nomore Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hei! Har i årevis blitt fortalt det ene og det andre om å ta skikkelige situps for å gjøre det "skikkelig" og for å ikke ødelegge ryggen. Men eg hører alltid noe som avviker fra det forrige. Og vil derfor høre her for å være på den sikre siden. Hver gang eg er ute å jogger(5 dager i uken, 3 rolige og 2 harde) tar eg situps og pushups halvveis og når eg er ferdig. Eg tar da 15 situps med 3 tre repetisjoner x 2. Det er ikke mye, men gjør eg det feil er det tross alt en god kilde til problemer senere. Disse situpsene tar eg alltid på flat bakke med gress. Selve situpsen blir da gjennomført ved å holde armene ved siden av hodet, med bena i vinkel på bakke(dårlig forklart). Eg løfter da overkroppen ved hjelp av ryggen slik at albuen kommer så nærme kneet som mulig. Eg bytter mellom venstre og høyre albue/kne. Problemet er at eg ikke er sikker på at dette er rett måte, samtidig som at eg ikke er sikker på om eg skal bruke ryggen eller magemusklene? Håper noen kan komme med nyttige innspill Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Slik jeg ser det, så er det lite som kan gå galt hvis du: - Bruker mykt underlag! Så ryggen åpenbart ikke får vondt fra hard bakke. - Ta sit-ups'ene rolig og kontrolert. Da får ryggen etter noen sits vent seg til bevegelsen, og mykner opp. - Varm opp før du tar sit ups hvis du er plaget av dårlig rygg. Oppvarming er bra for kroppen uansett. - Hvis du har problemer med ryggen, tren _ryggen_! Rygg-ups er en øvelse som funker! Håper noen av ideéne var noe å satse på! Leno Endret 14. august 2006 av Poor Leno Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Prøv å ha øynene festet i himmelen/taket når du tar sit-ups. Da trenger du ikke løfte deg så mye opp før du kjenner det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Er absolutt en del kjekke tips allerede. Men for å spørre noen kjappe spørsmål. Når det blir vinter og kaldt skal eg kjøpe skikkelig treningsmatte til å kunne gjøre slike ting innendørs. Men inntill da, blir vanlig gressplen annsett som mykt nok? Da har eg fått med meg at det skal være rolige situps, og ikke kjappe. Men hvor skal situpen kjennes, rygg eller mage? Dårlig forklart. Når eg tar selve situpen, hvor skal eg kjenne at kroppen jobber, i ryggen eller magen? Oppvarming gjør eg jo. Derfor tar eg ikke situps før eg har jogget et lite stykke. Men er dette nok oppvarming? Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Situps skal du kjenne i magen. Du er er mer enn nok oppvarming for å ta situps. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 10 minutters opparming er flott nok det! Så du kjennner at du er varm og god. Når du tar sit-ups; Husk å løfte kroppen med magemusklene dine, og ikke med hode/halsen. Prøv å ligg rett med hodet hele tiden. Å se oppover er et godt tips! Når det blir snø ute, og du helst trener inne, er det en god ide å skaffe seg en matte, etc. Du har sikkert noe lignende hjemme allerede! Gresset er sikkert godt nok ute. Etter du har tatt sit-ups skal magen din være sliten. Prøv å ta sit-ups med beina opp og ut.... (90 grader? ).... hvis du føler at den tradisjonelle stillingen ikke tar godt nok! Leno Lenke til kommentar
DNA Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Husk at du blir mere sliten av å gå litt opp til du kjenner det og så ned enn å ta helt oppå så hvile før du går ned. Offtopic: Kan jogging trene magemusklene? =/ føler det i magen når jeg jogger. Har alltid lurt på det... Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 jogging trene magemusklene ja Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Hvis du løfter bena, så låret på en måte peker oppover og har 90grader i kneleddet vil belastningen på ryggen bli mye mindre enn hvis du har føttene i bakken ... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 Eg har nå i de to siste dagene tatt situps med modifikasjoner som ble tipset om over, bla rolige og lange bevegelser og se opp i stede for bort. Må si eg merker hver rep mye bedre en før, og nå merker eg det også hovedsaklig i magen. Takk for alle tips! Lenke til kommentar
jhking Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 jeg bruker en matte med noen bøyler på (dårlig forklart) det er skikkelig effektift(?) det er tingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå