TMH Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Hei. Jeg luer på hva som er grunnen til at man ikke har LCD-søker til speilreflekskameraene. Slik jeg ser det, så ville det ikke vært vanskeligere enn at man kunne bytte mellom optisk- og LCD-søker, eller ha et halvveis gjennomsiktig speil som fordelte lyset? Mulig jeg tar feil. Noen som vet? Endret 14. august 2006 av TMH Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det er da ikke bare speilen som dekker for sensoren, men også to lukkergardiner... Speilen er allerede halvveis gjennomsiktig pga lysmåleren.. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 F.eks Olympus 330 har jo dette, men det går på bekostning av den optiske søkeren - og det er et meget stort drawback for mange. Les Akam-test: http://www.akam.no/test//test_av_olympus_e-330/27199 Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Ole Brum?? "Jatakk begge deler" Jeg for min del bruker nesten aldri LCd-skjermen, i så fall er det stort sett for å vise andre hvordan bildet ble. Når en tar et par-tre hundre bilder i løpet av en konsert/sportsarrangement, så har en ikke tid til å se på skjermen hele tiden. Min mening er dersom du hele tiden MÅ se på skjermen om det er: skarpt, fått med alt, riktig eksponert osv. - da får bruke "kompakt" eller lære deg litt mer om kamera og fotografering. Det er kanskje erfaringen med å ha tatt noen hundre tusen bilder analogt; da måtte vi stole på det vi hadde lært av tidligere feil og tilegnet kunnskap. Fortsett å ta bilder, men følg med på hva du gjør - det er feilene du lærer av. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Jeg for min del bruker nesten aldri LCd-skjermen, i så fall er det stort sett for å vise andre hvordan bildet ble. Når en tar et par-tre hundre bilder i løpet av en konsert/sportsarrangement, så har en ikke tid til å se på skjermen hele tiden. Min mening er dersom du hele tiden MÅ se på skjermen om det er: skarpt, fått med alt, riktig eksponert osv. - da får bruke "kompakt" eller lære deg litt mer om kamera og fotografering. 6671287[/snapback] Helt enig! Ihvertfall i situasjoner der jeg tar mange bilder under nogenlunde samme forhold så tar jeg bare en kikk på displayet innimellom, og da som regel kun for å sjekke histogrammet. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Det som er kjekt med LCD-søker, er at du ofte kan slippe unna med mindre kinkige stillinger hvis du skal ta bilder i spesielle vinkler etc. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hvis man er avhengig av LCD skjerm som søker kjøper man vel heller ett avansert (semiproff) "kompaktkamera" istedet for speilrefleks, eller Olympus 330 (med de grove ulemper det har i LCD søker modus (hovedsaklig relatert til autofokus)) eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå