Gå til innhold

Backupløsninger i felt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bestilt 120gb CompactDrive med custom Peli-case fra www.klausbua.de.

Fikk raskt postivt svar på momsfritak til Norge, det var EUR 40,00 i forsendelse.

edit: For å få momsen fratrekt måtte en legge inn betalingsvalg: Bank (første valg) slik at det ble manuellt behandlet. Deretter kan en benytte PayPal (eller gjøre avtale om kredittkortkjøp?), og bank - bank transfer.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Det er EU plugg (lader?).

Takker for test link. Skal gi en tilbakemelding senere.

edit: Compact Drive PD70X SPORT mit 120 GB Festplatte und Pelicase

Lieferumfang - CompactDrive PD70X

- 4 x NiMH Marken-Akku (Energizer) 2500 mAh

- USB 2.0 High Speed Kabel

- Steckernetzgerät (EU) 100-240V 50/60Hz

- Deutsche und englische Bedienungsanleitung

- Schutztasche

- Car-Adapter (KFZ-Ladegrät)

- 120 GB Festplatte

- PELI-Case (vanntett)

Endret av brainware
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå mottatt Compact Drive PD70X fra www.klausbua.de .

Siden den primært var tilgjengelig via nettkjøp, vil jeg også nevne at det var veldig greit å handle med Klausbua i Tyskland. Levering helt Ok, og kommunikasjon med selger helt topp.

Dette er forresten ingen reklame for produktet, men et førsteinntrykk.

Levering skjedde gjennom Posten - Deutsche Post, og alt var solid pakket.

Alle produktene som skulle følge varen ble raskt organisert. Compact Drive var mer intuitiv i bruk enn PC orientert, selv om den er bygget opp med en harddisk.

Det første en må gjøre er å sette inn batteriene. Selv om det følger med nettadapter, brukes ikke den til å drive utstyret, men kun som lader. PD70X fungerer da som lader for de medfølgende NiMh batteriene, og oppladning ble timet av utstyret og avsluttet etter 6 timer. Først da kan den tas i bruk. Det første som skjer er at utstyret verifiserer harddisken, og det telles langsomt opp 120gb. Ganske irriterende langsomt, men det skjer bare etter oppladning. Så kan disken tas i bruk for å lagre innhold fra minnekortet. For å gjøre det slås disken av igjen, og minnekortet settes inn i respektive leserinngang. Når disken slås på igjen, starter automatisk overføring av innholdet etter ca 7 sekunder, en kan trykke på betjeningsknapp "jog dial" for å starte overføring umiddelbart. Via displayet vises alle aktivitetene. Brukte under 1 minutt på å overføre 112 RAW bilder, så det opplevdes som raskt i bruk. Vent på en SMILEY ikon for å verifisere overføringen, og kortet kan da trygt formateres pånytt i kamera. Gjorde alt dette i dag under felt forhold ute.

Da jeg kom hjem og koblet til PC'en var alle filene til stede. Det lages en ny mappe (opptil 1999) for hver gang du overfører et minnekort, noe Compact Drive'n er optimalisert for. Etter 1999 vil den fremdeles overføre filene, men lagringen blir forskjellig. En kan slette så mye en vil gjennom tilkobling til PC, hvis det skulle være nødvendig. Etter felt-turen idag koblet jeg Compact Drive'n til PC via medfølgende USB kabel(gjenkjennes automatisk i Win XP), alt var smertefritt og automatisk, men den bør være avslått før alle nye operasjoner, og den ble gjenkjent straks den ble slått på. Det ser ut for at batterilevetiden er svært god også, har hatt den tilkoblet PC i timevis idag. Tilgjengelighet på disse batteriene er enorm hvor som helst i verden, en trenger egentlig ikke nettadapter eller lader, men det er jo økonomisk og miljøvennlig. Jeg har i tillegg en egen NiMh lader fra før med 4 batterier primært til en blitz.

Jeg bør nevne at det finnes et firmware upgrade installasjon beregnet til denne drive'n, men det bør ikke installeres uten at en har hatt spesielle problemer som er nevnt i manualen (tysk og engelsk manual). Installasjon av firmware upgrade medfører en mulighet for at upgraden blir installert men låser logikken i feil.

