar: Hvis den ene er en switch, så skal det bare være å koble til switchen med en TP-kabel til en av LAN-utgangene på ruteren. Endret 14. august 2006 av HansErik Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Dhcp må stå på i begge ruterene, husk at du får to separate "lan" soner, en for hver ruter. 6672223[/snapback] Nja, det jeg tenkte var at man på en måte slår av ruterfunksjonaliteten til den ene av ruterne (slik at du kun bruker switchdelen) og setter dem opp i samme subnett, f.eks 192.168.0.xxx. 6672293[/snapback] Da forstår jeg tankegangen din! Trodde ikke det gikk ann å "slå av" ruter funksjonen. Lenke til kommentar
NorKing1 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Fant ut nå at den ene var en switch. Hvordan gjør vi det da? 6672198[/snapback] Hei... Da er det veldig greit: ta en vanlig tp kabel fra routeren (lan port) og rett i switchen. \\ NorKing1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå