Gå til innhold

Nøytralisering av lyd

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Hatt noen akustikk-fag i tillegg? (det kunne se litt sånn ut)

Jeg gikk ikke på Elektro, men hadde akustikk-fagene der de siste årene...

6727284[/snapback]

Neida, har ikke tatt noen akustikkfag.

Det problemetet over er ganske generelt og kan løses med det vi lærte i Fysikk2 i tredje klasse. Men det var morsomt å friske opp gamle kunnskaper :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kanskje litt off-topic, men jeg fyrer løs uansett.

Hvis man har vekselstrøm (med sinuskurve) fra to forskjellige kilder, som er _nøyaktig_ 180* faseforskjøvet i forhold til hverandre, vil dem da kanselere hverandre? Eller blir det bare en kortsluttning?

Lenke til kommentar
Dette er kanskje litt off-topic, men jeg fyrer løs uansett.

Hvis man har vekselstrøm (med sinuskurve) fra to forskjellige kilder, som er _nøyaktig_ 180* faseforskjøvet i forhold til hverandre, vil dem da kanselere hverandre? Eller blir det bare en kortsluttning?

6753004[/snapback]

Begge deler... for at spenningen skal opphøre må alle elektronene som utgjør spenningsforskjellen gå fra den ene polariteten til den andre, altså en kortslutning. Lager du en kortslutning på strømnettet vil du få en høy strøm i et kort øyeblikk før sikringen går hvor all spenningen (230V) blir liggende over ledningsresistansen. Om du da har "kansellert" spenningen er opp til hvor du måler enn. Har du et apparat som du kortslutter forbi vil spenningen over apparatet ramle ned til tilnærmet 0V, ja. Den lille spenningen den får da er den som ligger over det du bruker til å kortslutte forbi med.

Men, si du parallellkobler sammen to vekselspenningsgeneratorer på 230V som ikke er synkronisert (de holder ikke samme turtall og samme fase til enhver tid). Amplitudeverdien til 230V er 325V (toppverdien). På maks blir det da 650V spenningsforskjell mellom de to generatorene som er direkte koblet i parallell med kobberledninger. Ja, da blir det liv.... Spenninga over begge generatorene blir da tilsammen 0V (kansellert om du vil), mens det går en enorm kortslutningsstrøm mellom de to generatorene som ville smelta ledningene ganske fort.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Moro!

Jeg har hørt elverket er ganske strenge på synkronisering av kraftverkene

6757981[/snapback]

Ja, hvis en går litt out-of-sync, så jobber den i mot de andre kraftverkene. For å ikke snakke om de store stømmene som går mellom kraftverkene som er out-of-sync.

Lenke til kommentar

Men det med nøytralisering av lyd fikk meg til å tenke på myten om at ender (flertall for and) ikke lager ekko når de kvakker...

Har det noe med nøytralisering av lyd? Kanskje de sender 2 sinusbølger som virker i motsatt "fase" som noen har sagt her tidligere..?

Lenke til kommentar
Ender lager ekko når de kvakker. EOD. ;)

6759303[/snapback]

Ikke spesielt overraskende egentlig, men Mythbusters kom fram til samme konklusjon.

Eneste "lyden" som ikke lager ekko er stillheten :tease:

6760869[/snapback]

Hehe, er du sikker på at myten ikke stemmer?

Har virkelig overbevist meg selv om det... :no::tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...