Bære Compact Drive i beltet. Slike produkter er etter min erfaring ikke egnet til å gå rundt med i beltet. Det er heller ikke noe behov for det, ettersom det kun tas fram ved sjeldne anledninger når minnekortet begynner å fylle seg opp.

Den medfølgende bærevesken hadde en beltehempe med den var kun sikret med Velcro Tape (dobbeltsikret). Det er ikke godt nok for bæring i beltet, men kan gjerne monteres opp på fotobagger eller andre bærereimer hvor den ikke vil utsettes for påkjenninger. Skal den bæres i beltet må Velcro festet syes sammen.

Den medfølgende Pelicase passet 100 prosent, og brukes spesielt i utstyrsbagger eller på ekspedisjonspregede utfarter. Den er vann- og slagfast, med automatisk trykkventil slik at den ikke låser seg. For bruk i lomma, fungerer den medfølgende vesken også fint.

Veldig god fornøyd med produktet, og det, fungerer over all forventning, et kjempeprodukt for digital fotografering. :thumbup:

Lenke til kommentar
En hyperdrive ska du ha! Älskar min!

Den där PD70X eller vad grabbarma ovan skriver om är väl en gammal version av hyperdrive?

6780557[/snapback]

Sammenlignet ikke spesifikasjonene så nøye, da Ivar Hoff som startet diskusjonen mente at Compact Drive var best. Hyperdrive var i tillegg ikke tilgjengelig for leverans, heller ikke fra fabrikk, så det ble et lett valg for meg. Hvem som var først Hyperdrive eller Compact Drive er heller ikke lett å forstå. Det virker som om begge er kloner av hverandre iallefall, og at Hyperdrive nå har fått en stopp i produksjonen. Begge har fått industripriser for design, Compact Drive fikk DIMA prisen i 2005. Jeg fikk en EU modell + CE merket, og med 120gB HDD.

Lenke til kommentar
Enda en liten omtale med litt bilder (alltid fint å se bilder)

http://www.phidong.com/archives/000405.php

6780861[/snapback]

Angående noen av de negative punktene i testen og egen brukererfaring:

Jeg hadde ingen problemer med formattering, kanskje av den grunn at den var formatert, men den måtte jobbe seg gjennom (verifisere hardiskvolumet) etter første oppladning. Det gjorde den ikke etter neste batteriskifte.

Å slå av og på enheten er den beste måten å operere på, også før bruk av minnekortt Når Smiley er oppnådd kan den slås av, minnekortet tas ut, nytt minnekort settes inn (i praksis har jeg ikke bruk for å dumpe 2 minnekort samtidig) og enheten slås på. Vent 7 sekund på at overføring starter automatisk, (starter også innen denne perioden ved et trykk på Jog Dial). Ved bruk av USB port blir enheten gjenkjent ved at den slås på, og forsvinner automatisk når den slås av. Den trenger altså ikke å utløses via operativsystemet. Jeg fant altså ikke noen av de negative punktene i testen du referte, å ha noen betydning, det er jo faktisk en fordel å ha kun en bryter å tenke på til de viktigste operasjonene under press iallefall, men det er jo enkelte som ser en av/på bryter som et hinder.

Har kunnet glemme "Jog Dial" fullstendig, men for komplekse operasjoner som formattering eller andre spesielle operasjoner må den benyttes. Fikk en EMAIL fra Klausbua at siste firmware var installert og at jeg ikke bør forsøke å installere ny.

Det har tydeligvis vært problemer, og det er advart mot i manualen også.

Bæreveske: Det er på sin plass å komme med et kraftig advarsel angående bærevesken. Har måttet lime fast bitene med Velcro (Scotch Universallim Gel) som var alt for dårlig sydd. De løsnet selv uten å ha vært i bruk, har kun åpnet og lukket dem en rekke ganger. Det er altså bare å ta tak i Velcrobitene å dra dem av. Å miste drive om så hjemme i stua, er vel noe av det verste en kan tenke seg, fordi harddisker er ganske følsomme lagringsmedia, iallefall selve leseren. Jeg har valgt å kunne åpne den dobbeltsikrede Velcro låsen fortsatt, fordi det da er mulig å hekte den fast på lukkede reimer.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...